#EUProtects: Какво трябва да знаем при наемане на автомобил в ЕС

Мая Младенова 18 февруари 2019 в 09:14 6906 0

Снимка Pexels.com

Хиляди хора в ЕС от различни държави работят заедно, за да осигурят безопасност за Вас и Вашето семейство. Те не търсят признание, а просто си вършат работата. Ежедневно ЕС подкрепя и свързва тези хора, за да могат да ни защитават. Кампанията на Европейската комисия "ЕС: По-защитени заедно" ни запознава с героите сред нас.

Един от тях е Игнат Арсенов от Европейския потребителски център-България. Toва е мястото, където потребителите могат да намерят помощ за разрешаване на трансгранични случаи - когато български граждани имат проблеми с компании, регистрирани в други държави в ЕС, и обратно - когато техни граждани имат проблем с български компании.

Едни от често срещаните казуси в ЕПЦ са тези с наемането на автомобили (rent-a-car). Услугата набира популярност сред българите, пътуващи в чужбина, но все още им е леко непозната, казва Игнат Арсенов.

Там има доста условия и ако го правим за първи път, е добре да четем и дребния шрифт, съветва той.

Хората например често не знаят, че за да наеме кола, шофьорът трябва да има валидна кредитна карта на негово име. Тя служи за гаранция, тъй като ни се поверява вещ, която струва много срещу много по-ниска стойност на наема. А много от повредите се установяват след това. Тази гаранция служи и след изтичането на договора, т.е. след връщането на автомобила. Проблемът в много от случаите е, че компаниите не търсят хората, а направо удържат от картата без обяснения, посочва специалистът. Работи се по прекратяване на тази нелоялна практика. Най-малкото трябва да се даде възможност за оспорване преди удържане на сумата, смята той.

Какво трябва да знаем преди да вземем автомобил

- Уверете се, че имате съответната категория свидетелство за управление;

- Проверете има ли застраховка и до какво покритие.

В България не е много популярно, но в чужбина почти всички застраховки са с т.нар. самоучастие (excess), обяснява Арсенов. Ако възникне инцидент, до определена сума отговаря този, който е наел автомобила, например до 200 евро. Ако щетите са до толкова, ние ще ги покрием изцяло въпреки застраховката. Ако откраднат колата и щетите са за 20 000 евро, ще покрием 200, а остатъкът от 20 000 ще бъде покрит от застраховката. Колкото е по-висок размерът на застраховката, толкова по-малко е самоучастието, но пък цената на застраховката е по-висока. 

- Когато разглеждате офертите по интернет, трябва да имате предвид, че често е посочена само основната цена.

Обърнете внимание на допълнителното доплащане за получаване на автомобила от летище или за допълнително покритие на застраховката. 

- Проверете колко ще ви струват други екстри като ползване на детска седалка или навигация; 

- Обърнете внимание на правилата за горивото - дали трябва да върнете автомобила с пълен резервоар; 

- Проверете за ограничения във възрастта на шофьора; 

- Вижте каква сума ще ви бъде блокирана като гаранция от кредитната карта и при какви условия може да се откажете от договора, съветват от ЕПЦ.

И - разбира се - никога не забравяйте да четете внимателно условията.

Клопка: Една от честите неприятни изненади при наемане на автомобил е допълнителната застраховка за покриване на всички щети, които потребителят е принуден да плати на място, казва Игнат Арсенов. Трябва да се знае, че това не е задължително, а в същото време оскъпява цената. След като мине наемният период, не можем да търсим обезщетение за нея, затова е важно да уточним размера ѝ още преди да ползваме автомобила.

Какво трябва да знаем по време на ползването на автомобила

- Поинтересувайте се за правилата при възникване на повреда в автомобила или настъпване на пътно произшествие.

- В приемо-предавателния протокол трябва да бъдат отбелязани всички видими щети по автомобила, за да не бъдат начислени по-късно средства за ремонт;

- Ако колата се повреди, следвайте инструкциите и не се опитвайте да я поправяте сами или за ваша сметка без предварителното съгласие на компанията;

- В случай на произшествие уведомете незабавно полицията и компанията и следвайте техните инструкции.

Какво трябва да знаем при връщане на автомобила

- Винаги се стремете да върнете автомобила в рамките на работното време и да получите документ, че колата е прегледана и приета без забележки;

- Ако връщате автомобила извън работно време, го паркирайте само на указаните места. Може да направите снимки като доказателство, че сте го върнали в добро състояние;

- Тъй като автомобилите, върнати извън работно време, се преглеждат за щети на следващия ден, то е възможно впоследствие да бъдат удържани суми от кредитната ви карта за причинените вреди;

- Ако възникне инцидент, се свържете с компанията. 

- Огледайте внимателно автомобила, когато го връщате, за да бъде съставен протокол за състоянието му. Още по-внимателни бъдете и когато вземате колата - ако забележите пукнато стъкло, голяма драскотина, ударен калник - снимайте ги и обърнете внимание на това, поискайте да ги запишат изрично. 

Ако въпреки тези съвети след пътуването имате проблем с компанията и се чувствате несправедливо ощетени, можете да се свържете с Европейския потребителски център. Игнат Арсенов разказва няколко скорошни случая, които са били благополучно разрешени. Единият е на семейство, пътувало до Германия и направило онлайн резервация за автомобил. Когато взели колата от летището, им обяснили, че нямат достатъчно застрахователно покритие и се опитали да им продадат по-голямо. Клиентите го отказали и избрали по-евтин вариант - 20 евро застраховка на ден за покритие 900 евро. Въпреки това обаче застраховката скочила почти колко самия наем на автомобила. След почивката оставили ключовете, но на мястото нямало служител и не бил съставен протокол. Потребителите не огледали колата. След няколко седмици получили имейл от компанията за щета от 900 евро за драскотина. Обърнали се за съдействие към ЕПЦ. Оттам успели да убедят компанията, че щетата не е била там и е възможно да е направена след връщането, а глобата не била удържана от кредитната карта.

Често колите се наемат от сайт, след като резервираме самолетен билет и хотел. Така направили други туристи, които решили да наемат в Испания автомобил за 12 дни. Предложили им застраховка по-скъпа от самия наем и потребителите преценили, че ще поемат риска и няма да сключват допълнителна застраховка. На място им дали друг автомобил, по-висок клас, но поискали за него да се сключи пълна застраховка. Клиентите отказват и заявяват, че в такъв случай няма да наемат колата, но компанията отказва да им върне парите за резервацията. Принудени са на място да подпишат документи, но без плащане с кредитна карта. Въпреки това, компанията блокира 500 евро по нея - стандартна практика в случай на възникване на щета. В крайна сметка почивката минава без инцидент, но след връщането си в България потребителят забелязва, че от кредитната му карта без уведомление са изтеглени 234 евро. След намесата на експертите от ЕПЦ сумата е възстановена.

Потребителите имат и задължения освен права, припомня Игнат Арсенов. Първо трябва да се свържат с търговеца и едва тогава, ако имат оплаквания, да се обърнат към нас или друг контролен орган. И никога да не забравят са да четат внимателно условията.

За героите сред нас можете да прочетете повече на сайта на кампанията #EUProtects и в OFFNews.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови