В понеделник Климбо, както аз го наричам, навърши 60 и си дадох сметка, че приятелството ни заема цялата втора половина от живота му. За да обеме и половината от моя, ще са нужни още седем години. Сега да ви видя как сте с математиката за основното училище...
Докато мислите, ще ви съобщя, че два дни след юбилея си той открива тридесет и някоята си самостоятелна художествена изложба, 28 години след първата, тъй като експозиционният му старт съвпада с началото на Прехода.
Климбо е типичен представител на бургаската творческа интелигенция, сиреч бохема, която се отличава със своята богата палитра, висока степен на неуправляемост и подчертан стремеж към независимост. Когато мислех как да започна този свой текст, се сетих че точно преди десет години, за 50-ия юбилей на художника написах нещо, част от което мога да цитирам, без да нарушавам Закона за авторското право. Ето този фрагмент, който бих написал и сега, ако все още си пазех таланта.
Преди няколко месеца изведнъж осъзнах, че Климент Атанасов е навършил 50 години и ми стана смешно. Защото едно 50-годишно бебе изглежда точно така. Пухкаво, брадато, с учудени кръгли очи и неспокойно движещи се крайници. Искрено, безпардонно и лакомо. Съществуващо извън условностите на задръстената цивилизация, в своя координатна система и обкръжение от лицеприятни нему индивиди. Бебе, което упорито не иска да тръгне на детска градина и най-общо казано не плаща дaнък на колектива. Ако допусне все пак някаква навалица около себе си, това е единствено в миговете на публична слава. В останалото време Климбо служи вярно на собствените си морални, естетически и социални критерии. Които в повечето случаи са с няколко степени над общоприетите. И, естествено, дразнят колектива.
Първата в Бургас частна художествена галерия, на която той даде многозначитителното име “К”, се превърна в средище на свободомислещите артисти. Сред пясъчните дюни на безвкусицата той наистина създаде оазис за свободните творци. За онези, които са верни на натюрела си, на своята истина за света и на таланта, който Бог им е дал. Там, в незабравимия уют на задния двор Климбо направи изложби, концерти, театрални спектакли, дискусии. Там всички ние, приятелите на галериста, пускахме фантазията си да препуска на воля и се чувствахме като на друга планета. Може би планетата на Малкия принц? Казва ли ти някой?!…
Към тези щрихи мога да добавя, че Климент Атанасов е зограф (завършил е реставрация в Художествената академия), който е съживил стенописите на поне дузина църкви, живописец с постоянно променящ се почерк и дразнител за всеки уважаващ себе си представител на съсловието с квадратни глави. Разговарям с него набързо, тъй като е пристигнал преди малко и стоварва кашоните със своите произведения в кокетните залички на галерия ЛИК, която се намира близо до Руски паметник и където художникът реди втора изложба. Предишната бе преди девет години, а последната му – преди пет. От доста време Климбо емигрира на село. Купи си една селска къща на двайсетина километра от Бургас, навътре в планината и ходи рядко до областния град. За последно се видяхме преди около две години и тогава той ми показваше някои от колекционерските си находки, но нещо не му се рисуваше. Затова и захващам разговора ни от тази точка.
- Това ли прави през последните две години?
- По-точно – през последните две зими.
- „Малките неща“ е добро попадение. Веднага си помислих за малките камъчета, които обръщат колата, дреболиите, които всъщност изпълват живота ни и пр. ...
- Не. Картините ми са инспирирани от 44-ия постулат на Спиноза, който гласи: „На природата на разума е присъщо да разглежда нещата не като случайни, а необходими.“ Те имат своя произход в играта на моите представи за пространство и светлина. А малките неща са това, което дава възможност на художника да експериментира. А идеите при мен се раждаха толкова бързо и една след друга, че можех да ги представя единствено върху малки платна, тъй като, ако започнех върху голяма площ, докато нанасям първите щрихи и идеята вече е отлетяла, а на нейно място се е появила друга.
- Поредната промяна в теб, ако съпоставим тези формати с телешките кожи, които опъна преди близо 20 години. Как се наричаше този цикъл?
- „Цитати по началата“. Това бяха 11 телешки пергамента с височина от 2.5 до 3.5 метра, върху които се бях опитал да проследя пътя на човешката цивилизация през последните десет хиляди години, като с помощта на ситопечат пренесох върху пергаментите знаковите артефакти на този път. Направих я в чест на новото хилядолетие и гостувах с нея в няколко държави.
- Тази изложба предизвика известно брожение, доколкото си спомням.
- Ами. Просто скандализира някои видни представители на т. нар. художествено–творчески елит, който насъска няколко критици да ме ухапят. Но те хем ме ухапаха, хем ме помолиха да не им се сърдя.
- От доста години живееш на село. Това не те ли откъсва от естествената ти среда?
- Напротив. Откъсва ме от дразнителите. Аз затова и избягах от големия град, защото всичко това около нас не ми харесва, а ми омръзна да се изявявам по форумите, без да мога да променя каквото и да било.
- Като идвах насам, си мислех за твоите малки неща и за големите глупости. Малките неща ценителите на живописта ще видят в галерията, а кои са големите ни глупости?
- Най-голямата глупост е това, че някои хора се взимат много на сериозно и не си дават сметка, че са за малко на този свят и са прашинка в него. С това свое поведение те тормозят много хора и са вредни.
- А изкуството къде е в този контекст?
- Тук, у нас вече няма изкуство. Българската социална действителност отдавна извърши своя четвърти геноцид върху изкуството. Тук вече никой не се се интересува от изкуство, освен хората, които го правят. Ето, и аз си стоя сам вкъщи и си рисувам.
- Като гледам кашоните и се опитвам да преброя рамките, бая нещо си нарисувал.
- А, много неща останаха на село, но взех повечко, защото са малки формати, а и приятелят ми Людмил Киров – галеристът, каза, че галерията е голяма, но сега ще се чудим как да ги подредим.
- В много от картините, които видях е изобразено пространство и сам човек сред него. Самотата ли е сегашната ти тема?
- Не. Просто исках да покажа как може да се покаже животът като едно пространство с една фигура в него. Може да го приемем като космическия човек или човека във Вселената. Съвременният човек.
- Така ли ти изглеждат човеците, които обитават територията, върху която живеем?
- Не, те са нещо съвсем друго. Хората около нас не са дори хомо луденс, те са нещо като хомо чалгарикус. С изпразнена душа и изпразнено съзнание. Повечето просто са такива.
- Ти затова ли изпрати и двамата си сина в чужбина?
- Естествено. Те не биха могли да живеят и да се развиват тук пълноценно. А аз съм се скрил на село и си рисувам, когато имам идеи.
- Реставрираш ли все още църкви?
- Да, но на почивки, защото организацията на тази дейност е зависима от различни институции. От известно време реставрирам църквата в Аязмото в Стара Загора, но това е друга тема, която може да разнищим друг път. Църквата, вярата и институциите са отделна тема.
- Да, въпреки че донякъде е свързана с това, което исках да те питам. Защо изчезна добротата от живота ни?
- Питай управляващите. Те създават и убиват доброто. Когато единственото нещо, което те интересува е да мачкаш хората около себе си, без разлика млади ли са, стари ли са, доброто умира.
- Как може една сравнително малка група хора да намачка цял народ?
- Питай народа. Става малко като омагьосан кръг, но такъв е животът ни. Параграф 22.
- Ти очевидно си се оттеглил във вътрешна емиграция. Обществените активности не те вълнуват.
- Определено вече не ме вълнуват.
- Масоните ли управляват света?
- Не. Не знам. Но тук управляват неграмотните.
В този момент пристигна фотографът Сергей Антонов, който също е добър приятел на Климбо и го отведе да му прави снимки. А аз си помислих, че ако напиша текста и го изпратя в сряда сутринта, и той излезе преди откриването на изложбата, ще призная най-после предимствата на виртуалната журналистика.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
14355
1
05.04 2017 в 13:03
Последни коментари
Червената шапчица
Конгресът на САЩ може да гласува помощта за Украйна още този уикенд
781000
Конгресът на САЩ може да гласува помощта за Украйна още този уикенд
dolivo
Българите получават ползите от приемането на еврото още сега с tbi bank
dolivo
САЩ изтеглят военните си от Нигер
dolivo
Тома Белев: ГЕРБ и ДПС искат да оглозгат докрай българската природа (видео)