Дори и най-новите влакове на БДЖ - Сименс Дезиро вече са опасни

Светослав Метанов | 20 септември 2018 в 07:31 | 55397 |2

Дори и най-новите влакове на БДЖ - електрическите и дизеловите мотриси "Дезиро" на германския гигант "Сименс" вече са опасни за пътуване, показа проучване на OFFNews. 

Те са навъртели стотици хиляди километри над максимално допустимия пробег, след който трябва да отидат на основен ремонт. Според техническите им изисквания, мотрисите трябва да бъдат пратени на капиталов ремонт при достигане на 1 милион километра. По изключение се допуска отлагане до 1,2 милиона километра. 

Всичките "Дезира", които все още са в движение в момента, са навъртели над 1,2 милиона километра още в края на миналата година. А в момента някои от влакчетата на "Сименс" вече са достигнали крайно недопустимите милион и половина километра пробег. Това крие риск както от катастрофи, така и от скорошното им бракуване, показва анализ, поръчан от БДЖ, с който OFFNews разполага.

Жп превозвачът продължава да използва германските мотриси, тъй като по време на сегашното ръководство на компанията с години бяха забавени крайно наложителни ремонти на подвижния състав. На практика компанията няма здрави влакове, с които да изпълнява превозите по договора за предоставяне на обществена железопътна услуга, ако спре "Дезирата". А в случай, че превозите бъдат ограничени, то и държавата би трябвало да отреже субсидията от 200 милиона лева, която изплаща на дружеството всяка година. Естествено БДЖ не искат да губят сигурните пари, още повече че пътниците им намаляват с всяка следваща година заради все по-некачествената услуга.

Не е луд, който яде зелника

Хитруването с живота и здравето на пътниците от страна на БДЖ, които ще загубят пари, ако спрат мотрисите, би следвало да е проблем най-вече за транспортното министерство. Там има цяла администрация, която изпълнява ролята на секторен регулатор - Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА). Чиновниците там отдавна са наясно с проблема с вече опасните "Дезира", но не са предприели никакви стъпки да ги спрат. И няма как да е иначе след като говорим за администрация, която е на подчинение на транспортния министър, който също така е принципал на самите БДЖ. Получава се омагьосан кръг, в който държавните чиновници могат само да ръсят захар против уроки и да палят свещички с някой от неремонтираните влакове да не се случи трагедия като тази с автобуса край Своге. Защото тогава сметката ще пристигне точно при ИАЖА и министъра, който им е шеф. 

Колкото до БДЖ, там цари омерта по отношение на проблема с германските влакчета. Държавната компания е поръчала "Анализ на техническото състояние на дизелови мотрисни влакове серия 10 и електрически мотрисни влакове серии 30 и 31, собственост на "БДЖ-Пътнически превози" още през лятото на 2016 г. Докладът на проф. дтн инж.-мат. Ненчо Георгиев Ненов е заведен в деловодството на компанията под вх. № 36-00-572 на 12 септември 2016 г. и съдържа куп притеснителни констатации за забавените ремонти на мотрисите "Дезиро". В анализа изрично е посочено, че "БДЖ-Пътнически превози" не разполага с необходимото оборудване, технически капацитет, технологични възможности и обучен персонал и няма възможност да извърши самостоятелно предстоящите основни ремонти".

 В документа са записани изключително стряскащи факти. Ето няколко примера:

"... чувствителните към стареене конструктивни елементи са с просрочен времеви ресурс с около 25 процента, което е един сериозен технически риск. За пример могат да бъдат посочени всички каучукови (гумени) елементи."

След констатацията се изброява дълъг списък от рискови елементи при мотрисите "Сименс" - гумени уплътнения и водни съединения на двигатели, силови агрегати, редуктори и други елементи на силовото задвижване; елементи от ресорното окачване; външни гумени уплътнения по коша на мотрисите.

И още:

"Друг основен технически риск е състоянието на окабеляванията основно на силовите енергетични вериги на мотрисните влакове. Изолацията старее като този процес се ускорява от токови претоварвания и работа в пределни режими на натоварване. От друга страна се засилва опасността от възникване на къси или земни съединения, с всички произтичащи от това сериозни опасности за възникване на пожари".

Според анализа друг сериозен проблем с мотрисите "Дезиро" е некачествената им поддръжка от страна на "БДЖ-Пътнически превози".

"Нивото на техническа поддръжка и ремонт на ПЖПС не е високо, като основните причини затова са: ниско ниво на квалификация и липса на мотивация на персонала, липса на резервни части, недостатъчно и некачествено технологично оборудване, стендове, инструменти и приспособления", пише в доклада на проф. Ненов.

По-нататък той изрично посочва, че без ремонт на "Сименсите" на практика ще доведе до риск от изключително тежки повреди, снижаване на остатъчния ресурс на най-важните агрегати и:

"Повишаване на риска от възникване на железопътни произшествия и инциденти при превоза на пътници, с всички произтичащи негативни последици за живота и здравето на пътуващите и превозния персонал, за подвижния състав и железопътната инфраструктура." 

Препоръчани материали
Георги Чобанов

Рейтинг : 1000

24.09 2018 в 10:30 2
+ 0
- 0
Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" е една казионна организацийка,чийто функции са единствено в посока да пазят властимащите в момента в железниците от неудобства.
Баш Патканът на Републиката

Рейтинг : 2607

20.09 2018 в 14:16 1
+ 2
- 1
Щом се движат, значи не са опасни.
Опасни са, при катастрофа.
Но, тогава е божа работа. Може да се случи, може да не се случи.
Имаме магистрали. Сигурен транспорт. Дори Бойко пътува по магистралите, но с хеликоптер. Т.е. имаме модерни магистрали. Не знам, защо да подържаме ЖП транспорт.
Трябва да се приватизира.