Договор няма, но стотици хиляди текат към фирма, изгонена за контрабанда от Украйна

Светослав Метанов, Ганчо КАМЕНАРСКИ, kamenarskig@abv.bg | 04 февруари 2019 в 07:09 | 8034 |0

Куп безумни клаузи по договора за снабдяване на безмитните магазини на летище София с фирма "Кита България" ООД са описани в одитния доклад, разпореден от транспортния министър Росен Желязков след публикацията ни "Шефът на Летище София харизa бизнеса на безмитните магазини на гаражна фирма".

Резюме от документа бе предоставено на OFFNews след заявление по Закона за достъп до обществена информация.

От него става ясно, че на инспекторите от одитното звено на МТИТС не са били предоставени доказателства, че въпросното дружество отговаря на формулировката за опитен доставчик от вътрешните правила на аерогарата. Проверяващите са установили и фактите, до които достигна и медията ни - "Кита България" ООД е създадена на 18 септември 2018 г., датата на сключване на договора с летището, и не би могла да има изискуемия минимален опит от 3 години, необходим за да доставя стоки на фришоповете.

Според одиторите обаче има и още по-страховити клаузи по договора с въпросното дружество. Според тях точка 2 от контракта с "Кита България" ООД създава възможност за доставчика да предявява претенции за обезщетения в случай, че летището поръча дадена стока от ценовата листа на гаражната фирма от друг доставчик.

"Следва да се отбележи, че на одитния екип не са предоставени доказателства към договора с "Кита България" ООД да е била приложена асортиментна или ценова оферта на Продавача. В чл. 2 от договора най-общо са изброени видовете продукти, които ще бъдат предлагани без никаква конкретика", пише в одита на транспортното министерство.

В него се казва, че скандалният контракт не е влязъл в сила, въпреки че е разписан от летищният шеф Рапонджиев, защото след подписването му не е минал през съгласуване в борда на директорите на аерогората.

Това обаче не решава проблема по никакъв начин. Защо ли? Защото само през декември, въпреки че няма действащ договор с "Кита България", представяна като български филиал на украинската PAVO Груп, то това по никакъв начин не е спряло Рапонджиев и сие да поръчват от нея сериозни количества стоки с плащане на фактура. Така фирмата, изгонена от киевското летище "Жуляни" заради съмнения за корупция, е фактурирала на столичната аерогара стоки за над четвърт милион лева само през месец декември. Според информация на OFFNews те са от 6 декември - 50 027,91 лева, от 14 декември - 105 883,32 лева и от 19 декември - 126 724,56 лева. Общата им сума излиза над 282 000 лева и естествено, напълно естествено, всичко е напълно законно.  

Ако мине, мине

Одитният екип на Министерството на транспорта е описал доста точно и изчерпателно хронологията на отношенията между шефа на Летище София Владимир Рапонджиев и "Кита България" ООД. А те са меко казано странни. На практика обясненията, които е давал Рапонджиев пред одиторите на ресорния министър, звучат несъстоятелно. 

Изпълнителният директор бил искал да има по-голяма конкуренция сред доставчиците на безмитните магазини и да не ползва само компанията "Гебрюдер Хайнеман", която повече от 20 години традиционно зарежда фришоповете.

Само че действията му говорят точно за обратното.

Самият той е подписал договор "Кита България" ООД да е ЕКСКЛУЗИВЕН ДОСТАВЧИК, от който да се снабдяват магазините на летището. В изброяването на практика са включени всички стокови групи, които се продават в тях.

В точка 2, която е наречена "Асортимент", пише, че дружеството ще доставя:

"Всички парфюмерийни и козметични продукти, продукти за грижа за кожата, спиртни напитки с различна концентрираност, включително бира и вино, тютюневи изделия, включително цигари (с и без филтър), пури, пурети и тютюн за лула, шоколадови и други хранителни изделия, кафе, какао, чай, безалкохолни напитки и сокове, играчки и подаръци, аксесоари, включително часовници, чанти и кожени изделия, колани, бижутерия, инструменти за писане, шалове и вратовръзки, търговско оборудване (мебели), рекламни материали, опаковки, както и мостри на продукти (тестери) и други хранителни и нехранителни продукти, които се предлагат в ценовата листа на продавача".

Конкретни артикули няма нито във въпросния договор, нито в отделно приложение с ценова листа към него. Това е установено и от разпоредения от Росен Желязков одит. Така че текстовете на договора говорят по-скоро, че Рапонджиев се е опитал да осигури монополни права на фирмата, регистрирана в пловдивски гараж.

Оправданията на Рапонджиев пред одиторите от МТИТС са впечатляващо смехотворни, като на хванат в крачка ученик, изправен пред черната дъска.

"Договорът е подписан от мен в качеството ми на изпълнителен директор, както и на директор дирекция "Търговска", и директор дирекция "Маркетинг, покупки и логистика". С договора не са закупени стоки от продавача, а представлява рамков регламент за бъдещи заявки за доставки. Поради това не съдържа цена и с него не се разходват средства.

Съгласно чл. 8 договорът влиза в сила след одобрение от всички членове на Съвета на директорите на Летище София. За подписания договор уведомих другите двама членове на СД, като заявих пред тях намерението си да внеса подписания документ за разглеждане на следващото заседание на СД. Тримата обсъдихме документа и приехме, че тъй като с другия доставчик на стоки за магазините за безмитна търговия и за травъл ритейл търговия в лицето на "Герб. Хайнеман" Летище София няма сключен подобен договор, то няма причина дружеството да се поставя в договорна обвързаност спрямо този доставчик."

След това Рапонджиев споделя самопорицателно пред одиторите, че е приел доводите на колегите си от СД, че сключването на подобен договор би ограничило възможностите на летището да преговаря с доставчици и решил да не го внася за одобрение поради липса на съгласие между бордовиците.

От тези обяснения стават ясни няколко неща. Първото е, че висшият държавен мениджър Рапонджиев хал хабер си няма от това какво е рамков договор и какво е договор за ексклузивитет. Подписал е второто.

Интересното е обаче защо аджеба го прави? Едва ли си е съчинил сам невлезлия в сила контракт и едва ли го е подписал точно в момента, в който от ресорното министерство излиза Ивайло Московски и влиза Росен Желязков. Още по-недостоверно е изпълнителният директор да не е знаел, че "Хайнеман" доставят стоки на летището също без договор.

Най-интересното в случая обаче е друго - как и кой е посочил на Рапонджиев да преговаря, ако изобщо е имало такива преговори, с украинската PAVO Груп, респ. "Кита България" ООД. Ясно е, че нареждането не е дошло от страна на новия транспортен министър Росен Желязков, който разрови скандалните контракти на най-голямото ни летище. Няма как и сам Рапонджиев на своя глава да е пробвал да завърти схемата с ексклузивитет за десетки милиони левове, сключвайки златния договор за следващите две години.

Разбира се изпълнителният директор е съвсем наясно, че скоро няма да е никакъв директор и че след избора на концесионер, отложен за началото на април, ще се отбива на летището като обикновен пътник. 

И още - защо е избрана точно "опитната" компания PAVO, която е изгонена от обслужването на международното летище на Киев Жуляни след скандал заради подозрения в контрабанда в началото на 2017 година. Този скандал е отразен надълго и нашироко в украинските медии. Стига някой да чукне и да провери в Google.

На всички тези въпроси отговор няма и в одитния доклад на Министерството на транспорта.

Случващото се на Летище София обаче е поредното доказателство за тоталната несъстоятелност на мениджърските екипи на държавните дружества. На запад от нас има държави, в които те могат да работят добре и да просперират. Не и у нас. Тука се краде. Затова е добре и транспортният министър Желязков да пали свещичка най-накрая да стане концесията на Летище София, а също и да се моли Богу да не излязат още скелети от гардероба.

Може и да прати няколко папки на прокуратурата с договори от различни компании от ресора му от времето на московското безхаберие.

Последното е шегичка, няма да го направи, идат избори.  

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !