Цените на горивата в България не само, че не са сред най-евтините в Европейския съюз (ЕС), но вече изпреварват тези във Великобритания, Белгия, Полша, Чехия, Словения и други държави.
Това показвал анализ на "Демократична България" (ДСБ, "Да, България" и "Зелените") на база на "публични данни на органи по пътна безопасност от страни от ЕС".
От формацията са готови чрез евродепутата Светослав Малинов (ЕНП/ДСБ) да уведомят Европейската комисия (ЕК) за "поредното безобразие, което сегашната власт извършва в България, включително и за пълната абдикация на държавата, която не смее да се намеси на пазара на горива".
"Изключително важно е да се подчертае, че цените на горивата зависят и от политиката на държавата. Позицията на управляващите, че „нищо не може да се направи“, е бягство от отговорност и подкрепа за статуквото. Показателно е, че висш държавен орган – парламентът, прие закони, с които се удариха малките играчи, за сметка на големите. Разследването на нарушенията на конкуренцията и наличието на картел също е в ръцете на държавен орган – КЗК, и когато този орган си затваря очите, това не означава, че държавата не може да направи нищо, а че е избрала да си зарови главата в пясъка", пишат от обединението.
Те настояват да бъде отменен противоречивият Закон за горивата, който беше приет от Народното събрание през юли и предизвика протести на дребните търговци. Според гласуваните поправки при регистрация всеки търговец на горива да обезпечи с пари или с банкова гаранция бъдещи задължения по някой от законите, регулиращи дейността им.
Според "Демократична България" законът е бил приет в нарушение на всички парламентарни процедури и явно под натиска на Москва. "И резултатите не закъсняват – цените на горивата в България вървят нагоре и вече са по-високи от други държави от ЕС, преди облагане с ДДС и акциз. И то при положение, че България е най-бедната страна в ЕС и с най-ниските акцизи и ДДС върху горивата", казват от формацията.
"Демократична България" подкрепя както справедливия протест на българските граждани срещу високите цени на горивата, така и протестите на малките и средни участници на пазара на горива и всички коректни търговци в България. Застава зад техните искания за свободен от картели и монополисти пазар и работещи държавни регулатори, бранещи конкуренцията", добавят те.
От обединението имат и предложения за това как у нас могат да се постигнат по-ниски цени на горивата. Ето какви са идеите им:
- Да се отменят лобистките и картелни закони, унищожаващи малките и средни търговци в полза на големите вериги;
- Да се облекчи вносът от други страни в ЕС, защото само истинската конкуренция сваля цените;
- Да се извърши обективно разследване на големите вериги, чиито цени подозрително съвпадат и са налице доказателства за съгласувани практики;
- Да се облекчат условията за създаване и достъпа до данъчните складове за горива – през 2015 г. близо 80% за дизела и над 90% при бензина се контролират от най-големия участник на пазара – групата „Лукойл“;
- Да се подпомогнат малките и средни търговци за преодоляване на техническите бариери за достъп до пазара.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12435
2
01.11 2018 в 13:39
10372
1
30.10 2018 в 14:21
https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
"да, бе" лъжат като дърти цигани.
Последни коментари
Stoyancho
Зелено движение: В 9 кампании за Народно събрание, 4 за Европарламент и 4 за местна власт никога не сме допускали кандидат с досие от ДС
БотоксПутю
ГУР сготви още два десантни катера Риба тон на Черноморския флот
GB
Държавата отново с опит да купи къщата на Димитър Талев
230 млрд баксов
ИТН готови за експертно правителство с ГЕРБ и ДПС, не искат премиер Борисов или Пеевски
Джендо Джедев
Русия започва данъчна реформа, която ще засегне горната част на градската средна класа
Джендо Джедев
Путин заплаши малките, но гъсто населени европейски страни да не си играят с Русия