Как да върнем нежеланите подаръци

Съветите на Европейски потребителски център за това в какви случаи имаме право да върнем подаръци и други стоки

OFFNews
07 януари 2020 в 10:39 | 786 |0

Какви са правата ни като потребители, ако искаме да върнем в магазина нежелан подарък просто защото не го харесваме? Ето какво съветват от Европейския потребителски център:

Ако подаръкът е купен на място от магазин, в 27 от държавите в ЕС нямате право да го върнете. Само в Литва клиентите могат да върнат неизползваните продукти, купени от магазин, в рамките на 14 дни, считано от датата на покупката, и да поискат да им се възстанови цената.

В същото време, във всички държави от ЕС по-големите вериги магазини дават подобна възможност като жест на добра воля. Възможно е парите да се получат обратно, продуктът да се замени срещу ваучер или срещу друг вид. За повечето магазини има определен краен срок за това. В България най-често периодът е 1 месец.

Съвет: Проверете общите условия на търговеца. Ако се колебаете, попитайте в магазина

Онлайн търговците - задължени по закон

При подаръците, купени онлайн, ситуацията е различна. Тези стоки могат да бъдат върнати във всички страни от ЕС в рамките на 14 дни и то без да се посочва конкретна причина. Продуктите обаче не трябва да бъдат използвани! Ако например защитната найлонова опаковка на видеоигра на CD е отстранена, то дискът се счита за използван и правото на отказ вече не важи. Има и други изключения, които не подлежат на връщане – например отворена козметика, книги, храни и напитки, или стоки, направени по ваша поръчка, както и продукти, които по някакъв начин влизат в контакт с тялото и по хигиенни причини няма как да бъдат продадени на друг клиент – например бельо, маша за коса, епилатор или самобръсначка.

Съвет: Когато връщате стоката, уверете се, че опаковката е достатъчно стабилна и сигурна, за да не се повреди стоката при транспортиране. Използвайте оригиналната опаковка - ако е възможно. Ако стоките не са добре опаковани, в случай на транспортни щети, то ще е много трудно да ви бъде възстановена цялата сума.

Уловки

Може да се стигне до 2 капана, ако искате да смените или да върнете дефектни стоки.

Първо: Трябва ви доказателство за покупката. Това може да бъде разписка, касова бележка, извлечение от кредитна или дебитна карта. Това означава, че трябва да помолите човека, който ви е направил подаръка, за такова доказателство – и постъпката ви може да се окаже малко неловка.

Второ: Обикновено коледните подаръци се купуват по-рано, поради което е възможно срокът за връщане да е много кратък или дори изобщо да нямате шанс да го направите.

Съвет: Ако пуловерът определено е твърде малък и няма шанс да го върнете или замените, може да го дадете за благотворителност, да го продадете в интернет или да участвате в събитие за размяна на подобни нежелани стоки.

За още съвети и информация можете да се обърнете към Европейския потребителски център.

Няма коментари към тази новина !