Димитрина Тодорова - учителят на първия български световен шампион по ИТ

Екип на ГПАЕ "Гео Милев" - Бургас 21 септември 2016 в 15:13 16318 2

Всеки от нас е имал своя любим учител и вероятно той е сложил най-силният отпечатък в живота му. Учителят, на когото се е възхищавал, на когото е искал да прилича, в когото е бил по детски влюбен, учителят, който е формирал представите му за добро и зло.

Искаме да разкажем за тези учители...

OFFNews благодари на Министерството на образованието, което подкрепя поредицата "Българският учител", в която ще се опитаме да разкажем, за истинските герои, за хората, към които изпитваме огромно уважение.

През август 2016 г. за пръв път българин стана световен шампион по информационни технологии. Георги Бошев се пребори за отличието в конкуренция с повече от 400 000 участници от повече от 130 държави в световния MOS шампионат (Microsoft Office Specialist World Championship. Георги е дванадесетокласник в Гимназията с преподаване на английски език "Гео Милев" в Бургас, а учителката по ИТ, която го е подготвяла, е Димитрина Тодорова.

Световният шампион по ИТ Георги Бошев.

Димитрина е и двигателят на въвеждането на учебните програми на Microsoft в училището. То работи по тях от 7 години и от 3 години е изпитен център на Certiport, създаден с помощта на община Бургас. В него са сертифицирани над 150 ученици, някои от които са достигнали експертно ниво. От три години гимназията изпраща ученици, които са се класирали за световните финали и са участници в световното състезание по информационни технологии Microsoft Office Specialist World Championship. То е за ученици и студенти от 13 до 22 г., постигнали най-високи резултати на сертификационни изпити в своите държави.

През 2014 г. двама ученици от гимназията са с най-високи резултати на национално ниво и заминават за шампионата, който тогава се провежда град Анахайм, Калифорния. Единият е Георги Бошев, а другият - Теодора Денева. Следващата година езиковата гимназия излъчва двойно повече участници, а Георги отново е сред тях. През 2015-а в шампионата в Далас, Тексас участват Елена Маринова, Даниела Павлова, Георги Бошев и Илия-Пресиян Георгиев.

Големият успех за Георги идва тази година в Орландо, Флорида, където училището изпраща и Даниела Павлова, Поля Янева и Кристиян Тодоров. Те се състезават с 400 000 ученици и студенти от повече 130 държави.

Георги става №1 в света при положение, че неговите интереси дори не са в областта на ИТ. Самият той споделя, че щастлив и ще продължава да учи технологии, но подчертава, че основните му интереси са в областта на медицината.

Как една учителка успява да превърне ученик в световен шампион по нещо, което не е в центъра на интересите му?

Да си учител е и предизвикателство, и мисия. Необходими са воля, търпение, всеотдайност. А за да завладееш интереса на децата, дори на тези с интереси далеч от сферата на ИТ, трябва да не спираш да търсиш новото, интересното, проекти, които да предизвикват и тях, да разчупиш рамката на често скучните учебници и да не се страхуваш, че може да престъпиш някое от хилядите изисквания към начина, по който учителите преподават и изпитват.

Димитрина отлично съзнава това и рутината на 20-годишния й учителски стаж не я спира да учи и търси новите неща.

Димитрина Тодорова на среща с кмета на Бургас Димитър Николов.

Да бъдеш отличник по всички предмети е голямо предизвикателство за децата, те трудно се концентрират върху нещо, което да е във фокуса на техния интерес, казва тя, но приема предизвикателството.

Всяко дете трябва да бъде мотивирано да успее, тоест да бъде предизвикано и, едновременно с това, да получава необходимите внимание и поощрение. Един от тези стимули за успех за учениците й е именно участие в Microsoft Office Specialist World Championship.

Тя гледа по малко по-различен начин и на оценяването в училище.

"Желанието да полагаш усилия, за да научаваш нови и нови неща се възпитава точно в образователната система и то не трябва да бъде свързано с отрицателни емоции. Това налага системата за оценяване на бъде прецизирана и добре обяснена на самите деца и техните родители. В действителност проверките са източник на информация какви и колко усилия трябва да положиш в определена насока за да постигаш успех", казва тя.

Директорката на гимназията Милена Андонова вижда ключовата роля на Димитрина в постигането на успехите в областта на ИТ на учениците от училището. За да е на ниво, което й позволява постоянно да повишава и нивото на подготовката на учениците си, Димитрина учи не по-малко от тях, напротив. Тя трябва да учи постоянно, да е инициативна и да предлага иновативни решения. Тя става член на образователната програма на Microsoft – Microsoft partner in learning, по която ежегодно се избират учители-експерти. През 2014 г. тя е избрана да представи страната ни на Глобалния форум "Партньори на познанието" в Барселона.

Димитрина вижда и рисковете пред образованието днес. Тя се опасява, че може би идва денят, в който експеримента на законодателя и натиска на обществото ще превърнат образователните институции в място за отглеждане, а не за обучение на деца. Според нея причините са: няма добре написани и съгласувани учебни програми, съизмерими със световните стандарти; учебниците и обучителните материали не се доближават и наполовина по качество на същите в други европейски държави; родителите изискват от децата си на всяка цена отлични оценки и търсят всякакви възможности за влияние, а не се замислят за проблемите и интересите на децата си; учителите нямат защита и сигурност, която да гарантира тяхната обективност; няма работещи механизми за стимул на учителите - не само в материален план, а и за професионално развитие. Според нея често курсовете за повишаване на квалификацията са безполезни и чрез тях просто се усвояват средства. Димитрина казва още, че очевидно несправедливият начин на разпределяне на средства в образователната система води до дисбаланс, например езиковите гимназии в страната са с най-малък единен разходен стандарт за ученик. Професионалните са много по-високо оценени.

Въпреки проблемите тя решава да е един от учителите - рискови играчи, които дръзват да нарушават правилата и да не спазват изцяло учебните програми, защото главната й цел е да научи децата си да обичат да учат, да умеят да анализират, да се учат от грешките си, да не се страхуват, че ще сбъркат.

"Проблемите на образованието не трябва да ни демотивират. Грешките и успехите ни ще изградят бъдещите им кариери и социален живот. Отговорността е много голяма", казва Димитрина.

Най-важното
Всички новини