Защо беше нужно да се изхарчат 1.3 млрд евро и 10 години в гонене на комета?

Ваня Милева
13 ноември 2014 в 14:13 | 20192 |23
ESA/Rosetta/Philae/CIVA Модулът 'Фила' , прикрепен към кометата 67P / Чурюмов-Герасименко

Вчера, 12 ноември, след първото в историята на човечеството кацане върху ядрото на комета, Андреа Комацо, един от ръководителите на мисията Розета, заяви: "Ние не може да бъдем по-щастливи, отколкото сме сега."

Предвид цената (повече от 1.3 млрд евро), фактът, че сондата Розета е пътувала 6 млрд. км и 10 години и малкия шанс (под 75%) за успешно кацане, вълнението и радостта на екипа са оправдани. И не само заради това.

Защо беше толкова важно това събитие и каква е целта на изследователите?

1. Да се разбере какъв е бил съставът и моделът на Слънчевата система от времето, когато се е образувала преди 4,5 млрд. години

Преди 4.6 милиарда години Слънчевата система е все още протозвезден облак (мъглявина), който се състои предимно от водород, хелий, лед и силикати. Този "облак",  с произход вероятно експлозията на близка свръхнова, започва да се кондензира заради гравитацията. Сърцевината на мъглявината става все по-гъста и сблъсъците между частиците се увеличават, превръщайки кинетичната енергия в топлинна.

Около 100 000 години след началото на този процес се образува гореща протозвезда, започва да се формира нашето бъдещо Слънце. В околностите на Слънцето са оцелели само най-тежките и най-малко летливи елементи от първичния "облак" и те ще оформят планетите от земен тип, а на по-голяма дистанция по-леките материали като хелий и лед образуват газообразните планети като гиганта Юпитер. Някои от градивните елементи не се обединят, за да направят по-масивни тела и са били отблъснати от ефекта на гравитационната прашка от гигантската планета Юпитер до границата на Слънчевата система. Тези малки тела, направени от лед и скали, са групирани в две големи области: Пояс на Кайпер на разстояние между 30 и 100 астрономически единици от Слънцето и облакът на Оорт, който образува обвивка около Слънчевата система между 10 000 астрономически единици и една светлинна година от Слънцето.  Предполага се, че кометите летят към нас от тези две области, вместилища на огромен брой ядра комети, задвижвани от облака на Оорт или от пояса на Кайпер, от преминаването на Слънчевата система близо до звезда, галактически облак или от влиянието на галактическия диск.

От раждането на Слънчевата система съставът на кометите е останал почти непроменен: разстоянието от Слънцето държи температурата на ядрото им до много ниски стойности (-270 ° C), което позволява да се запазят в твърдо състояние най-летливите молекули, а много ниската гравитация на тези малки обекти не предизвиква трансформация на материала, от който са изградени.

Като се има предвид техния произход, кометите са останали почти непокътнати от протозвездната мъглявината, което ще ни позволи да разберем по-добре процеса на формиране на Слънчевата система. Той все още е слабо разбран и актуалните теории редовно са оспорвани от нови открития.

"Розета", докато беше в орбита и модулът, вече на повърхността, имат възможността да съберат най-подробната информация досега за състава на ядрото на кометата и химическия състав на газовата кома (чашкоподобната обвивка), заобикаляща ядрото.

2. Химическият състав на кометата има решаващо значение за разбирането на произхода на океаните на Земята

През първите 500 млн. години от живота на Слънчевата система върху младите планети се разбиват множество небесни тела, между които и комети. Тяхното ядро е съставено предимно от лед (въглероден диоксид, метан и вода), прах и скални частици. Ледените комети е възможно да са били един от главните източници на вода за младата ни планета (останалата вода вероятно се е съдържала в мантията на самата древна Земя - наследена от състава на протооблака, от който се е формирала Слънчевата система.

3. В кометата може да се намерят "семената" на Живота

Падащите върху ранната Земя комети освен вода, е възможно да са донесли и органични съединения.

Изследователите от екипа на ЕКА се надяват да открият следи от органични вещеста, но не какви да е.

Много органични съединения са смес от два т. н. оптически изомери – вещества, които имат съвършено еднакви химически свойства, но по различен начин отклоняват лъч поляризирана светлина, минаваща през техни кристали или разтвори и съответно ги делят на дясно (D) – или ляво (L) – ориентирани.

Ако при наблюдение срещу посоката на разпространение на светлината, завъртането на равнината на поляризация става по часовата стрелка, са дясноориентирани и обратно. Молекулите, от които са построени живите организми, са огледално асиметрични. Това свойство е наречено хиралност. Коренът на думата е от гръцки произход и го има и в хиромантията и хирургията. Хира на гръцки означава ръка.

В строежа на биомолекулите, в повечето случаи се използва само един вид оптични изомери. По този начин, протеините на всички живи същества са изключително леви аминокиселини, а в състава на ДНК има само десни захари.

ДНК не би била стабилна спирала даже ако само един-единствен огледален мономер присъства

Това интересно явление, използването от организмите само на един вид оптични изомери се нарича хирална чистота на живота.

Учените отдавна си задават въпроса защо животът на планетата Земя е лявоориентиран. Ако се открият такива вещества, ще бъде потвърдена хипотезата за панспермията (за извънземен източник на органичната материя на Земята).

Какво е установено досега

Дори към днешна дата, благодарение на проекта "Розета", астрономите вече са научили много нови неща за кометата.

Първият изненадващ факт е, че средна температура на повърхността на ядрото на кометата се оказва много по-висока от очакваната - само минус 70 градуса по Целзий. Това означава, че кометата не е напълно покрита със слой лед, а с тъмна прахова кора. Въпреки това учените не изключват, че може да има и заледени участъци.

Също така те са установили, че в газовия поток на комата (облака около ядрото на комета) има сероводород, амоняк, формалдехид, водороден цианид, метанол, серен диоксид и дисулфид. По-рано се смяташе, че в състава на опашката на кометата има само летливи съединения - въглероден оксид и диоксид.

С помощта на „Розета“ също е установено, че всяка секунда кометата 67P / Чурюмов-Герасименко освобождава в околното пространство водни пари в размер на около две чаши (150 мл). С този темп кометата за 100 дни ще запълни един плувен басейн с олимпийски размери. С наближаване към Слънцето отделянето на пара се увеличава, като най-близо до Слънцето ще бъде на 13 август 2015, когато кометата 67P / Чурюмов-Герасименко ще се увеличава.

Предстоят вълнуващи дни.

Препоръчани материали
Любо 14.11 2014 в 15:43 25
+ 24
- 4
Христова надявам се в Библията е написано и някой ден къде да отидем като милата ни планета стане необитаема и по точно КАК.
Никакъв проблем нямам с вярващите хора аз лично съм такъв, НО когато религиозните Ви предубеждения мила моя, се сблъскат с прогресивните и невероятни такива, имам голям проблем. Няма един и два случая в историята, когато религиозните ни впечатления, са спирали страшно много прогреса. Прочетете малко повече. Или прост пример прочетете църковното опровергание за инквизицията и ако не ви се доповръща от логика и креативност аз лично ви обещавам да дойда и да ви разцелувам!А за мнението на Орлин, да прочете как са се появили белите мечки. Защо живеят на полюса и като добие малко познание за видоизмененията и генетиката ще си отговори на много въпроси. За мен сте крайно задръстен и тъп индивид господине и с цялото си уважение такива като вас ги ям на закуска (( :
Пак казвам че съм вярващ човек, обаче вие ми звучите като тенор кастрат в композиция на Hanz Zimmer или с други думи адски зле.
Тук бърз въпрос ще ви задам, щом само живот може да създаде живот и то няма да питам първосигнално за кокошката и яйцето, да ви питам: що точно Библията ви дава отговора като тя е 70тото подред издание с подобна теза. Не ви ли харесват предишните или си имате само "един кумир" заради вас милата ни планетка и ние страдаме неимоверно. За мен или сте участник в тази невероятно измамна институция или си правите гаргара несериозно. Третият вариант няма да Ви го казвам защото ще предполага, че сте толкова тъп, че и неграмотен и не е вероятен, предвид че ви четох глупостите.
Поздрави !
Кон с капаци 14.11 2014 в 10:55 22
+ 25
- 0
Христова, бегай в мола на Цариградско, там е по-интересно, що търсиш тука?
Банго Космонавт 14.11 2014 в 10:08 21
+ 27
- 4
Защо беше нужно да се изхарчат 1.3 млрд евро и 10 години в гонене на комета, като можеше да ги изядем и изпием за 10 дни ?!
многознаещ 13.11 2014 в 23:24 20
+ 18
- 3
Брей, много сериозна статия, браво.
Орлин 13.11 2014 в 22:57 19
+ 16
- 85
Повече научна фантастика, отколкото наука.
Еволюцията е хипотеза, не е доказан факт. Фактите се доказват с наблюдения. Тези милиони години са измислица/приумица на еволюционисти, вярващи в нея, без да е доказана... Кой от тях е видял какво става преди .. не знам колко хиляди или милиони години. Панспермията - нима една или няколко аминокиселини могат да дадат отговор на сложността на живота СЕГА? Наивно.
Да се приема без да се оспорва, че някак нещата САМИ от прости могат да станат сложни е безумие. Луи Пастьор - убеден християнин - всъщност основното му твърдение, ДОКАЗАНО НАУЧНА между другото, е че само ЖИВОТ може да роди живот. Само Творецът, описан в Библията е единственото разумно и хармониращо с науката обяснение за живота на земята, появата на слънчевата система, звездите и кометите.. Направо пропилени парички, ако ме питате.. е, поне дано някой от тия учени си е поразмърдал мозъка да осъзнае глупостта на еволюцията..
Стефан 13.11 2014 в 22:55 18
+ 43
- 24
:) Това не са технически, а природни данни. Които за комета не можеш да премериш по принцип. Тя не е твърдо тяло, затова е и комета. Това е купчина баластра с много прах, стегната от замръзнала вода и газове. Когато се приближава до Слънцето губи маса, вероятно и променя формата си, когато я мачкат гравитационните полета на топло, от което се мести и центъра на тежестта и. Което неизбежно променя траекторията и, ако те интересува равномерност, нужна за просто прицелване. По цялата си орбита, тя много пъти се приближава до много планети, а както е известно, ние не можем да решаваме аналитично задачата за движение на три тела. Така че каквото и да мериш докато я виждаш, следващия път тя ще дойде по друг коридор. В предсказуем момент, с прилична точност, но на само приблизително същото място. От гледна точка на прицелването, това е безполезна информация, тя всеки път е малко по-друга, и по-другаде. Ще си го премериш наново, не е проблем.
Метеоритите са твърди, не се изпаряват, и значи са с една идея по-стабилна траектория.
От тук нататък започват проблемите. Това че ще го дестабилизираш, и демек ще го накараш да се премята около някоя ос, не ти помага с нищо - нещото лети с много голяма скорост в безвъздушно пространство, значи без аеродинамика, и такова премятане няма да го отклони от траекторията. Центробежните сили може да разкъсат на парчета някоя особено рехава комета, и тогава от бренеке ще получиш сноп съчми за глиган, които ще продължат пак по същата траектория. Когато ни улучат, ще получим същия сумарен импулс, но на по-голяма площ, значи с по-голяма вероятност да засегнат повече населени райони, или да вдигнат повече цунамита. Ще стане още по-лошо. Така че тия работи не бива да бъдат бити, ритани, и взривявани с атомни бомби.
Единственото което мощеш да направиш, е наистина да кацнеш на тях, и да им завинтиш Козлодуй, и двигатели. С които бавно да ги накараш да завият, та да минат встрани от нас. Те може да са само йонни или Холови, от достъпните ни днес, но толкова мощни нямаме. Каквото имаме, са само маневрени моторчета за спътници. Не че е малко де, но не е достатъчно.
Ако си падаш по черен хумор, ако ни цапардоса комета обаче, ще докара много нова вода, нефт и газ, та те сигурно много ще поевтинеят:)
Особено като няма кой да ги купува.
И.Христова 13.11 2014 в 22:22 17
+ 13
- 112
Жалко за това,че се харчат толкова много пари,които би трябвало да се използват за полезни неща,а не за безсмислени изследвания.В Библията ясно и точно е описано как се е родила планетата Земя и къде е "семето на живота"!!!
Стефан 13.11 2014 в 21:20 16
+ 15
- 25
Прощавай, но това не е индустриална политика, понеже малките фирмички не правят космическа програма. Или правят някоя дреболия и изкарват някой лев, или крадат, като плъховете покрай всяка голяма софра. Като навсякъде - има всякакви. А иначе във всеки космически старт, са замесени хиляди производства, и милиони хора.