Покрай промяната в учебните планове в училищата и последвалите поредни скандали и оставка на министър Танев, отново се разгоря дискусия за изучаването на българската история и литература. В битката пак са впрегнати политици, учители и, което е срамно, ученици. Оказа се, че редуването в учебниците на няколко думички, като робство, владичество и съжителство, е способно да взриви медийната среда много по-успешно от натиска на Европа за реформа в съдебната ни система. Аналогично, преместването на изучаването на Паисий се превърна едва ли не в национална трагедия. Дори намерение за орязване на български автор се окачествява като предателство и политици от всякъде са готови да разпънат в буквалния смисъл експертите.
Истериите с учебните програми показват едно нездраво вманиачаване в нашата история и литература. Някои учители, журналисти и политици паразитират около темата вече десетилетия. В националните учебни планове на историята и литературата се отделя непропорционално много внимание, а всеки опит за промяна се посреща на нож, просто защото маниаците нямат друг начин за себеизява и себеизтъкване.
Истината е, че учебниците по тези предмети са безкрайно сбъркани. Те тъпчат в главите на учениците много скучни факти. В тях от десетилетия се повтарят неверни изводи и внушения и това се представя за патриотизъм.
Българската хуманитаристика и учителите са рожба на сбърканото обучение. Те живеят в отдавна отминали времена и все още се припознават като борци за националните идеали – поне такива, каквито се внушаваха през годините на социализма. В техните, а и на обучаваните от тях глави историята и литературата са по-скоро инструмент за пропаганда.
В такава среда литературната стойност на произведенията, трезвият анализ на фактите и нуждата от алтернативни мнения не се ценят. Резултатите от това обучение са функционално неграмотни хора. Те могат да четат, да цитират стихотворения и да решават уравнения, но не могат да тълкуват непознати текстове, не разчитат графики, нямат критично мислене и са податливи на всякакви първосигнални внушения, заложени им още в детството като кодови думи.
Това образование обяснява защо десетки хиляди гласуват за партии като Атака и ВМРО, които освен шовинистичната реторика досега не са произвели конкретни ползи за своите избиратели. Логично е Сидеров и Каракачанов да се застъпват за сегашните програми - нали те произвеждат неграмотни избиратели? И когато зомбираните ученици се превърнат в зрели хора, те са податлив материал за пропаганда. Готови да повярват, че порочният Запад разболява децата ни с отровни ваксини, превръща ги в гейове чрез филми и книги и т.н.
Само немислещи хора могат да се вържат, че от ГМО ще поникнат крилца или рибешки люспи на доматите, или че ще спечелят хиляди от участие в поредната финансова пирамида. Горното звучи забавно, но само ГМО заблудата струва стотици милиони на земеделието и фармацевтиката, а храните пак си ги ядем, само че не са произведени в България. Ами истериите с отровните ваксини, които периодично се повтарят? Ако в часовете по биология беше изучавана епидемиология поне няколко часа, повечето хора щяха да игнорират тези кампании.
Зловредните митовете и легенди, разпространявани често по конкретни поводи и с политически или икономически мотиви, обикновено намират почва в съзнанието на българина именно поради неговото незнание, липса на критично мислене и прекалена зависимост от шаблони, натъпкани насила в училище. По подобен начин имамите зомбират религиозните и неграмотни талибани с приказки за девственици, чакащи ги в рая.
Нашите учители и учебници често действат като религиозни фанатици. Те защитават тези и внушения от миналото, без да осъзнават, че трябва да подготвят учениците за бъдещето. Ботев може да е национален герой, но едва ли безкритичното втренчване в неговите произведения толкова много часове ще помогне на обучаемите да покрият съвременните тестове за прием в университетите.
Закостенялостта на учебните програми и неграмотността на учителите са пречка пред технологичното развитие на страната. Те произвеждат поколение на лудитите, живеещи в света на технологиите, но без да го осъзнават, създават или надграждат. Тези лудити са готови във всеки един момент да счупят машините и да смачкат хората, благодарение на които все пак не са при талибаните. От последните се различават само по кодовите думи - ако в Афганистан реагират на майтап към Аллах, нашенските масови продукти на училищата подскачат на “ваксини”, “ГМО”, “сметище”, “добив на злато”, “шистов газ”, махане на някой автор от учебниците и др.
В нашата образователна система, от I клас до докторантурите в университетите, е нужна коренна промяна. Те трябва да “произвеждат” не избиратели на Атака и подобни, а мислещи и можещи граждани, готови да живеят в силно динамичен свят, движен от нови идеи, наука и технологии.
Очевидно учителите, като съсловие и образованието като система не са готови за съвременните реалности. Спадащият им авторитет в обществото и пред учениците е индикатор за това. Трябва политическа воля и визия за промяна без съобразяване със съсловни или профсъюзни интереси, с привличане на външни и за образованието, и за страната кадри и смело експериментиране с програмите. Време е най-накрая да се орежат поне 20% от часовете по история и литература и да бъдат прехвърлени към изучаване на природни науки, икономика и информационни технологии. Уволненият наскоро министър Танев очевидно нямаше воля дори да започне подобни реформи.
Сегашното блато в училищата и университетите гарантира изоставане от развития свят на поредното поколение ученици и студенти. Страхът от реформи сега означава, че след още 25 години ще правим аналогични тъжни констатации. На някои не им ли напомня нещо вече преживяно през 1990?
Д-р Сергей Иванов е молекулярен биолог. Защитава дисертация в БАН, свързана с остатъчните количества пестициди в растенията. От 2008 г. е управител на Център по биология на храните и безспорен експерт по качество и безопасност на храните.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22.02 2016 в 11:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
21.02 2016 в 17:43
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
19.02 2016 в 20:45
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
19.02 2016 в 17:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
19.02 2016 в 11:25
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.02 2016 в 14:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.02 2016 в 10:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.02 2016 в 17:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.02 2016 в 11:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.02 2016 в 07:28
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
781000
Конгресът на САЩ може да гласува помощта за Украйна още този уикенд
dolivo
Българите получават ползите от приемането на еврото още сега с tbi bank
dolivo
САЩ изтеглят военните си от Нигер
dolivo
Тома Белев: ГЕРБ и ДПС искат да оглозгат докрай българската природа (видео)
Hihi1981
Столичният кмет иска 17 сгради в София да бъдат обявени за културни ценности