Интервю със собственика на една българска фирма, засегната от COVID-19

NS1
09 юни 2020 в 18:12 | 2812 |1

Г-н Стойчев, моля разкажете малко повече за Вашия бизнес?

Започнахме бизнеса си през 2008 г. с дистрибуция на аксесоари за мобилни телефони и компютри. През 2010 г. бяхме одобрени за оторизиран рисейлър на Apple (Apple Authorised Reseller) и продаваме успешно продуктите на марката вече 10 години.

Пандемията засегна почти всички физически магазини. Предполагам, че и Вашите са били засегнати. Как успяхте да се справите?

Да, така е. Пандемията не само, че не ни подмина, но и бе причина за затварянето на нашите обекти, които се намират в търговски центрове от тип МОЛ. Два месеца магазините бяха затворени. Наложи се да компенсираме с онлайн продажби и добре, че бяхме преминали към VPS, тъй като натоварването на сайта ни през този период бе значително по-голямо.

Трудно ли е поддържането на онлайн магазин? Какви са препятствията, с които трябваше да се справите?

Поддръжката на онлайн магазин е предизвикателство. В днешно време онлайн магазините са изключително много. Това, което различава нашият сайт от редица други е, че той е специализиран единствено и само за продуктите на Apple, предлагаме всички техни продукти и аксесоари на водещи производители за тях. Започнахме с два сайта, единият нашият фирмен – iabalka.eu и няколко допълнителни към други наши проекти.

Само след няколко години, през 2015 г., дизайнът на сайта беше остарял и се наложиха промени във връзка с масовата поддръжка на мобилни устройства с дисплеи с висока резолюция. Направихме пълен редизайн на сайта ни. Успоредно с развитието на бизнеса ни като рисейлъри на Apple, ние се развиваме и като дистрибутор на водещи марки като Polaroid, Kodak, Speck и други и ни бе необходим сървър, на който да текат всички услуги, свързани със сайтове, мейли, VPN за връзка с нашата ERP ситема и други. Закупихме физически сървър на Apple и го колокирахме в български доставчик. Над 5 години ползвахме услугите му, които не бяха никак евтини. Apple спряха своята сървърна версия и ние скоро трябваше да решим как да продължим напред.

Алтернативите бяха инсталиране на Linux на вече съществуващия хардуер и продължаване ползване на никак евтините услуги за колокация или преминаването към по-скъп хостинг план. Проблемът с преминаването на хостинг план бе, че VPN услуга от тях не се продлага. Колегите проучиха пазара и установиха, че връзка към ERP системата може да се постигне и посредством SSH достъп вместо VPN. Обърнахме се към компанията, която ползваме вече 10 г., NS1.bg и те ни предложиха да преминем към управляем VPS (виртуален сървър), на който превърлихме всичките си сайтове, които вече се зареждат значително по-бързо и съответно продажбите се увеличиха.

Получихте ли помощ от държавата?

През целият период на пандемията ние продължихме да плащаме заплатите на персонала си и не се наложи да освобождаваме никой. Кандидатствахме по програмата 60/40 и след известно чакане получихме обещаните средства. Може би това е подходящ момент да благодаря за инициативата на NS1 за подкрепа на бизнесът засегнат от пандемията. Те ни предоставиха няколко месеца безплатно ползване на услугата им като подкрепа.

Какви са Вашите бъдещи планове? Ще се фокусирате ли върху търговията онлайн?

Безспорно, фокусът към онлайн търговията ще се измества и увеличава все повече и повече. Важно е обаче, освен да имаш онлайн магазин и с нещо да се отличаваш от останалите. Доверието в клиентите, което сме градили през годините остава незаменимо.

Препоръчани материали
emanuilis

Рейтинг : 9945

12.06 2020 в 23:15 1
+ 0
- 0
Препитание, основано върху човешката суета. Надали липсата му ще се приеме като негативен ефект.