Ексклузивно Със сълзи: Свалиха Росен Желязков от председателското място в предпоследния ден на 49-ото НС

Последна нощ без тол такса, системата стартира в 5 часа сутринта

41 рамки с камери в населените места няма да ловят коли без е-винетки

OFFNews 29 февруари 2020 в 10:45 8000 0

От 5,00 ч. на 1 март пътните превозни средства над 3,5 т ще плащат тол такса за ползване на 3115 км пътища. От тях 803 км са автомагистрали и 2 312 км - първокласни пътища, съобщи АПИ. 

Близо 17 000 км второкласни и третокласни пътища от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили. На територията на област Смолян например няма пътища, за които да се дължи тол такса. До 1 март превозните средства над 3,5 тона плащаха електронна винетка за цялата републиканска пътна мрежа. 

От полунощ до 5,00 ч на 1 март ще се извършва пренастройване на системите, но това няма да възпрепятства пътуването на тежкотоварните превозни средства и те ще могат да се движат безпроблемно по участъците с тол. 

На 1 март, около 8:30 часа заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, ще бъдат на ГКПП „Калотина“, за да проверят функционирането на тол системата в първите часове след старта й. 

Тол таксите за изминаване на 1 км са определени в съответствие с масата на пътното превозно средство, екологичния му клас, както и категорията на пътя. За масовия тежкотоварен превоз – камионите от 3,5 т до 12 т, тарифите са между 3 ст. и 7 ст. на километър, а за автобусите – от 1 ст. до 4 ст. на километър. За превозните средства над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативни горива, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили с екокатегория ЕВРО VI, EEV. 

За потребителите на пътната мрежа са осигурени три възможности за таксуване – с маршрутна карта, с бордово устройство или с GPS тракер. Първоначално се очаква камионите и автобусите да използват маршрутна карта и поетапно, до 27 март да се оборудват с бордово устройство или с тракер. А тези, които вече са се снабдили, могат да ги използват още от 1 март.

Маршрутната карта може да се купи по канали, по които се продават и електронни винетки: от сайта на Националното тол управление www.bgtoll.bg, от мобилното приложение BGTOLL, на гише на граничните пунктове, в областните пътни управления, от 500 терминала за самообслужване в цялата страна, както и в търговската мрежа на партньорите на АПИ. 

При използването на маршрутна карта шофьорът или собственикът на товарния автомобил или автобус предварително въвежда в системата желания маршрут за движение като отбелязва начална и крайна точка, и до четири междинни точки, по желание. Той декларира категория, емисионен клас и брой оси на превозното средство, и избира да генерира най-кратък или най-бърз маршрут. В резултат на тези данни се изчислява цената за преминаване. Валидността на маршрутната карта е 24 часа от избрания момент за активиране. Заявеният маршрут трябва да се следва стриктно. В случай на инцидент или друго препятствие по пътя, поради което е обявен обходен маршрут, водачът няма да бъде санкциониран, ако премине през него. За всяко друго отклонение от предварително избрания път, трябва да се купи допълнителна маршрутна карта. 

Ако шофьорът или собственикът на превозното средство се регистрира в системата с електронния си адрес, той може да купи една или няколко маршрутни карти до седем дни предварително. При последващо заявяване на услугата, системата автоматично, за негово улеснение, ще предлага отново вече въведените данни. За нерегистрирани потребители маршрутна карта може да се купи до два дни предварително т.е. тя трябва да бъде активирана не по-късно от 23:59 ч. на деня, следващ покупката.

За улеснение на транзитно преминаващите през територията на България шофьори са осигурени 34 допълнителни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминала за самообслужване на граничните контролно-пропускателни пунктове. Това дава възможност за едновременно обслужване на 92 тежкотоварни автомобила. 

На основните пунктове са пренасочени служители на Националното тол управление, които владеят езика на съседната държава. Те ще информират шофьорите за новия начин на таксуване, ще им помагат в купуването на маршрутни карти и ще представят информация за текущите ограничения на пътя, за да могат шофьорите да изберат най-подходящия маршрут. За улеснение, на видно място са поставени пътни карти, които показват постоянните ограничения за движение на превозни средства над 3,5 т и над 12 т. Когато трафикът е интензивен, има готовност да се включи и мобилен пункт за продажба с две работни места, който да се пренасочва при необходимост.
В първите дни от старта на системата, контролът за платени тол такси ще се осъществява на терен чрез 105-те мобилни екипа на Националното тол управление. Инспекторите ще помагат на шофьорите като ги насочват към най-близкото място, от което да се снабдят с маршрутна карта - на пътя това са големите бензиностанции. 

Камерите на тол системата, които се намират на републикански пътища в рамките на населените места, не се използват за контрол и правоприлагане за платени е-винетки или тол такси. Те имат допълнителни функции. Данните от тях служат за подпомагане на борбата със сивия сектор в транспортната дейност, както и за мониторинг на трафика. Камерите наблюдават и движението на тежкотоварните превозни средства по отношение на пътната безопасност. 21% от първокласните пътища в България преминават през урбанизирани територии. 

Стационарните рамки с камери на тол системата, разположени в населени места, са общо 41.

В случай че община, в която има населено място с рамка на тол системата между знаците Д11 и Д12 (за начало и край на населеното място), вземе решение за преместване на табелите, така че камерите да попаднат извън него, информацията от устройствата ще служи за контрол и правоприлагане за е-винетка.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Подкастът на OFFNews