Научните пробиви на 2018 г. (видео)

Откритието на годината е изследването на активността на ембрионалните гени на клетъчно ниво

Наука OFFNews 23 декември 2018 в 14:44 12399 0

Научните пробиви на 2018 г. (видео)

Едно от най-авторитетните научни издание класира най-важните постижения и събития през отминаващата година.

На първо място в Топ 10 на сп. Science са посочени група методи, които позволяват да се наблюдава развитието на организмите на клетъчно ниво. Краткият списък включва и откриването на гигантски метеоритен кратер в Гренландия, регистрирането на неутрино, излъчено от блазар в отдалечена галактика, и одобрението на лекарство на основата на РНК-интерференция, обобщава Наука OFFNews.

Сред откритията е и кратер, формиран през ледниковия период в северната част на Гренландия. Откритието е направено по време на топографски измервания с помощта на радар, монтиран на самолет и способен да улови радиовълните, които преминават през леда и се отразяват от твърдата повърхност на острова.

Закръглените очертания на кратера за първи път са наблюдавани през 2015 г. в данните, получени при изследването на Гренландия по праграмата на НАСА Operation IceBridge. Мястото бе допълнително изследвано с помощта на широколентов радар, предоставен от глациолози от Германия, което позволи да се определи външната и вътрешната форма на кратера.

Диаметърът на кратера достига 31 километра. Симулациите показват, че метеоритът е бил с размери от порядъка на 1.5 км. Вероятно това е станало през последните 100 000 години.

Друго любопитно откритие е фрагмент от кост от жена, която е живяла преди повече от 50 000 години. Костта разкрива удивителната връзка между две изчезнали групи древни хора. Древната ДНК, извлечена от костта, намерена в пещера в Сибир през 2012 г., показа, че майката на жената е неандерталец, а баща ѝ е денисовец (Homo denisova), загадъчната група древни хора, чиито останки са открити в същата пещера през 2011 година.

Тази година учените откриха молекулярни следи от същества, които са живели преди повече от половин милиард години, те хвърлиха светлина на картината на загадъчния свят, довел до появата на някои от първите животни на Земята и изместиха молекулярната палеонтология назад няколко стотин милиона години. Те откриха следи от мастни молекули в някои от най-странните известни вкаменелости, енигматичните форми на живот от Едиакарския период.

Още четете на Наука OFFNews.

X