Дай, ДАИ! Едно възможно обяснение за българската ръждясала щайга в Германия

Светослав Метанов | 18 юни 2019 в 07:05 | 8101 |0

Преди броени дни една новина с български произход потресе медиите в Германия. Полицаите в градче, наречено Люденшайд, спрели за рутинна проверка микробус с ремарке с родни номера. После... просто се хванали за главата.

Заедно с техническо лице преброили общо 66 дефекта на превозното средство - 44 на буса и още 22 на ремаркето. И то какви - почти неработещи спирачки, огромни ръждиви дупки по шасито, липса на амортисьори на ремаркето.

Естествено, за подобни безобразия във Федералната република не галят с перце по главата. Родният таралясник на мига бил спрян от движение, а шофьорът се сдобил с наказателно постановление.

Това, което обаче истински е втрещило както германските полицаи, така и водещите медии в Меркелланд е, че "ръждясалата шайга", както я нарича списание "Фокус", само 4 седмици по-рано е минала успешно технически преглед в България. Печатът на пункта за ГТП си е съвсем истински и туйто!

Как е възможно това, недоумяват и журналистите от Дойче веле.

Всъщност в по-бялата част от Европа е съвсем логично да не разбират. Там думата "дай" не е синоним на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА). Там е абсурд в едно ведомство да има десетки арести за корупция и всички заподозрени  да си стоят на работа и да си въртят безпроблемно схемите, разкрити от службите.

Случаите там наистина не са един-два, пет или 10. Много повече са. Дори двама директори на ведомството бяха закопчани след зрелищни акции. Не че после им се случи нещо. Да не говорим за емблематичната история от лятото на 2017 г. от структурата на ИААА в столицата, при която нейният шеф Кънчо Димитров стана неудобен, след като предостави информация и съдейства на ГДБОП да бъде разкрита схема за търговия с шофьорски книжки. След акция през миналото лято бяха арестувани 12 от общо 16 изпитващи кандидат-шофьори в столицата.

И какво последва?

Всичките 12, хванати в акцията, останаха на работа, а бе отстранен единствено човекът, разкрил далаверата - Кънчо Димитров.

Дори и служителят на ДАИ, който през 2015 г. бе заснет от турски тираджия как без никакъв свян си иска рушвет (маави пара - сини пари - 20 евро), за да не му прави проверка, бе оправдан от Хасковския окръжен съд и възстановен на работа. И днес заработва на терен.

Но да се върнем към частния случай, втрещил Германия. Какво се случва в пунктовете ни за ГТП, за да може бусче да получи печат за изправност при наличието на 66 шокиращи дефекта?

Ще го обясним също с частен случай. От Плевен.

На 10 август 2017 г. инспекторът от ИААА в града Людмил Босев заедно с колегата си инж. Красимир Драганов отиват на проверка в пункта за технически прегледи на фирма ЕТ "Лодис - Димитър Станев", който иска в разрешителното му да бъде добавена и възможност за извършване на услуги за камиони. Двамата измерват височина на помещението от 4,20 метра при положение, че нормативното изискване за дейността е таванът да е поне на 4,5 метра. Така проверяващите, съвсем резонно записват като заключение от проверката: "Не съответства".

Грешка, грешка, голяма грешка!

За собственика на пункта проблемът е съвсем неочакван и се налагат спешни действия заради действията на двамата плевенски инспектори. Той се казва Димитър Станев и, случайно или не, е син на бившия шеф на местния ДАИ Олег Станев. Налага се двамата опърничави инспектори да бъдат вразумени директно от София. Да им се даде урок!

Така на 12 септември същата година изпълнителният директор на ИААА издава Заповед РД 04-182, с която назначава комисия, която да извърши ново измерване. Само ден по-късно в Плевен са командировани Стефан Павлов и Димитър Бонков, които съставят констативен протокол, според който колегите им от районното управление в областния град са се объркали. Според тях височината на халето не е 4,20 м, а 4,59 м и "съответства на изискванията".

Въз основа на този документ е издадено разрешение на ЕТ "Лодис-Димитър Станев" за извършване на технически прегледи за ППС и от категориите М2, М3, N2, N3,  O2, O3, O4.

"Излезе, че с колегата Драганов, с когото и двамата сме инженери, не можем да направим едно просто измерване", пише вече бившият инспектор Людмил Босев в сигнал до Инспектората на Министерството на транспорта.

А защо той е станал бивш ще обясним малко по-нататък.

Босев обяснява и защо констативният протокол не е верен.

"Височината на помещението е измерена неправилно, тъй като не са взети под внимание конструктивно заложените напречни бетонови греди, които са обърнати надолу. Те ограничават преминаването на ППС, чиято височина е над тяхната долна хоризонтална равнина", обяснява инспекторът от Плевен в сигнала, който е с копие и до изпълнителния директор на ИААА.

Освен това той е категоричен че в случая са смесени две различни понятия - височина на помещенията и височина на линията.

Височина на помещенията е понятие от ЗУТ, използвано при проектирането на сгради, докато височината на линията е нормата, заложена в Наредба Н-32, съобразено с максимално допустимите маси и размери на ППС.

Босев отива и още по-далеч, уточнявайки че колегите му, подписали констативния протокол, реално са манипулирали данните от проверката, като са извършили демонстративни прегледи във въпросния пункт на специално подбрани превозни средства с нископрофилни гуми и ниска кабина, така че да могат да влязат в помещението.

Техническо лице с диплома от ТОХ?!?

Плевенският инспектор е описал в сигнала си до инспектората на транспортното министерство и втори случай, който е още по-абсурден. Пак от неговата практика, докато е работил за ИААА-Плевен.

През декември 2017 г. при Босев отива младеж от Белене, който иска да открие пункт за технически прегледи и иска предварителна проверка на документите, каквато практика има в автомобилната администрация. Инспекторът преглежда книжата и вижда, че уредите са нови и отговарят напълно на изискванията. Само че като стигнал до документацията за квалификацията на техническите специалисти, които ще работят там, се натъкнал на голям проблем. Единият "специалист" бил с диплома от обикновена гимназия, а вторият - от техникум за обществено хранене (б. ред. - училище за сервитьори и готвачи).

Босев обяснил на момчето, че няма как хора с подобни дипломи да бъдат технически специалисти в пункт за прегледи според изискванията на наредбата. Обяснил, че освен техническо образование за председател на комисията се изисква и 3-годишен стаж по специалността.

"Викам му: "Млад си, върви учи, тук става въпрос за технически знания, от които зависи безопасността на всички участници в движението". Момчето се разсърди, измърмори нещо като "Абе то какво зависи от тебе, аз ще се оправя и без тебе и ако трябва, ще те разкараме" и си тръгна", пише в сигнала си инспекторът Босев.

Или по-точно вече е добре да го наричаме бившият инспектор Босев от ИААА в Плевен. Защото на 26 януари 2018 г., само месец след втората случка, той получава заповед за уволнение поради съкращаване на щата. И извън системата обаче той продължава да следи внимателно раздела "Регистри" на ИААА и в него не неочаквано вижда, че в него се е появил нов пункт под номер 1716. Съкратеният Босев отишъл да направи технически преглед на колата си точно там.

"Председател на комисията бе същото момче, на което казах, че с дипломите, които притежава, не може да извършва технически прегледи", посочва бившият инспектор в сигнала и заявява, че вярва, че отстраняване му от работа е именно заради тези два случая.

И какво следва ли?

На 22 април тази година от деловодството на МТИТС излиза писмо с регистрационен номер 13-00-60, подписано от министър Росен Желязков и адресирано до Босев. В него се посочва, че написаното от бившия инспектор и за двата пункта - ЕТ "Лодис-Димитър Станев" - гр. Плевен и за този на "Кристини" ООД - гр. "Белене", е вярно. Желязков дава и препоръка на ИААА да предприеме действия по компетентност по Закона за движение по пътищата и Наредба № Н-32 за периодичните прегледи.

Вече два месеца оттогава обаче и двата въпросни пункта си работят. 

Корупцията в ИААА явно и в бъдеще ще продължава да си остава заметена под килима. И да се докаже нещо, ще го отнася "проговорилият". Просто така работи системата.

И можем да допуснем обосновано предположение, че тези два пункта за прегледи не са единствените проблемни. Вероятно има десетки, съществуващи на базата роднинско-приятелско-партийна протекция. Което обаче изобщо не е проблем с български адрес, а на целия ЕС и е в пряка връзка с микробуса с 66 неизправности, шокирал както медиите, така и полицията в Германия. А ако срещу 1500 лева цена "на черно" можеш да си купиш и получиш по куриер удостоверение и стикер за ГТП, извършен технически преглед в Германия, докато камионът ти изобщо не се връща у нас и застрашава живота и здравето на хората от държавите в Западна Европа, то е и много по-разбираема позицията на френския президент Еманюел Макрон да държи тировете ни възможно по-далеч с пакета "Мобилност".  

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !