Общественото обсъждане за Борисовата: без нови сгради, но със смяна на стадионите

OFFNews 05 юни 2019 в 21:01 3889 2

Няколко часа продължи обществената среща от 17:30 часа в Университета за архитектура, строителство и градоустройство, на която бе обсъден проектът за Подробен устройствен план (ПУП) на Борисовата градина.

На него присъстваха изпълнителят на проекта чл. кор. арх.Атанас Ковачев заедно с екипа си, кметът на София Йорданка Фандъкова, главният архитект на столицата Здравко Здравков и стотици граждани и заинтересовани лица. 

На няколко пъти кметът заяви, че гражданите имат време до 19 юни да внесат своите писмени предложения и забележки по проекта за ПУП в Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ) на Столичната община, както и в офисите на трите районни кметства, към които се числят различните части на парка.

След това предложенията ще бъдат обсъдени на експертен съвет, а на 26 юни ще се проведе още едно обществено обсъждане. Архитект Ковачев подчерта, че нищо не е решено все още и планът е в своя начален стадий, затова няма нужда от стрес и скандали. Той подчерта, че в последните дни множество лица, включително общински съветници, са си позволили да говорят откровени лъжи и манипулации по медиите, което е довело до негативна реакция сред обществото.

Срещата премина спокойно, въпреки че имаше опасения от участие на футболни запалянковци заради желанието на "ЦСКА-София" изцяло да събори стадион "Българска армия" и да вдигне нов, което нямало да бъде позволено според новия план. Архитект Ковачев обаче на няколко пъти заяви, че това са лъжи и спекулации от медийното пространство - и "Васил Левски", и "Българска армия" ще могат да бъдат съборени и построени наново, при желание, но новите сгради ще трябва да останат в границите на сегашните "чаши" на стадионите. Тоест, да не преминават по никакъв начин сегашните застроени площи.

Той отбеляза, че планът още предвижда да се забрани изцяло достъпа на превозни средства в парка, освен на полицейски, медицински и пожарникарски такива. Футболистите ще имат достъп до стадионите с автобус, но само и единствено в деня на мач.

Отново беше потвърдено, че ресторант "Веселото село" ще бъде премахнат, както и автокъща "Капитолия". На нейно място ще бъде построен подземен паркинг, чийто покрив ще има метър и половина почва и това ще позволи засаждането на дървета. Архитект Ковачев подчерта, че по този начин едновременно се разширява площта на парка и се набавят изключително важните места за паркиране. Земята под автокъщата е общинска собственост, но самите сгради са частна. Това е един от най-големите проблеми в парка, където някои зони са станали частна собственост. Архитект Ковачев заяви, че не е негова работа да коментира как и защо това се е случило в годините на Прехода, но е редно СО сега да намери решение да си ги върне в полза на гражданите.

Кметицата повтори искането си за запазване на Конната база на мястото, където е, и се противопостави на възстановяването на климатичното училище в Борисовата градина. Тепърва това предложение ще бъде обсъдено, като тя ще го внесе като гражданин в общината.

Архитект Ковачев сподели, че неговият проект е най-консервативният и не предвижда никакво ново строителство в парка. Ще бъде възможно събаряне и построяване наново на вече съществуващи сгради - както стадионите - но в никакъв случай в обем и височина, които да надвишават досегашните.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

3943

1

OtSofia

21.06 2019 в 17:31

С извинение,че пиша и тук.Цитирам кмета на София: "... подкрепям предложението за изграждане на подземен паркинг под съществуващия в момента терен на автокъщата."За да се построи този обект, обаче, ще трябва да се изкопаят между 16 000 и 18 000 куб.м. пръст.Над подземния паркинг щяло да се натрупа 1.5 м плодна пръст,нима някой смята, че там ще виреят истински дървета?Не-ще се скупчат "малки" арх. форми - вентилационни батерии (накъде ще духат те отработените газове),ще лъснат подходи и изходи, рампи, бариери, будки. А шума?Или на околните жилищни квартали вибрациите, форсирането и удрянето на спирачки не им е достатъчно?Обаче СО отказва да се пусне отново безшумен и екологичен трамвай (предложен от кмета на Лозенец)горе, дето тихомълком СО приложиха на трамвая уж забраненото смъртно наказание ? Ами ще продължи ли СО да си присвоява непринадлежащия ѝ терен на гара Пионер? Каква е тази "преработка"?!Нека не забравяме предложението да се "усвоят" за подземни паркинги и училищните дворове?