Държавата ограничава приема в частните университети

Тази година те запълнили 47% от заявените бройки, в Пернишкия университет местата били 300, записали се 19

Александра Маркарян 13 септември 2018 в 17:11 5346 1

Въвеждане на държавно регулиране на приема в частните университети планира Министерството на образованието и науката. Намерението е те да нямат право да заявяват брой места, който надвишава с 15-20% записаните студенти през предходната година, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на семинар в Боровец.

Тазгодишната приемна кампания е показала необходимостта от регулация - частните висши училища са запълнили само 47% от заявените места. Сред тях обаче има и драстични случаи: университетът в Перник (Европейски политехнически университет) заявил 300 бройки, а записал 19 студенти, тоест запълнил е 6%.

Миналата година изпълнението на план-приема за частните университети е било 44%.

Регулирането ще бъде въведено от следващата академична година, ако до април 2019 г. бъде променен Законът за висшето образование, след което ще се измени и съответното постановление на Министерския съвет.

През последните години приемът във ВУЗ (бакалавърски програми и магистърски след средно образование) се е свил от 48 на 38 хил. Тази година планираният прием е изпълнен на около 90% в държавните ВУ.

Една от причините е преструктурирането му от държавата и отпускането на повече места за специалностите, където се очаква голям недостиг на специалисти, но пък към които продължава да няма сериозен интерес от кандидат-студентите. Такива например са инженерните, каза министър Вълчев.

Утвърденият план-прием в тези приоритетни професионални направления е по-висок, защото се опитваме да вържем образованието с потребностите на пазара. Тази година успехът на тази политика е само частичен, повече са приетите студенти само в някои от приоритетните професионални направления, но сме длъжни да работим в тази посока с всички инструменти, с които разполагаме, посочи министърът.

Той планира също да направи по-прецизно групиране на професионалните направления в зависимост от очаквания недостиг на специалисти. Това, съответно, ще бъде свързано и с утвърждавания брой места за прием.

В други специалности, в които сега план-приемът се изпълнява добре, бройките ще бъдат намалени, защото не очаква не недостиг - напротив. Такива са направленията икономика, администрация и управление, специалностите право, психология.

Планират се и промени, засягащи управлението на университетите, включващи сключване на договори за управление между ректорите и министъра. Целта не е министърът на може да се меси в академичната автономия, а да направим ректора по-отговорен, подчерта Вълчев.

В момента ректорите са в голяма степен заложници академичните съвети и общите събрания, те например не биха могли да направят преструктуриране на приема. Предвижда се също да има квота в органите за управление за младите преподаватели, за да може гласът на тези, които тепърва ще развиват висшето образование у нас да се чува и да тежи повече. Сега те са поставени при не особено благоприятни условия - един млад преподавател получава по-малко от млад учител.

Включването и на външни заинтересовани страни с право на съвещателен глас в органите за управление на ВУЗ-а планират още от МОН. Такива например могат да бъдат общините.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

11671

1

безпартийна

13.09 2018 в 17:55

Добре е, че вече и Министърът осъзнава в каква дупка са заврени младите преподаватели в университетите, с по-ниска заплата от млад учител. Но е време да осъзнае и това, че много години условията са били такива, което е довело до приемане на асистенти, които не стават за нищо. И е по-добре, техният глас да не се чува много, защото в такъв глас ще има страшно много некомпетентност. Преди всичко трябва да се създадат финансови условия да има жестока конкуренция за място за асистент, и едва след това издържалите на тази конкуренция да си кажат мнението.