ВМРО е похарчила най-много пари за предизборна реклама за местния вот

OFFNews
25 октомври 2019 в 16:07 | 3272 |0

ВМРО–БНД е участникът в тези избори, инвестирал най-много финансови средства за медийно отразяване. Това показват данните на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), който следи дали доставчиците на медийни услуги спазват изискванията в Изборния кодекс (ИК).

Партията на вицепремиера Красимир Каракачанов е похарчила 318 380,94 лева за политическа реклама. Основната част от тези средства са постъпили в Нова телевизия, БНТ, бТВ, Канал 3 и България 24.

БСП е на второ място в класацията по похарчени средства за медийно отразяване с 247 019,94 лева. Най-много пари от Столетницата е получила Нова телевизия - над 40 на сто от общия бюджет.

Атака също е развързала кесията и излиза на трето място по разходи за политическа реклама. Хората на Волен Сидеров са платили 148 437,55 лева, които са отишли основно в Нова телевизия, бТВ, БНТ и вестник "24 часа".

ДПС са похарчили почти същите пари - 146 530 лева. Движението на почетния председател Ахмед Доган е заложило на кампания през БНТ, Канал 3, вестниците "Труд" и "24 часа", както и сайта Епицентър на Валерия Велева.

Почти еднакви са медийните бюджети на извънпарламентарното обединение "Демократична България" и ГЕРБ, които заемат пето и шесто място по разходи за политическа реклама в медии.

Десницата е избрала да вложи най-много средства за медийно отразяване в бТВ, БНТ, Нова телевизия и Дарик радио, а ГЕРБ са разхвърляли сравнително малки суми в много на брой медии.

От управляващата партия са значително по-пестеливи, вероятно в резултат на желанието на премиера да не се дават пари на медии. Възможно е и от партията трайно да се преориентират към използването на социалните мрежи за отразяване на предизборни събития, коментират от ИРПС.

Мониторингът на института обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, договорите сключени от тях и публикувани на Интернет страниците им. 

Към 24-и октомври 2019 г. 33 от обхванатите от проучването медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. В този брой са включени – в. Черноморски фар, който е обаче е обявил само първите страници на договорите, в които няма информация за стойността им, и телевизия Алфа, която има публикуван един договор за безвъзмездно отразяване с партия Атака.

Останалите 10 медии нямат или не са публикували сключени договори с участниците в предизборната надпревара. Това са: вестниците – в. Дума, в. Сега, в. Монитор, в. Телеграф, в. Борба, в. Черно море, в. Старозагорски новини и в. Арда Нюз и агенциите – BGnes.com и Novini.bg.

В края на кампанията – към 24.10.2019 г., политическите субекти са похарчили общо 1 713 280 лв. (без ДДС) за медийно отразяване. Общата сума продължава да е значително по-малка от наблюдаваното в предишни кампании. За сравнение, на местни избори 2015 г. средствата на този етап от кампанията са били 1 922 549 лв.

Най-вероятната причина за намалените през настоящата кампания средства за реклама в медиите е силно орязаната държавна субсидия, която от първи юли вече е 1 лв. за получен глас. Възможно е и участниците да са заложили основно на агитация сред избирателите и да видим значителен ръст на средствата, отделени за организиране на мероприятия и разпространяване на материали, обясняват от ИРПС.

На първо място по привлечени средства за политическа реклама продължава да е обществената БНТ с 288 244 лв. (без ДДС), следвана вече от Нова телевизия с 246 208 лв. (без ДДС) – 4-кратно увеличение спрямо данните от миналата седмица, и бТВ – 155 532 лв. (без ДДС). 

Сред печатните медии отново най-предпочитан е в. 24 часа с приходи от 112 597 лв. (без ДДС). От регионалните медии начело продължава да е пловдивският в. Марица с 62 620 лв.(без ДДС), като той изпреварва по приходи редица електронни медии (търговски телевизии и радиостанции), а също и национални печатни издания като в. Труд (47 972 лв. без ДДС).

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !