Стефан Иванов е автор на стихосбирките „4 секунди лилаво” (2003), „Гинсбърг срещу Буковски в публиката” (2004), „Списъци” (2009) и „Навътре“ (2014). За „Списъци“ е номиниран за Националната награда за поезия „Иван Николов“. „Навътре“ е номинирана за първите награди за литература на НДК. Носител е на наградата „София: Поетики“ (2011). Съавтор е, заедно с Иван Добчев, на пиесата „Медея – майка ми“, спечелила „Икар“ (2013) за най-добро представление. Пиесата му „Между празниците“ е номинирана за „Икар“ (2014) за драматургия. През 2018 г. е резидентен драматург на Националния театър на Люксембург. От 2003 г. публикува многобройни текстове в различни издания. Превеждан е на английски, френски, немски, гръцки, сръбски и други езици. Блогът му е на http://siv.sofiascape.com/.
Започваш да публикуваш едва на 15, следват 4 стихосбирки и три пиеси. Поезията или драматургията е твоят личен остров днес?
Обичта, приятелите, семейството, шегите, смехът, разговорите, пътуванията и разходките, прегръдките са по-скоро островът. Писането сякаш са песъчинките по брега и светлината и сянката, на които съм свидетел. Писането е отговор на въпросите, от които изникват още въпроси. То е съпротива и възхищение, опит да се преодолеят страховете и да не се свиква с чудото, а да се отглежда. Искам да съм любител, а не професионалист в писането, да обичам това, което правя и то да не е заключено само в думи, а да е ангажирано с поведение, грижа, внимание, да е и действие и лична отговорност, да не е само тъжни констатации, иронични коментари или розови и захаросани измислици. Всъщност въобще не мисля, че правя достатъчно.
Иван Динков казва, че поезията е вдовицата на живота, а според теб?
Би могла да бъде. Георги Рупчев споделя, че на поезията е присъщ инстинктът за неприспособимост. Поезията е проява на този инстинкт, който нашепва на поета, че трябва винаги да е в опозиция, че само ако си контра, ако си контракултурен, ще се движиш, може би и напред, но със сигурност встрани от клишето на лесното и общото. Този инстинкт напомня на другия, на този за самосъхранение, само че е с обратен знак, става въпрос за саморазрушението, за съмнението и колебанието, което създава смисъл.
Категоричен си, че освен талант, изкуството изисква дълготърпеливост. Как се вписва такава изконна ценност в този високоскоростен и технологичен век?
Както в настоящето има много фалшиви, манипулативни, бързи, повърхностни и временни неща, така има и голяма нужда от дълбочина и смисъл, от нещо, което да те събира, да ти дава опора, да не те предава и да не те оставя да висиш в безтегловност. В момента стресът, страхът, паниката, неврозите, кризата на идентичността, безпътиците са по-засилени и изострени, отколкото дори съвсем доскоро. Все по-трудно е човек да се събере и да може да отговори на собствените си въпроси и отговорите да останат валидни за повече от денонощие и да не са компромисни. В книгите, в бавните изкуства има спокойствие, разказ, история, противоречива и сложна цялостност, чрез тях може да се противостои на разчовечаването на хората, на безкрайните манипулации не само на политиката и икономиката. Има травми, катастрофи и рани, които ще се повторят, както на лично, така и на обществено ниво, ако не се знае какво е довело до тях. Паметта е любов колкото към миналото, толкова и грижа за настоящето и бъдещето, а адски много ценни неща и хора са забравени, сякаш никога не са съществували.
Колко силна воля е нужна, за да спрем, да се вслушаме, да видим?
Не знам дали е до воля, а до желание да виждаш нещо повече от това, което насилствено ти се предлага, при това като безалтернативно. Има алтернативи. Животът не е само черен, бял или сив. Шарен и сложен е и дъгите все още не са изчезнали. Има и друго и човек може да не се задоволява само с необходимото. Крал Лир на Шекспир казва „Недей да търсиш нуждата, Регана! И най-нещастният бедняк си има парцалче, без което би могъл. Не давай на човека нищо друго освен необходимото в живота и той ще заживее като скота!“
„Адът е на един нечовек разстояние“ – пишеш в едно твое стихотворение. Кои са днешните нечовеци?
Тези, които с лекота подменят истината с лъжа и сякаш няма механизми да им се потърси отговорност за действията. Черно е наричано бяло. Лъжата и безсрамието са норма, омразата е доходоносна за едни безпрецедентно алчни, посредствени и зли нечовеци. Те не четат, не чуват болката на хората, презират ги, отвръщат поглед и продължават без да им мигне окото. Екатерина Йосифова пише в едно стихотворение: „Не е поливал. Не е хранил. Не е такъв човек. Не е моят човек.“ Слава богу, има и наистина много хора, които правят всичко по силите си, почти буквално и до изнемога, за да променят картината и ситуацията. Но България днес е тъжна и (само)поробена, (само)унижена и неадекватна страна, с лидери без достойнство, в която се живее крадешком, управлява се наужким, но безогледно, краде се откровено и се убива постепенно.
Кое даде повод да се роди последната ти пиеса „Същият ден“?
Това, че едни уж преодолени стени и прегради отново се издигат. Сякаш 1989 г. никога не се е случила и свободата е все по-несъществуваща и трудна. Не само в България.
Определят пиесата като черна гротеска за абсурда и повтарящите се исторически грешки. Фарсът ли е пътят към безбитийност на една трагедия?
Историята се повтаря първо като трагедия, после като фарс, но това, че хората на власт – политическа, икономическа или каквато и да е друга – са за смях и ги иронизираме или им се подиграваме не намалява болката, която те причиняват всекидневно и която се размножава. Където има власт, няма любов, но където няма никаква власт и правила, цари хаос. Странен и болезнен парадокс.
Казваш, че свободата е рисковано занимание. Колко боли да си свободен?
Не боли, ако обичаш да правиш това, с което се занимаваш и да си понесеш последствията. Прекрасно е ако нещата се наредят, че да намериш и правилните хора, с които да работиш и които да обичаш.
Върлуващите агресия и омраза набират все повече мощ и власт. Има ли антидот срещу тях?
Противоотровата са честният и открит разговор, защото хората никога не са живели сами и поотделно всеки в своя монолог. Нужно е образование, което култивира свобода и критично мислене. Образование и възпитание, които са на страната на съчувствието, вслушването и взаимността, а не защитават само агресивната амбиция и императива да си успешен, велик, харесван и продаван. От толкова величие планетата боледува, животните измират, а човек се случва да се чуди защо не се чувства добре денонощно като в рая.
Пиесата „Същият ден“ е черна гротеска за абсурда и повтарящите се исторически грешки, в които са замесени клоуни, едновременно невинни и виновни. Те са част от силата, която желае добро, но често създава зло. Пиесата е страшна и смешна приказка без край за всекидневното усилие да бъдеш човек в нечовешки условия. Действието се развива 30 години след 1989. Героите са дядо и внук, пътуващи по вече построения плавателен канал, който свързва София с Черно море. Те снабдяват отново живите 86 български лагера и разказват за раждането на новия режим, за тайните му и явни проявления. Историята им прелива в скандал между онези, които са отговорни за това повторение. Публиката се превръща в свидетел на травма и рана, която се е отворила на различни места по света през миналия и настоящия век.
Представлението може да гледате днес, 06 Март от 19.00 ч. и на 23 Април от 21.00 ч. в ТР "Сфумато".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Червената шапчица
Конгресът на САЩ може да гласува помощта за Украйна още този уикенд
781000
Конгресът на САЩ може да гласува помощта за Украйна още този уикенд
dolivo
Българите получават ползите от приемането на еврото още сега с tbi bank
dolivo
САЩ изтеглят военните си от Нигер