"България вече е Мека на киното"

Калоян Константинов 06 август 2015 в 17:45 16122 5

Снимка Симон Варсано

Продукция на Римския декор в "Ню Бояна".

"Филмовата индустрия тук се развива все по-добре и по-добре, като сега е Мека на киното, не е: "Защо дойдохте в България?" Вече е: "Хайде да отидем да снимаме в България" и то поради толкова много добри причини".

Това заяви изпълнителният директор на Nu Boyana Film Studios Ярив Лернер пред OFFNews по време на първата прожекция на режисьорската версия на студентския филм, победител от конкурса на киноцентъра - "Bar Tricks".

В началото на тази година "Ню Бояна" организира първия си курс по драматургия, воден от награждавания американски сценарист и продуцент Голан Рамраз. На него се явиха 26 души, които в продължение на близо 6 седмици се обучаваха в тайните на Холивуд, като накрая идеята на един от тях имаше възможността да оживее на големия екран, използвайки за това целия ресурс на киноцентъра - хилядите костюми в гардероба, външните декори и техниката.

Сценарият победил е дело на 24-годишната Александрина Козовска, която е написала драфта, а за последвалата му обработка за снимане е получила помощ от някои "големи риби от Холивуд".

"Дойдох с идеята, че ще се случи наистина нещо интересно. Първоначално исках да се впусна в дълбоките води, в продукцията, но ме разубедиха и се записах в курса по драматургия, като в крайна сметка се получи нещо велико, ако мога така да го нарека. 6 седмици писане, 4 седмици ни обучаваше за сценарно писане Голан Рамраз, който дойде специално от Щатите. В рамките на 2 седмици се получи един сценарий от сорта на 100 страници, който беше избран за победител, което изобщо не очаквах да се случи. След това имахме няколко седмици почивка, в която правихме кастинг. После дойдоха от Америка Амбика Ли - супервайзър по режисура, и Лора Бет Лов – ментор по операторско майсторство. Под тяхно ръководство снимахме 4 седмици и това, което видяхме тази вечер, е режисьорската версия, иначе има такава и на студентите", сподели Александрина пред OFFNews.

Историята в "Bar Tricks" разказва за младата Кейт, която преоткрива смисъла на живота си, когато разбира, че се налага да се погрижи за своята болна майка. Филмът предстои да получи своята официална премиера през есента, като засега сценаристката му ще си почине, въпреки огромното си желание да напише нещо ново.

"Емоцията е несравнима, всеки ден ставаш и не знаеш какво те очаква, особено на снимачната площадка да видиш това, което си написал на хартия, да става реалност, ме е разплаквало, разсмивало, всякакви емоции ми е носело", казва  тя.

Александрина Козовска със сертификата си за завършен майсторски клас по драматургия в "Ню Бояна”. Снимка: Ню Бояна.

Лернер, който е работил на различни места по света, сред които Южна Африка и САЩ, е доволен от резултатите на филмовото училище на "Ню Бояна".

Идеята на проекта е била да се снима професионален филм изцяло от студентски екип, което се е оказало нещо специално и уникално, което не е правен досега. "Целта е да го направим отново и отново, като всеки път да става още по-добре и по този начин да развиваме филмовата индустрия", казва той.

Според него българското кино обаче има още много да се развива поради 2 основни причини. 

"Първата е липсата на възможност. Всеки може да разкаже история, но не всеки ще слуша. Затова ако дадеш на някого възможността, те ще се развият повече. Другото, което забелязах и което е валидно за цяла Европа, е филмовият фонд, който просто дава пари на хората, което според мен спъва творческия процес, защото не носиш никаква отговорност за това да разкажеш история, която Вие бихте искали да чуете. Аз ще разкажа своята история, но дали тя би представлявала интерес за Вас? Когато нещата опрат повече до бизнеса, а не до разказвачеството, ти започваш да мислиш повече за това какво иска пазарът, а не какво искаш ти", категоричен е той.

Ярив Лернер. Снимка: Ню Бояна.

Лернер смята, че сме в кинопоколението, което използва твърде много CGI (бел. ред. - компютърно генерирани образи), но това не определя дали един филм ще е добър, с хубава история. Изпълнителният директор на киноцентъра не иска да прави високобюджетни филми, а неща, които хората искат да гледат, защото "това е отговорността на артиста". Като пример за подобен филм той даде "Изкуплението Шоушенк".

"Основният проблем с театралните актьори на големия екран е, че те играят. Във филмите камерата е окото на публиката, ако театралничиш по време на филм, не изглежда добре. В театъра се налага да играеш, защото трябва да контролираш сцената, нямаш нищо добавено - бекграунд, нещата, които се случват зад кадър и т.н. Българските театрали просто трябва да играят по-малко пред камерата", коментира той разликата между актьорското майсторство в киното и в театъра.

Екипът на "Bar Tricks". Снимка: Вес Сарафов.

Въпреки че продукцията е създадена изцяло от студентски екип, те са имали за съветници професионалисти от Холивуд и от България, които да им помагат в осъществяването на идеите им. В актьорския състав на лентата освен млади таланти са се включили безвъзмездно и доказали се артисти като Венцислав Янков и София-Хени Джамджиева, която играе ролята на Бела.

"Всичко беше перфектно и приятно. Продукцията е студентски проект, но за нас актьорите работата с такъв голям екип е ценен опит, а и могат ни видят тук евентуално, могат да ни поканят за други проекти. Все пак и Ярив е около теб, а той е един от големите в киното. Всички, с които работихме по филма, имат малко или много опит и за мен всичко беше на професионално ниво. Работила съм с Ейдриън Броуди, Гейбриъл Бърн, с кой ли не – същото е, едно към едно. Почти всички са българи, настойниците по време на филма бяха американци. Бих искала да продължава това нещо, за да може актьорите ни да се развиват. На много български артисти не им се дава възможността, която ние имаме. В българското кино някои неща са малко по-изкривени – шуробаджанащина му се вика. Тук ме избраха абсолютно директно, казаха ми „Ти си нашата Бела“ и това беше, без да имам връзки, без нищо, просто оцениха моя талант, моето достойнство. Ако това беше кастинг за български сериал или филм, нямаше да е така, коментира Джамджиева.

Курсът по драматургия и заснемането на сценария победил е поредният проект на киноцентъра, който стимулира развитието на новото поколение кино професионалисти у нас. Миналата година "Ню Бояна" проведе студентска надпревара за късометражно кино, която даде възможност на над 100 млади творци да работят заедно по кино проектите си, използвайки възможностите на филмовото студио.

През юли тази година “Ню Бояна” и фестивалът “Срещи на младото европейско кино” избраха победител в конкурса си за трейлър, на който се бореха 12 студентски екипа.

В ход е и второто издание на филмовото училище, което организира все по-интересни курсове и работилници с професионалисти от световната кино индустрия. Предстои този септември да стартира новият курс по визуални ефекти за 3D анимация.

Все повече стават и желаещите да участват в проектите на най-големия киноцентър в Източна Европа, като расте бройката на кандидатите от чужбина.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови