Серия от грешки и откровени мърлящини в БДЖ са довели до големия пожар на гара Коньово, при който на 30 март миналата година, при който напълно изгоряха два пътнически вагона на влака София - Бургас.
Веднага след инцидента жп властите у нас лансираха версията, че възпламеняването, което по щастлива случайност не взе жертви, е в резултат на умишлени действия - саботаж.
Почти година по-късно обаче се оказва, че няма нищо такова. Окончателният доклад на звеното, разследващо катастрофата, не е установило следи от каквито и да е лесно запалими течности по обгорелите повърхности. Напротив - всички пропуски, довели до огнената стихия във влака са на БДЖ, категоричен е документът от 21 декември 2018 г., с който OFFNews разполага.
Проверката е установила, че огънят е възникнал от късо съединение в инвертора на трети вагон, който е бил ремонтиран само преди три години в жп завода "Интерком" в Дряново. Монтажът на устройството обаче е осъществен на грешно място във вагона (върху дървена повърхност, от която винтовете се саморазвиват) и по грешен начин (вертикално, а не хоризонтално). Въпросните нередности обаче не са някаква приумица на вагоноремонтния завод, а съвсем официално изискване на самия възложител - БДЖ-Пътнически превози.
Звеното за разследване на жп инцидентите е провело редица интервюта в различни бази на жп превозвача, от които категорично е установено, че след ремонта на вагона, от който е тръгнала огнената стихия никой не е проверявал състоянието на инсталацията на проблемния инвертор.
"Вследствие на направените изследвания, измервания, анализи на техническата документация и състоянието на вагона, Комисията за разследване стигна до извода, че непосредствената причина за запалване на вагона е възникналото късо съединение, съпътствано с волтова дъга, поради механично увреждане изолацията на захранващите проводници за 24V на Инвертора, захранващ контактите за 220 V в купетата на вагона", пише в доклада.
И още:
"От датата на монтирането 2015 г. до деня на запалването на Инвертора през 2018 г. документално не беше установено да е извъшвана профилактика."
В края на доклада е възложено на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация” да разпореди на БДЖ „Пътнически превози” ЕООД да въведе в изпълнение 8 препоръки за безопасност:
С препоръка № 1 се предлага да се проведе обучение на превозния персонал на длъжности началник влак и кондуктор за работа с монтиран Инвертор във вагона.
С препоръка № 2 се предлага да се промени мястото и начинът на монтаж на Инвертора в хоризонтална повърхниназа работа в експлоатационни условия.
С препоръка № 3 се предлага да се преработи схемата на захранване на инвертора в автоматичен режим с отделни автоматични предпазители със стойности 80А.
С препоръка № 4 се предлага захранващите кабели на електрическата инсталация за 24 V да бъде защитена в гофриран кожух.
С препоръка № 5 се предлага да се поставят указания при контактите за 220 V в купетата на вагоните, които да илюстрират тяхното предназначение.
С препоръка № 6 се предлага да се допълни системата за поддръжка на Инвертора, обвързана с Планово-предупредителната система за ремонт в СУБ.
С препоръка № 7 се предлага на персонала извършващ поддръжка на Инвертор в пътнически вагони, същата да се извършва по смисъла на предвидените в СУБ за тази цел процедури.
С препоръка № 8 се предлага да се разработи Инструкция за експлоатация и поддръжка на Инвертор във вагони с изградена електрическа инсталация за 220 V.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
6239
2
09.03 2019 в 18:47
7551
1
09.03 2019 в 16:03
Последни коментари
Червената шапчица
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
Зла свекърва
Прокремълски популисти в Македония надраскаха кея на Вардар с обиди към българите
БотоксПутю
Ваня Григорова и Мая Манолова заедно срещу Нинова на вота
eagle60
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
Червената шапчица
Процесът срещу Тръмп загуби втори съдебен заседател
781000
НАТО ще прати системи "Пейтриът" за противовъздушна отбрана на Украйна, каза главният секретар на НАТО Столтенберг