Андрей Арнаудов: Ниският стандарт у нас не е основната причина за ниската раждаемост

На 7 октомври ще е националното кръщене за финала на второто издание на кампанията "Направи го за България"

Мая Младенова 28 септември 2018 в 09:58 8811 2

Снимка ДНК

С телевизионния водещ и продуцент Андрей Арнаудов разговаряме за второто издание на кампанията "Направи го за България". Тя има за цел да насърчи раждаемостта и да направи страната по-привлекателна за младите родители и техните деца. Съвсем скоро, на 7 октомври, предстои големият финал на кампанията. Както и миналата година, той ще бъде отбелязан с национално кръщене на бебетата, включени в инициативата. Още не е късно да се запишете.

- Предстои финалът на тазгодишното издание на кампанията за насърчаване на раждаемостта „Направи го за България“. Колко бебета и родители очаквате да се включат в националното кръщене?

Миналата година кръстихме деца в 9 областни града, тази година планирахме да бъдат 12, но поради независещи от нас причини, един град отпадна. Когато му дойде времето, ще изясним какви са тези обстоятелства. За съжаление, случаят е крайно неприятен.

А иначе, децата, записани в кампанията ни на 7 октомври, са почти толкова, колкото бяха и миналата година - близо 1000 бебета. Не това обаче е най-важното. Най-важното е, че техните родители и близки са хора, които идват подбудени от една главна причина - вярват на нашата кауза, че давайки добър пример с националното кръщене, ние наистина караме да се говори за проблема с демографията в България. Няма нищо по-хубаво от това да имаш деца и да продължиш рода си, и няма по-голямо щастие от това да ги виждаш как растат.

- Знаете ли вече кои ще са кръстниците?

Няма как да знам кои са кръстниците, защото това са стотици хора. Известните лица тази година са само посланици на каузата на ДНК. Повечето семейства и миналата година водиха само свои близки хора. 10 процента от децата бяха кръстени от известни българи, а другите 90 процента от близки на участници в кампанията. Градовете, както вече споменах, ще бъдат 11 – София, Пловдив, Варна, Бургас, Сливен, Стара Загора, Шумен, Враца, Русе, Велико Търново, Благоевград.

- Срещате се с много млади родители. Какво ви прави впечатление? Какъв е българският родител днес? Кое го отличава от неговите родители?

По никакъв начин не мога да направя такава категоризация. Но онова, което знам със сигурност е, че ние по манталитет вече сме едно изцяло западно общество, където личните интереси са поставени в центъра на нашия живот. Това е основната причина нашите прабаби и прадядовци да са имали по 9 братя и сестри, а ние да имаме по едно или нито едно. Колкото повече навлизаме в темата за раждаемостта и демографията, толкова повече разбираме, че ниският стандарт, който на пръв поглед е водещата причина за това хората да нямат повече от едно дете или нито едно, всъщност е само част от проблема. Основното е, че в центъра на нашия живот стои да направим кариера, да се забавляваме и изобщо да търсим собствените си потребности. Така че, онези хора, които са избрали да имат дори повече от едно дете, са в по-малка степен егоисти и в много по-голяма, отдадени на нещо различно от самите себе си.

- Мислите ли да продължите с кампанията догодина, да разширите обхвата ѝ? Какво ново да очакваме?

След две години работа с ДНК съм повече от убеден, че има нужда от такива като нас. И сме категорични, че ще продължим с различни инициативи на ДНК свързани с демографската криза. Най-важното, по което работим, е платформата Bulgaria Wants You, чийто център е връщането на част от емиграцията в България. По отношение на раждаемостта, вярвайки, че емоционалните подбуди са поне равни с материалните, съм сигурен, че сме длъжни да продължим.

Смятам обаче, че догодина ще видоизменим кампанията. Още е рано да говорим за това, нека да приключим с националното кръщене на 7 октомври. В края на годината ще обявим какво ще представлява кампанията ни през 2019 г. Със сигурност, колкото повече търсим начин да се върнем към патриархалните ценности като общество, толкова по-подреден ще стане нашият свят. Защото в тази динамика, в която живеем, трябва да имаме някакви опори. Обществото досега не е измислило други освен вярата и семейството.

- Миналата година имахте анкета сред участниците с предложения за по-добри политики за отглеждане на деца. Предадохте ли техните послания на институциите и има ли развитие?

Да, предадохме посланията на институциите. Но в крайна сметка не смятам, че има развитие. Не бих твърдял, че сме свършили нещо, което не сме направили. Не обвинявам институциите. Но смятам, доколкото се запознахме с Националната стратегия за борба с демографската криза, че няма как, каквато и да било стратегия да работи, когато за нея отговарят десетки институции. Това е един документ от 120-130 страници, с който ние се запознахме подробно. В него има толкова пожелателни неща, заедно с конкретните мерки, и толкова неопределена отговорност за това кой трябва да ги приложи, че е трудно да си представим, че те ще проработят. По същия начин, за съжаление, видяхме, че когато става дума за резултатите от анкетата ни, ние не знаем към кого да ги насочим. ДНК е неправителствена организация на две години, но съм убеден, че с времето ще се научим как по-добре да оказваме натиск върху институциите.

За финал, искам да приканя отново всички участници в „Направи го за България“ 2, както и всички, които имат отношение към темата, да влязат във facebook страницата на ДНК и да отговорят на нашата нова допълнена анкета, за да видим какво да се промени в средата и в законодателството, така че да се раждат повече деца.

Организатор на кампанията "Направи го за България" е Движение за национална кауза (ДНК), което има за цел да противодейства на постепенното изчезване на българското ДНК. Кампанията е подкрепена от Българската православна църква.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12201

1

nali

28.09 2018 в 11:43

Така е, не ниският стандарт, а липсата на бъдеще е основна причина за ниската раждаемост.