Кристо унижи България

Калоян Константинов | 05 юли 2016 в 18:00 | 182660 |46

За мен съществуват две Българии. Едната са хората, народът - тук или зад официалната ни граница, а другата е държавата, институциите, управляващите.

Едната България е съставена предимно от свестни и работливи люде, гледащи да си изкарват прехраната и да живеят нормално. Другата е съставена предимно от некадърни, корумпирани и откровено мързеливи хора, които се опитват всячески да прикриват своите кражби и некомпетентност.

Наскоро Кристо - без да иска, разбира се - се превърна в гордост за едната и в унижение за другата България, като изобличи абсолютната бездарност и нескопосаност на българските култура и държава.

На 3 юли вечерта Христо Явашев сложи край на поредния си супер успешен проект, озаглавен "Плаващите кейове". За 16 дни (от 18 юни до 3 юли) той бе посетен от над 1,2 милиона души от целия свят. Струваше над 15 милиона евро, извадени лично от джоба на артиста.

Далеч не можем да кажем, че проектът е перлата в короната на Кристо и Жан-Клод, той просто е перла - една от многото.

От другата страна стои "категорично всепризнатата" културна гордост на българската държава, зачената от Людмила Живкова и Светлин Русев през 1982 г. и износвана в продължение на близо 30 години - "Квадрат 500".

Огромният мегапроект по официални данни струва над 27 милиона лв. На всичкото отгоре, това е стойността му в незавършен вид - за южното крило са необходими още минимум 11 милиона лв. Не се знае дали те някога ще бъдат намерени.

Срещу същата сума, с която Кристо привлече 1,2 милиона души за 16 дни и целият свят чу и видя за кой ли път неговите име и творба, българската държава успя да привлече 165 хил. души (ако можем да вярваме на официалните данни) за една година и произведе няколко платени лакейски дописки. Нямаше първа страница в "Ню Йорк Таймс" и десетки световни медии, нито пък стотици журналисти долетяха до България, за да се разходят из "Квадрата". 

Случи се едно нищо.

Нищо, за което българският народ си плати и продължава да плаща и ще плаща стотици хиляди, ако не и милиони левове всяка година.

Нищо е почти цялата спонсорирана и закриляна от държавата ни култура*. Едно агресивно нищо, което пълзи като бавна и лепкава ръжда, която дори да срещне някое и другo сияйно петънце талант и идея - го заличава. Защо? Защото кадърните и даровити хора лесно, стига да имат възможност, изобличават бездарните, глупавите и мързеливите. И в крайна сметка ги изместват.

Ето защо некадърниците се опитват с всички сили да унищожават всичко качествено или да го съсипват с пагубното си влияние - за да мислим, че няма по-добро от тях, за да няма по-добро от тях. Именно затова комунистите мразят "невъзвращенците", ето затова мразят Кристо - защото не могат да го стъпчат и да му попречат да ги изкара на светло.

Затова Светлин Русев, състудентът на Христо Явашев, го мрази. Защото единият от тях емигрира и започна от нулата, за да се превърне, благодарение на таланта си, в едно от най-големите имена в съвременното изкуство. А другият, имащ зад гърба си цялата държавна мощ, не постигна нищо дори в родината си и ще бъде забравен.


Вляво - Светлин Русев и Тодор Живков, вдясно - Светлин Русев и Бойко Борисов. Снимка: Изгубената България/БГНЕС

И магнум опусът му - "Квадрат 500", и оглавеният преди дни от него художествен съвет на Националната галерия, и скованата и контролирана от него творческа среда у нас ще бъдат забравени. А "Плаващите кейове", "Опакованият Райхстаг", "Бягащите огради" и т.н. ще останат в историята.

България е пълна със светлинрусевци, мултаци и тикви на всички нива, треперещи от страх и злобеещи срещу можещите и знаещите. Затова и през последните години България не е произвела почти нищо** качествено и запомнящо се - нито като музика, нито като кино, нито като литература, игри или художествено изкуство.

Защото плевелите продължават да ни задушават - ако не го правят, ще изсъхнат. Или те, или ние. 

Явашев е феномен, роден в България, но непринадлежащ на страната ни. Той е гражданин на света, Диоген на изкуството, независим от никого и нищо. Именно затова личността му принадлежи поравно на всеки един народ и човек. Изкуството и талантът му изобличават еднакво не само немощта на управляващите в родината му, но и навсякъде другаде.

Постигнатото от Кристо е дело на денонощни труд, мъки и сигурно малко късмет, винаги е нужен малко късмет. Не по-малко усилия е нужно да положим и всички ние, за да върнем отвлечената ни култура и да обединим България отново в едно цяло. И да измием унижението. 

Страница на статията : 0102
Ivan Belchev

Рейтинг : 1011

25.08 2016 в 22:07 49
+ 1
- 0
Има една друга гледна точка за Кристо в списание Амбиция http://ambicia.com/mag/ib/kristo-naj-izvestniyat-balgarin-e-nepoznat-v-balgariya/
Boa

Рейтинг : 1796

26.07 2016 в 17:53 48
+ 1
- 2
Макар че съм съвременник и на двамата
другари Христо Явашев и Светлин Русев не
мога да взимам страна в спора, кой от тях е
по-добър в занаята, тъй като съм бил далеч
от средата в която са се движели и двамата!
Не мога обаче да преглътна САМО неблагодарността
на това хитро селянче Кристо, което за толкова години
не стъпи в своята родна страна и не даде нито
едно интервю на родния си език !
За това без да се притеснявам мога да кажа,
че плюя на такива родоотстъпници като него . . !?
Пламен Пъчев

Рейтинг : 1007

12.07 2016 в 09:42 47
+ 4
- 2
Не може така да се говори "en gros". да започнем оттам, че състоятелният габровец христо явашев /и той е рисувал бригадири като е учил в нха - познавам старите му студентски работи - продаваха се по триста лева 90-те години - никой не ги купуваше/ нашите вестникарско-телевизионни-поплювковци наричат любовно КРИСТО /с ударение на последната буква/ защо ??????? той е преуспялото на запад габровче христо явашев, съпруг на една хитра французойка, с която бяха в тендем. напипал е някаква ниша, оная му е дала финансов гръб, успял е с галеристи, натрупал е парици..какво толкоз ?! ако говорим от позиции на маркетинга /защото отдавна съвременното изкуство е сходно с продаването на сладолед и вафли - т.е. подвластно е на маркетинга/, най-известните личности в света са не дейвид камерън, роналдо, стоичков, путин или б.б., а ленин, хитлер, мусолини, че гевара - т.е. все "противоречиви личности". че имаше преди "партиийна политика в изкуството" - имаше. но дали тя попречи на стратиев, ралин, цонев
THE OBSERVER

Рейтинг : 1067

12.07 2016 в 02:02 46
+ 2
- 0
Много хубава статия! Авторът умишлено не споменава министъра на културата защото просто няма нужда :)
Буда Гоцев

Рейтинг : 1137

09.07 2016 в 15:21 45
+ 3
- 0
Поздравления за автора !
Izalina

Рейтинг : 18389

07.07 2016 в 12:45 44
+ 9
- 10
..., а това дори не струва някакъв огромен ресурс и дето се вика, може да се спретне от ентусиасти.
Всичко това е много тъжно. Не е тайна, че извън София културата (най-общо казано) е запокитена в кьошето и само някакви стоици продължават неистовите си опити да я съхраняват.
В този ред на мисли една съвсем малка част от огромните мангизи, които се вижда, че изтичат в идиотски проекти, направления, агенцийки и корупционни схеми, които са обществена тайна, биха решили трайно този проблем. Не визирам квадрата, а принципното разпределение на бюджетните и европейски средства.
Комплексни са проблемите и за жалост стоиосемте човека в тая държава, на които ни пука много трудно ще ги преборим.

Разбира се, няма да се откажем да опитваме ;)
Поздрави!
Izalina

Рейтинг : 18389

07.07 2016 в 12:35 43
+ 7
- 11
Привет, Jenna! Съгласна съм в голяма степен с думите ти.
Факт е, че в страната има културни обекти, които ме карат да се връщам към тях отново и отново, дори без да блестят особено, но когато се виждат усилията на уредниците им да доставят удоволствие и информация на посетителите всичко е наред.
Нормативната уредба трябва да се промени, защото (дори и малко) има "активни хора с идеи, които 'намират начин, за да реализират нови неща". Като се сблъскат обаче с централизацията, било то на общинско или държавно ниво, ръцете им отново биват вързани.
Жал ми е, че се акцентира на конкретни обекти и деятели, за сметка на неизброими други по-малко известни.
Неведнъж съм се губила в опит да намеря дадена забележителност "тук-някъде-трябваше-да-е-отбивката", впоследствие и някакъв гид да ме информира какво гледам.
Инфраструктурата до много обекти е отчайваща.
Оказа се, че няма единен регистър на културните и природни забележителности в тая държава, а някакви местни тематични списъчета...
Jenna Slavova

Рейтинг : 1077

06.07 2016 в 21:51 42
+ 17
- 0
Izalina, да, тъкмо капацитетът е проблем. Почти няма музей, галерия или библиотека, които да имат идея какво да правят с базата си. Една от причините са застаряващият управленски персонал и капацитетът на хората, които работят в институциите. Защо? Заради обидно ниското заплащане. Рядко имат възможност за сътрудничество и рядко могат да поемат идеи (каквито и да е), бидейки второстепенни разпоредители, дори и с желание.
Точно тук трябва да се включат активни хора с идеи, които да намерят начин, за да реализират нови неща именно в тези пространства. От личен опит казвам, че това е реална кауза и може да се случва, стига да има и безкористност.
LYR

Рейтинг : 1046

06.07 2016 в 12:37 41
+ 25
- 0
Много точна статия. Първо, Христо не унижил никого, а е казал самата истина. Второ, Светлин Русев ще бъде запомнен с идиотските си цапотеници, особено в църквата на Рупите (там няма нищо излисувано по православния канон), докато Христо го знае цял свят.
Задунайская Республика

Рейтинг : -3497

06.07 2016 в 11:30 40
+ 6
- 13
...България е пълна със светлинрусевци, мултаци и тикви на всички нива, треперещи от страх и злобеещи срещу можещите и знаещите. Затова и през последните години България не е произвела почти нищо** качествено и запомнящо се - нито като музика, нито като кино, нито като литература, игри или художествено изкуство...
...

Това не е обида. Това е диагноза.