Димитър Христов: Вдъхновението е двупосочен процес

Художник, фотограф, уебдизайнер, създател на иновативното приложение Vivid Harmony

Зарина Василева
01 февруари 2020 в 11:53 | 1640 |0

Художник, фотограф, уебдизайнер, Димитър Христов е носител на редица награди и отличия в областта на графичния и уеб дизайн и дигиталната графика. Автор е на двутомния фотоалбум антология „Конете", негови фотоси са публикувани в редица престижни световни издания, а сред множеството корици на книги, дело на Христов, са и бестселър “The One Dollar Horse“ на Лоурен Ст. Джоан и емблематичната поредица „Черният жребец“ на Уолтър Фарли. Той е част от световния елит фотографи на конна тематика. Създател на иновативното приложение Vivid Harmony, което конвертира изображения с хроматични цветове в музика. 

За хармонията, вдъхновението и предстоящата лекция на събитието Психология на маркетинга, разговаряме с Димитър Христов

Вашите проекти винаги са били много вълнуващи, но как се стигна до най-вдъхновяващия - Vivid Harmony?

Имам интереси в различни сфери на изкуството и обичам да откривам взаимовръзки между различните неща, с които се занимавам. В конкретния случай - музика и изобразително изкуство. Тези задълбочени познания, които имам в цветознанието и музиката, ми дадоха възможност да открия това припокриване в хармонията им. Като плод на един дълъг процес на изследване и анализ на различни произведения от двата вида изкуства успях да направя това откритие и то беше изключително интересно за мен. След това се породи желанието ми да го споделя и да го направя по-достъпно за повече хора. Така се стигна до формата, под която да го разкажа, а именно тази лекция. Последваха множество покани от много интересни места, като особена чест за мен е поканата от Националната художествена академия.

Очаквахте ли толкова голям интерес към проекта си?

Нямах никакви предварителни очаквания, желанието ми беше само да споделя този начин на хармония между цвят и тон и по някакъв начин да вдъхновя хората, които се занимават с тези изкуства. Истинското удоволствие идва от това да вдъхновиш някого.
Интересът наистина беше огромен. В един момент ми беше непосилно да отговоря на всички молби, които хората ми изпращаха за пресъздаване на картини в музика, независимо колко приятни ми бяха техните запитвания. Затова включих уменията си на програмист и уебдизайнер и се изправих пред голямото предизвикателство да изведа цялата логика на разработката ми в алгоритъм, който да автоматизира процеса. Така се появи приложението Vivid Harmony, което не е комерсиално и е напълно свободно за сваляне. Резултатите и отзивите отново много ме изненадаха. Радват ме много и идеите, които хората ми дават за развитие и надграждане, които в голямата си част са страхотни и напълно осъществими.
Целият процес на извличането на стойности е двупосочен – от цвят да се превърне в музика и от музика в цвят. Преобразуването на звук в цвят за момента не е включено в приложението. Причината е, че телефоните стремглаво усъвършенстват камерите си и това позволява да постигна едни добри стойности в анализа с минимално допустими грешки като процент, но микрофоните не са същото ниво, на което да може да постигна достатъчно добър анализ в обратна посока.

Кои картини звучат най-интересно?

Акварелите са най-интересни, защото има огромно предизвикателство. В акварелната техника през цялото време има преливане от стойност в стойност. Това е и нейната красота. За да се изсвири акварел трябва да се направи преливане на стойности. Може да го постигнем, изсвирвайки дори само един акорд, с допълващ тон към него или чрез модулиране, транспониране. В музиката изключително често се използва транспониране за онзи експанзивен момент, в който например се издигаш с полутон нагоре. Ако си представим, че акварелът е преливане на стойности и модулирането също е преливане на стойности, един добър музикант може да го изсвири.

Как Ви помагат отзивите от потребителите на приложението?

Обратната връзка е изключително важна за мен. В началото нямах идея къде може да бъде полезно приложението. Знаех само, че е интересно и лесно за прилагане. Но хората започнаха да ми дават обратна връзка къде и как може да се използва. Това са експерти, от чиито области аз не разбирам, но съм щастлив, че приложението се използва вече в сценичните изкуства, в арттерапията и пр.

Казвате, че най-приятното нещо е да вдъхновите хората. А Вашето вдъхновение откъде идва?

Това е двупосочен процес. Вдъхновението се връща при мен от хората, които съм вдъхновил. Това, че хората се радват на това, което правиш те надъхва да продължиш. Много автори са вдъхновение, не мога да назова конкретни имена. Но този обмен на вдъхновение и енергии е и истински вълнуващ. 

Сюзан Зонтаг нарича "героизъм на виждането" умението да забелязваш хубавото наоколо. Съгласен ли сте с това твърдение?

За първи път го чувам и много ми хареса. Трудно е да се виждат хубавите неща, но човек трябва да изгради положителна среда около себе си и да прояви воля за това.

Конете все още ли са Вашата страст?

Конете са моята огромна страст. Благодарение на любовта ми към тях, съм сред топ 10 фотографи на конна тематика в света. Не съм търсил това признание целенасочено, но това пак е форма на връщане на любовта и вдъхновението. Аз съм вглъбен, концентриран да представя конете по начина, по който аз ги виждам – като митични същества, като символ на свободния дух, на волята, на красотата, на грациозността. Много е приятно като се окаже в един момент, че много хора също се вдъхновяват от тази моя страст и оценяват високо работата ми.

Какво ще представите в предстоящата си лекцията на събитието Психология на маркетинга?

В лекцията "Единна хармония – цвят и музика" ще изследвам паралелите между изображенията и музиката. 

Например в цветното колело, когато се използват срещуположни цветове, те са в най-силна динамика, най-силно контрастират. Контрастът е твърде агресивен, затова се използва разделно-допълващ цвят. Не се взима конкретният срещуположен цвят, а се използват двата съседни негови цвят. Това се използва от художници, рекламисти, дизайнери, от всички, които искат да въздействат чрез цвят. Тази схема в музиката се нарича класическа блус схема. Звученето и визуалният изглед имат пълно припокриване като динамика, стойност и въздействие.

Друг пример: Аналогичните цветове се наричан съседните на избран цвят, в тях има мекота, лежерност, това са онези картини, които ни внушават спокойствие. В тях няма динамика. В музиката това се нарича фламенко. В тази лекция давам конкретни примери за различните стилове, цветови комбинации, хармонии и различни стилове в музиката. Например с едни и същи цветове може да се нарисува фламенко танцьорка, пожар и червено цвете и те ще въздействат по различен начин. По същия начин със същите музикални стойности може да се изсвири фламенко, може да се изсвири и метъл. Всичко зависи от ритъма, от начина, по който може да бъде поднесен.

Ще акцентирам върху приятното, а не агресивно въздействие върху мозъка. Ако накараш човек да се чувства приятно, значи той е стигнал до момент на покой, а щом е стигнал до момент на покой, значи може да разсъждава и съответно да вземе правилно и разумно решение.

А какви са Вашите очаквания за предстоящото събитие?

За мен е изключително интересно да се обединят познанията в различните области. Като разясня как е структурирана разработката и всеки експерт я съотнесе към своята област от познания да открие хармонията и там. Да изградим един пъзел от хармония в сферите, които познаваме. Един живот няма да ми стигне, за да науча всичко, което искам.

Няма коментари към тази новина !