Княжевци на протест срещу разширението на бул. Цар Борис III

OFFNews
08 юли 2020 в 07:45 | 3785 |0

Жители на столичния квартал Княжево излизат на протест срещу планираното разширение на булевард "Цар Борис III". 

Протестиращите ще се съберат в 18:30 ч. на кръстовището му с Околовръстното под надслова "НЕ на разширен бул. "Цар Борис III", ДА на разширено Околовръстно".

Организатор е сдружение "За Княжево", подкрепя го сдружение "Велоеволюция".

Причина за недоволството им е част от проекта за изменение на подробния устройствен план, касаещ бъдещото разширение на Софийския околовръстен път в участъка между бул. "Бъкстон" и магистрала "Люлин" и превръщането му в скоростна отсечка, който бе обнародван на 6 април 2020 г.

От "За Княжево" приветстват "така дългоочакваното развитие по разширението" и го определят като "жизненоважно" за града, квартала и трафика между Югозападна България и София, защото е предпоставка транзитният трафик през Княжево и Владая да бъде пренасочен към магистрала "Люлин". А от това би имало две ползи: по-бързо преминване и по-голяма безопасност за живущите.

Но в проекта има нещо, което буди "сериозна тревога". Предвижда се изграждане на тунел на бул. "Цар Борис III" и разширението му.

"Заради това планирано разширение, ще загубим локалното платно на булеварда, което е продължение на вело- и пешеходната алея от Руски паметник и което и в момента се използва активно за разходки, както и за връзка с Витоша от много хора. Нова планирана велоалея в проекта за разширение на булевард "Цар Борис III" и Околовръстен път в публикувания проект обаче НЯМА!" - се казва в призива им за протеста.

Става въпрос за планирано уширение на бул. "Цар Борис III" и премахване на локалното шосе (посока Владая) в частта между кръстовището с бул. "Никола Петков" (част от Софийския околовръстен път) и дома за възрастни хора с деменция (м. Карпузица).

Проектът предвижда в участъка между кв. Бъкстон, кръстовището му с бул. "А. Пушкин" и малко след него двете ленти в посока магистрала "Люлин" да преминат в тунел под земята:

Преди кръстовището с бул. "Цар Борис III" лентите се увеличават на 4. Две продължават в естакада над кръстовището с "Цар Борис III", а другите две минават в тунел под булеварда в посока Княжево. Изходът му е при дома за възрастни с деменция на "Цар Борис III":

Какъв е проблемът?

Тунелната тръба ще стимулира допълнителен трафик през квартала - твърдят от сдружението и обясняват, че за да се изгради, се планира премахване на голяма част от локално платно на "Цар Борис III" в посока Княжево и разширяване на булеварда.

Сега участъкът между СОП и спирка "Райска градина" е 4-лентов, по 2 във всяка посока плюс 2 локални платна в посока. Габаритът на булеварда обслужва нормално потока от автомобили от и за Владая, защото "Цар Борис III" се стеснява малко след сп. "Райска градина" (посока последната спирка на трамвая) и до спирката е с две активни ленти (по една в посока) плюс релсовия път на трамвая, който е в средата между тях.

Пътят през Княжево и Владайското дефиле се използва активно, за да се обходят огромните задръствания, които възникват по СОП заради тесните му габарити в частта между Горна баня и Люлин, където е връзката с автомагистралата.

Трафикът през Княжево от Перник създава редица предпоставки за катастрофи и генерира огромно шумово и прахово замърсяване, напомнят от "За Княжево". Според тях е "изключително нелогично" да се инвестират средства в предвидената тръба, за да се стимулира и улеснява трафикът от Околовръстния път през Княжево при условие, че габаритът на пътя между СОП и сп. "Райска градина" е с 4 активни ленти и 2 локални платна, а от сп. "Райска градина" до последната спирка на трамвая е с 2 активни ленти.

"Това е 100% предпоставка за образуване на тапа", пишат те и в призива си за протеста допълват:

"Проекта за играждане на тунел и разширение на булевард "Цар Борис III" ще стимулира още транзитен трафик през сърцето на квартала ни! Тук, където трафикът в момента надвишава 30 000 автомобила за денонощие. Интензитет, съпоставим с магистрален трафик!"

Според тях евентуално бъдещо разширение на булеварда в частта между "Райска градина" и последната спирка на трамвай №5 е невъзможно, тъй като това би означавало "унищожаване на редица исторически сгради, между които Княжевската минерална баня" (на възраст над 350 г.). Създава се реална опасност за подземните минерални води, предупреждават те.

Проблемът не приключва тук. Към него се добавя "невъзможността една от малкото истински велоалеи в София, която върви по протежението на бул. "Цар Борис III", започваща от Руски паметник и стигаща до СОП, да бъде продължена до Княжево".

"В проекта за регулация, касаещ бъдещото разширение на СОП, няма обосновка защо се нарушават основополагащи планови документи, като се предвижда велоалеята да се отклони по СОП. Така се допуска опасна, според българските нормативи, велоалея по СОП, вместо по бул. "Цар Борис III", където е заложена да бъде съгласно ОУП", допълват от "За Княжево".

С тези аргументи сдружението подкрепя разширението на СОП в участъка между кв. "Бъкстон" и АМ Люлин (Струма), но настоява предвидената подземна тунелна пътна връзка от Околовръстното към "Цар Борис III" (посока Княжево) да отпадне от проекта, тъй като "е свързана с излишно разходване на средства и източник и на редица сериозни проблеми за жителите и гостите на града".

От "Велоеволюция" подкрепят протеста на княжевци и обясняват аргументите си за това.

"Предвидено е усвояване за тунелна тръба на локалното платно на бул. "Цар Борис III" от СОП към кв. Княжево, което локално платно от години се ползва като продължение на велоалеята по същия булевард и е пряка връзка към Витоша. Заличаването на велоалеята е недопустимо" - пишат те.

Заключението им е, че "отново се прилага подходът "Велоалея, ама друг път!" - една се унищожава, построява се нова инфраструктура за автомобили, но не и нова велоалея".

"Това е поредният такъв случай в София, който особено ни гневи, тъй като става дума за най-старата, над 100-годишна и най-адекватна велоалея в столицата", пишат още те.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !