'Природа в кутия' радва сетивата, пази традициите и съхранява природата

Зарина Василева
14 февруари 2019 в 10:01 | 1079 |0

Подарък с вкус на традиция и българска природа – така изглежда проектът на Фондация „Биоразнообразие“, събран в едно изречение. Такава е и основната му идея - да събере цялата природа само в една кутия: специално селектирани продукти, с гарантирано качество и история, разказана на етикета към всеки от тях. Солени, сладки или тематични за конкретен празник, те напомнят за традициите и тайните на земята ни, чрез автентичните си вкусове.

Освен приятната изненада и насладата от истинско гурме преживяване, проектът има две основни цели: опазване на природата и подкрепа на производителите на чиста храна от ценни природни територии.

Благодарение на уникалната си мисия, „Природа в кутия“ печели конкурса за най-добър бизнес план на Български център за нестопанско право (БЦНП) за 2018г.

За идеите, труда, подкрепата и предстоящия Базар на социалните предприятия разказва Радостина Ценова от Фондация „Биоразнообразие“.

Каква е историята на Фондация Биоразнообразие?  

Започнахме като междуправителствена програма за опазване на биоразнообразие в далечната 1994 г. между България и Швейцария и започнахме активна работа в някои от най-ценните природни територии – Централен Балкан, Източни Родопи, Странджа, Бургаските влажни зони и др.
Българска Фондация Биоразнообразие обединява хората с различни идеи за опазването на българската природа. Съхраняването на природните ресурси, промяната на отношението към защитените територии и защитените видове и осъзнаването на възможностите, ползите и отговорностите към тях, е нашата мисия.

Ние участваме активно в промяната на природозащитното законодателство, инициираме национални кампании в полза на българската природа, създаваме механизми за широко обществено участие в управлението на защитените територии,  представяме възможности за развитие на природосъобразен бизнес. Въвличаме местните хора в конкретни дейности за опазване на природата,  свързваме природозащитата и науката, разкриваме биоразнообразието в неговите социални, етични, културни и стопански измерения,  разширяваме кръга от съмишленици за общата кауза.

Една от дейностите, чрез която изпълняваме мисията си вече повече от 20 години, е да подкрепяме и развиваме устойчивото местно развитие в райони със запазена природа (Родопите, Рила, Пирин, Беласица, Странджа, Стара планина, Осогово). Подпомогнали сме редица малки природосъобразни бизнеси – къщи за гости, фирми за алтернативен туризъм, ферми и малки фирми, преработващи природни ресурси. Разработили сме запазени марки за произход (Странджа, Пирин и Беласица), които популяризират местните бизнеси и добавят стойност към продуктите, които те предлагат.
БФБ е единствената неправителствена организация в България, която работи по темата за биосферните паркове на ЮНЕСКО – световна концепция за обвързване на защитените територии с устойчивия местен бизнес.
Ние правим всичко това, защото хората, които развиват бизнеса си в съхранена природа и устойчиво ползват ресурсите, са наши естествени партньори в преследването на основната ни цел – опазване на природата и биоразнообразието. От друга страна хората, които нямат отношение към природата, много по-лесно възприемат обясненията за нуждата от опазването ѝ чрез аргументите за необходимостта от чистата храна и вода.

Кои са най-актуалните инициативи на Фондацията?

Опазването на крайбрежната лагуна Атанасовско езеро – рядко европейско местообитание, което има нужда от специални грижи. Правим всичко възможно да превърнем Атанасовско езеро в едно обичано, познато и опазено място – модел за симбиозата между човека и природата. Засега ни се получава, но ни предстои още доста работа.
Детска природна академия Узана е наша партньорска инициатива с Община Габрово, която стартирахме в рамките на проект „За Балкана и хората“ и която има за цел да създаде бъдещи природозащитници сред учениците в начален и среден курс. Не малка част от усилията ни са насочени и към по-големите – студентите и осигуряването на по-качествено и практическо обучение в сферата на екологията и опазването на биоразнообразието и споделянето на добър европейски опит.
Наш колега ботаник води вече втора година разнообразни курсове по ботаника за начинаещи и за напреднали. Интересът е много голям и това ни дава надежда, че все повече хора се интересуват от растенията, от красотата, но и от проблемите, свързани с опазването им. Това бе причината по инициатива на една фейсбук група „Растенията в България“ да обявим 2019 за Година на растенията и да издадем специалният ни календар, посветен точно на темата, с авторски снимки на членовете на групата и с любопитни текстове на наш експерт.

Какво ви доведе до конкурса на БЦНП и с какво той допринесе за дейността на фондацията?

Възможностите за развитие пред гражданските организации през последните 1-2 години стават все по-ограничени, особено пък за екологичните. Това е причината ние от БФБ да започнем да търсим нови форми за нашето бъдещо развитие, различни от проектите, на които се осланяхме последните 10 години. Работим с БЦНП от доста години и ни хареса тяхната инициатива за социално предприемачество. Решихме, че това е добра възможност да тестваме своите бизнес идеи и да се научим как да правим нещата по най-правилния начин. Признаваме, че не ни беше лесно, защото мисленето ни е различно, водят ни винаги нашите идеални цели, което понякога замъглява реалността, но в лицето на експертите, ангажирани от БЦНП, винаги имахме добър съветник и точен репер за това къде се намираме и как да станем по-добри. С активното участие на нашия екип стигнахме до нашата интересна Бизнес идея: „ПОДАРЪК С ВКУС НА ТРАДИЦИЯ И БЪЛГАРСКА ПРИРОДА“

Какво е уникалното конкурентно предимство на Вашата бизнес идея?

Повече от 5 години БФБ работи за създаването на връзката между опазената природа и местното благоденствие в Западна Стара планина чрез работа с фермери и занаятчии, които поддържат пасища и традиции. Чрез своя бизнес тези предприемачи подпомагат устойчивото ползване и опазването на природата в икономически изоставащ район и допринасят за добруването на местните общности.
Естествено следствие на тази дългогодишна работа е бизнес-идеята ни за създаване на кутия-подарък с продукти от малки ферми, които пазят вкуса на българските традиции, но и носят в себе си нещо ново и необичайно.
Продуктите в кутията са атрактивни, трудно могат да бъдат намерени на пазара и са с истинска гурме стойност. Всеки продукт е придружен от красиво оформен етикет, който разказва историята му в няколко изречения.
Кутията е предназначена за държавни структури, фирми и организации, които провеждат международни събития. Тя е представителен подарък, който „разказва“ чрез храната за съхранените традиции и опазената природа.
Идеята ни търси и дава решение на проблема, че в България липсва осъзнаването на връзката между чистата, местна храна, произведена от малки, семейни ферми, честния поминък в икономически слабо развити райони и запазената природа и устойчивото ѝ ползване.
Нашата бизнес идея представя много видимо тази връзка и дава възможност на клиентите ни едновременно да покажат специално отношение и внимание към партньорите и клиентите си чрез избора на стойностен подарък с кауза; да подпомогнат недиректно малки природосъобразни бизнеси и да подкрепят опазването на природата.

Колко труд е нужен за една "кутия природа"

Сглобяването на кутията не е толкова трудоемко, но производството на нашите селектирани продукти изисква много усилия. Нашата задача е да подберем качествени и сигурни производители, за да гарантираме на клиентите точно това, което им обещаваме. А общата ни работа води до най-важното за нас – опазена природа.

С какво ще участване на Базара на социалните предприятия „Малкото е много“?

Искаме да разработим десетки най-различни видове „Природа в кутия“, така че каквато и мечта за своя „кутия“ да има човек, да може да я намери или осъществи при нас. До този момент сме стартирали със смесена, с Коледна, със сладка и солена кутия. А на Базара ще акцентираме с романтичната ни „Природа в кутия“, която съдържа занаятчийски шоколад на "ГАЙО" с натурална морска сол, добита от Атанасовско езеро.
Впечатлени от стойността на езерото и всичко, което ние от БФБ правим за поддържане на тази ценна Натура 2000 зона, производителите ни даряват 7 % от стойността на шоколада за опазване на Атанасовско езеро.
Малка бутилка червено вино, произведено с много любов и старание от малка семейна винарска изба "Марян" . Съчетава в себе си свежия и  елегантен характер на българския сорт Мавруд с  плодовия вкус и аромат на класическото Мерло. Ферментирало и отлежало 6 месеца в дъбови бъчви. За романтичната атмосфера ще помогне и ръчно изработената свещ от 100 % натурален пчелен восък, специално изработени от ферма Червенкови.
Искаме много фермери да ни търсят и да участват с уникалните си продукти в нашата Кутия. Но да се включат и други малки производители, чийто продукти носят поминък за семействата им или са свързани с опазена или защитена природа.

Какво бихте пожелали на участниците програмата на Български център за нестопанско право "Предприемачество за нестопански организации"?   

Да не се отказват от идеите си, макар че в някои моменти ще им се струва, че гонят вятърни мелници. Но в тази програма ще срещнете много други, подобни на вас, които имат също толкова важна кауза, като вас, които са готови да запретнат ръкави, да учат нови неща и да работят наистина здраво.
От тези хора няма да чуете оплаквания или че нещо е невъзможно да се направи или че някой им е длъжен. Те винаги са окрилени, смели и усмихнати. И вярват! В себе си, в каузата си, в това, че заслужават да успеят. Затова трябва да знаете, че и вие ще успеете

Как бихте продължили фразата "Малкото е много"?

Нашият бизнес като цяло е малък, бутиков и много личен. Нашите кутии са малки, но са изпълнени с голямо съдържание – всеки продукт е добре подбран и има своята собствена стойност, защото е произведен в семейна ферма, от територия със запазена природа и допринася за тяхното взаимно добруване (и на хората, и на природата).
Малки са нашите бурканчета, малки са местата, от които идват вкусните продукти, „малки“ са фермерите, които ги произвеждат, малък е и Светът, защото „Природа в кутия“ вече стигна в Хималаите, Франция, Норвегия, Англия и Германия…


Базарът на социалните предприятия „Малкото е Много“ ще се проведе в "Сердика Център" на 16 и 17 февруари и е част от Програмата на Български център за нестопанско право "Предприемачество за нестопански организации" 2018/2019, която се реализира с финансовата подкрепа на Фондация "Америка за България" и в партньорство с TELUS International Europe и УниКредит Булбанк.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !