От март 2020: НАП ще попълва автоматично доходите ни в електронните данъчни декларации

За да се ползват е-услугите на приходната агенция, ще трябва и да се актуализират и браузърите с последните им версии

Александра Маркарян
13 декември 2019 в 14:49 | 8537 |0

От първите дни на март 2020 г. Националната агенция за приходите ще предоставя нова услуга на хората, които подават данъчните си декларации по електронен път. Данните за изплатените ни трудови и извънтрудови доходи ще бъдат попълнени автоматично от НАП на база данните, подадени от работодателите до 28 февруари.

Услугата - представена днес в рамките на семинара "Данъци и осигуряване 2020" - ще бъде достъпна за хората, които подават декларациите си за облагане на доходите на физическите лица за 2019 г. и с електронен подпис, и с Персонален идентификационен код (ПИК).

Автоматично няма да бъдат попълвани, затова трябва да впишем сами: доходите от наем, за които не се изпраща регулярно информация в НАП, както и исканите данъчни облекчения.

Новата услуга може би няма да бъде достъпна от първия ден на март, тъй като работодателите подават справките за изплатените трудови и извънтрудови доходи до 28 февруари и може би ще е необходима малко повече от 24 часова обработка, преди данните да бъдат заредени - уточни говорителят на НАП Росен Бъчваров. 

Идната година данъчната кампания започва на 10 януари. Срокът за ползване на 5% отстъпка от данъка за довнасяне, но не повече от 500 лв., е валиден при подаване на декларацията до 31 март. Тя се получава при условие, че деклариращият доходи няма неплатени публични задължения и подаде декларацията си по електронен път.

От 2020 г. отпада изискването за прилагането на три документа: служебни бележки за доходите; копие от решение на ТЕЛК за ползване на облекчение при намалена работоспособност; копия на платежни документи за купуване на стаж за пенсиониране, напомни Евгения Попова от НАП. Отпадналата необходимост от прилагането на копие от решение на ТЕЛК/НЕЛК важи както за решение за съответния деклариращ доходите си, така и когато решението касае дете с увреждане.

Целта е процедурата да бъде опростена, а хората, които досега е трябвало да сканират и качват допълнителните документи - улеснени. Ако обаче гражданите желаят да получат служебни бележки, например за да попълнят хартиената данъчна декларация, могат да заявят това при работодателя си, които трябва да ги издадат в 14-дневен срок. В този случай те не трябва да ги прилагат към данъчната декларация при подаването ѝ в НАП - за данъчните те вече няма да са необходими.

От 2020 г. за първа година самоосигуряващите се ще бъдат задължени да попълват и подават декларациите си само по електронен път.

От март 2020 г. предстои въвеждането на допълнителни изисквания за сигурността за всички ползватели на електронните услуги на НАП - счетоводители и крайни потребители (с ПИК, с електронен подпис или ползватели на услуги със свободен достъп), съобщи още Росен Бъчваров. "Силно препоръчваме след март 2020 г. ползвателите на електронните услуги на НАП да актуализират браузърите си с последните им версии - например 11-а на Windows Explorer, последните на Chrome и Mozilla Firefox", подчерта той. Същото важи и за iOS, и за Linux.

Системата на НАП ще работи оптимално с инсталирани операционни системи над Windows 8.

При по-старите компютри може да се наложи и промяна на хардуера, предупредиха от приходната агенция.

"Целта на промяната е допълнителна сигурност при обмяната на данни между системата на НАП и крайните потребители, които минават през определени браузъри, допълнителен сертификат за сигурност, чрез който бихме искали да гарантираме, че няма рискове за информационната сигурност".

Инструкция за браузърите ще бъде публикувана на сайта на НАП до края на следващата седмица.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !