Ремонти в десетки училища и след 15 септември, 8 ще започнат годината в други сгради

Александра Маркарян | 12 септември 2019 в 19:58 | 1070 |0

Между 50 и 60 училища ще започнат учебната година, преди ремонтите в тях да са приключили. Учениците от 8 учебни заведения ще учат в други сгради. Едно от тях е основното в казанлъшкото село Горно Черковище, където се срути стена, в останалите текат цялостни ремонти. За някои училища ремонтите тепърва предстоят, те ще започнат до края на календарната година и там също ще се наложи пребазиране, съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев на семинар за журналисти в Правец.

Тази година се ремонтират над 1000 училища, а голямата концентрация е следствие от финансирането по Оперативна програма "Региони в растеж". За съжаление, не можем да се вместим в лятната ваканция, коментира той.

Въпреки това министър Вълчев очаква учебната година да започне нормално в понеделник в над 2400 и за общо над 700 хил. ученици, близо 60 хил. от които са първокласниците през 2019/2020.

Учебниците са доставени навсякъде, а по отношение обезпечаването с учители картината е следната: между 4000 и 4500 учители навлизат в пенсионна възраст тази година, което изправя системата пред предизвикателство, но все още не означава криза.

"Няма да има криза - увери министър Вълчев. - В отделни училища и детски градини ще има единици непопълнени места, както и през предходните години."

Той очаква по-големите проблеми да са факт през следващите години.

В момента най-големият недостиг е при учителите по информационни технологии и английски. Проблем има и с учителите по професионална подготовка и с ресурсните учители.

Най-бързо пък се запълват местата за учители по математика и физика, подобно е положението и при колегите им химици. 

Връщането и задържането на децата в клас и надграждането на базова грамотност над функционалната грамотност на учениците са сред най-големите предизвикателства пред системата, посочи Вълчев.

Трети ключов приоритет са учителите и предизвикателствата пред квалификацията им. Тяхната роля се променя най-много, посочи министърът и обясни, че докато преди тя е била да преподават информация и знания, сега трябва да мотивират учениците, които вече имат достъп до много информация.

"Променената роля на учителя предполага въображение и намиране на подхода към всяко дете. Това е разликата между системата – от наизустяване към умения и критично мислене", каза Вълчев.

Според него досегашният модел на развитие и промени трябва да се обърне и системата вече да се развива по-скоро отдолу нагоре, с обмяна на добри практики, с учене между самите учители. Това няма как да се случи с промяна в нормативен акт, нужна е промяна в културата, посочи той и подчерта, че ролята на МОН трябва да е по-малка и структурата да е "тесни инструкции отгоре и контрол на съответствията", като се пазим от формализма и изпълнението "на хартия", без реални резултати.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !