Разговор с Джеймс Т. Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в "Локхийд Мартин".
- F-16 Блок 70 - има ли такъв самолет на света? "Грипен" казаха, че такъв самолет не съществува.
- Да, съществува. Първата версия на Блок 70 (Block 70) се нарича F-16V. Настоящите летателни рамки сме ги обновили с нов радар, нови компютри, нова кабина, напреднала система за летене с различни системи за безопасност, напр. за автоматично избягване на сблъсък със земята. Цялата тази технология е налична в F-16 Block 70.
- Безспорно е, че технологията е налична, безспорно е и че най-голямото му предимство е летателният ресурс от 12 000 часа. Но досега F-16 се произвеждаха в завода в Тексас, а него вече го няма. Къде ще се произвеждат самолетите за нас?
- Използвахме оборудването, което имахме във Форт Уърт, Тексас, където сме произвели хиляди F-16, и го преместихме в Южна Каролина.
- Работи ли вече заводът в Южна Каролина?
- Да, работи. Това е голяма база за "Локхийд Мартин". Занимава се с ремонтни дейности, поддръжка на самолети и вече ще произвежда и F-16. Базата е много добре разработена.
- Кога ще излезе първият готов Block 70? И той чий ще бъде - за Бахрейн, за Словакия или за България?
- Ще бъде на Бахрейн. Все още не можем да дадем точна дата кога ще е готов, защото това е чувствителна информация за бахрейнския ни клиент. Но ще започнем да произвеждаме изтребителите за Бахрейн от тази година.
- Да задам въпроса по друг начин, така че да не засяга Бахрейн: кога ще бъде готов първият изтребител за България?
- Доста често ни задават този въпрос. Мога да кажа, че това е част от разговорите между правителствата на САЩ и България. Но ние от "Локхийд" намерихме начин да забързаме на доставките на изтребителите. И ако преговорите протекат добре, се надявам да можем да доставим самолетите много по-скоро от първоначално планираното. И да можем да отговорим на нуждите на българските военновъздушни сили.
- Едно съобщение от сайта на "Локхийд Мартин" от месец юни 2018 г. гласи, че цената за Бахрейн е 61 милиона евро на самолет. Това съобщение бе много широко разпространено в България и всички питат какво е обяснението за разликата в цената.
- Имайте предвид, че сделките включват много повече от просто едни самолети. И пълният пакет, който предлагаме на България, включва осемте изтребителя, четири устройства за насочване на снайпери, които наблюдават и земята, и въздуха (sniper targeting pod), резервни части и оборудване за поддръжка, обучение за пилотите и техниците по поддръжката и симулатор.
- Какво по-малко има Бахрейн?
- Не съм експерт за тяхната сделка, съжалявам. Но като цена самолетите за Бахрейн не са по-евтини, отколкото тези за България.
- Каква част от цената е самият самолет, каква част е въоръжението и каква част е обучението?
- Това е част от междуправителствените договорки и ние не можем да обсъждаме тази тема.
- Българското правителство взе решение да отдели 1,5 млрд. лева за покупката на самолети. Утре (16 януари) най-вероятно парламентът ще отмени това решение. Предполага се, че причината е, че сделката с "Локхийд Мартин" не се побира в тази цена.
- Ние от "Локхийд Мартин" не можем да коментираме цената, защото става въпрос за преговори между правителствата на САЩ и на България. В тези преговори се включват много повече елементи, много повече части, които "Локхийд Мартин" не предоставя, вкл. и двигателите.
Но да се върнем на казаното по-рано: да, някои от конкурентите ни имат по-ниски цени, но пакетът, който те предлагат, не включва целия пакет на въоръжение от нашата оферта. Това, съответно, ще струва допълнително и кой знае колко ще бъде крайната цена.
Отново ще кажа, че ключово за нашето предложение е, че то включва всичко. Когато изтребителят пристигне в България, той ще може да лети още на следващия ден. Без да са необходими подобрения от трети страни или от други правителства.
- В това всичко влизат ли ракети за далечен въздушен бой?
- Това е тема със секретна информация. Но радарът, кутиите за насочване на снайпера, системата за подреждане на цели в пилотските шлемове, заедно с ракети AMRAAM („въздух-въздух“ извън зоната на видимост - б.р.) и AIM-9X (въздух-въздух за къси разстояния - б.р.) - това е най-смъртоносната комбинация в света.
- Европейският съюз забрани офсетните програми. Но все още има вратичка за индустриално сътрудничество. Предвижда ли "Локхийд Мартин" някакво индустриално сътрудничество?
- Да, "Локхийд Мартин" предвижда такова сътрудничество в съответствие с всички процедури и закони. Очакваме да развием различни програми с българската индустрия, например за образование.
- Дори най-хубавите машини след време се развалят. Какви ремонти ще могат да се извършват в България и за какво самолетите ще трябва да излизат извън границите ни? И следващият въпрос е - къде? В САЩ или в друга държава?
- Една от силните страни на F-16 е, че за своите 12 000 летателни часа изтребителят няма да е нужно да напуска България. Всяка ремонтна дейност ще се извършва на самия самолет тук, в България. Някои компоненти, било то двигатели или авиониката, може да се наложи да бъдат ремонтирани, но това ще се случи в някои от обектите ни в Европа.
- Има ли България подходящи летища за F-16? Знаем, че за приземяването пистите трябва да бъдат оборудвани с въжета, а и да се строят нови хангари в Граф Игнатиево. Но освен Граф Игнатиево и може би Безмер, има ли други летища в България, на които може да каца F-16?
- Не съм експерт по българските летища, но мога да кажа, че F-16 вече години се ползва на Граф Игнатиево от щатските военновъздушни сили като участник в учения. И тези кабели, за които говорите, са за обикновени ежедневни операции. F-16 може да се приземи на писти в целия свят, които имат определени параметри. Сигурен съм, че в България има десетки такива писти, на които може да кацне при необходимост.
- Питах, защото основният аргумент на привържениците на "Грипен" е, че в сделката с F-16 има много скрити разходи, които не са свързани директно със самолета, а най-вече с наземната инфраструктура.
- В нашето предложение няма скрити разходи. За инфраструктурата - извинявам се отново, но не мога да говоря от името на правителството на САЩ. Но доколкото знам, правителството ни е инвестирало десетки милиони долари в летището "Граф Игнатиево". Базата там може би ще трябва да се пообнови, този въпрос ще трябва да го анализираме. Но F-16 трябва да може да се използва от първия си ден тук.
- Като казвате "Няма скрити разходи", означава ли това, че цената - каквато и да бъде договорена - ще бъде крайната? И в следващите години няма да нарасне по някакъв начин?
- Едно от сложните неща, когато правиш бизнес с американското правителство е, че като партньор ние никога не увеличаваме цената. Правителството на САЩ винаги започва с най-високата цена на дадена програма, за да се гарантира, че отсрещната страна няма усещането, че нещо се крие от нея. Ние най-много се надяваме, че цената да се понижи.
- Ние си даваме сметка, че при реална война, дай боже да не става, 8 самолета са пределно недостатъчни, особено при съседи като Турция, Гърция и Русия. Но може ли да се каже, че сключвайки сделка с американското правителство, България си купува сигурност?
- Не искам да коментирам кое е правилното количество самолети.
- ... правилното е, каквото можем да си позволим.
- Да, съгласен съм. Но смея да твърдя, че осем F-16 са доста добър брой и с тях и със свързаността с НАТО България си гарантира сигурност в бъдеще.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
6162
4
16.01 2019 в 19:18
Държавните им служители 2-ри месец седят без заплати, демокрацията се разпада, президента погазва конституцията и се бърка на съда.....дошъл акъл да дава. Абе суяк виж си голия гъз бе брато.....
-10103
3
16.01 2019 в 18:04
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
pisnamiotmutri
Петков за предполагаеми фалшифицирани от Бориславова документи: Кьорфишек на ДАНС в несериозни медии
pisnamiotmutri
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
Джендо Джедев
За Борисов сглобката вече е възможна, само ако всички министри са на ГЕРБ
ПР
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
Райчо
Два финландски самолета не кацнаха заради подозрения за руска намеса в GPS