Най-скъпата страница във Фейсбук

OFFNews 22 август 2012 в 15:35 18716 20

Апартаментът в луксозната сграда струва 330 000 лева. Снимка: Сергей Антонов
Апартаментът в луксозната сграда струва 330 000 лева. Снимка: Сергей Антонов

 

 

10 000 лева са нужни за „техническа“ изработка на страница във Фейсбук, опита се да убеди слушателите на БНР Кристина Спасова – 25-годишната бивша PR-ка на Агенцията по храните, която прибра тлъстата сума от 50 000 лева за изработка на страница във Фейсбук и профил в Туитър на Програмата за развитие на селските райони.

Спасова даде сумата в опит да обясни къде отиват толкова много пари, при положение, че при влизане във Фейсбук, всеки потребител е посрещнат от надписа „Безплатно е и винаги ще бъде“. Не е ясно и защо са необходими тези пари, имайки предвид, че всеки може да направи страница в социалната мрежа за минути, и то без да има специални познания.

Поглед в легендарната страница на ПРСР във Фейсбук показва, че „сложните“ за изработка приложения са бутони, препращащи към сайта на програмата.

Други 10 000 лева пък са отделени за реклама, продължи с оправданията бившата PR-ка. Що се отнася до спечелването на конкурса, без фирмата й „Кей Ем Ком“ да отговаря на изискванията, Спасова изтъкна (неясно с каква връзка), че фирмата й има „референции“ и експертите – сред които ръководителят на проекта, „който е магистър“ - имат завършени проекти, преди да се присъединят към младата фирма. Именно младостта на служителите във фирмата беше сред другите изтъкнати нейни предимства – както от Кристина Спасова, така и от Мирослав Иванов, съветникът на земеделския министър по медийните въпроси.

Тогава стана дума за това, че компаниите с млади хора са много, но именно тази на бившите PR-ки е спечелила. В отговор Спасова реши да „докаже“, че няма гръб в министерството, изтъквайки факта, че фирмата й кандидатства по цели 30 обществени поръчки, повечето от които не е спечелила.

Що се отнася до връзките й в министерството, Спасова увери, че те далеч не са единственото, което й е помогнало в спечелването. Уж в своя защита тя поясни, че преди е била PR и на пътната агенция, както и на други институции.

Едно от най-шокиращите признания обаче дойде при въпроса за закупените офиси за фирмата, един от които струва 330 000 лева по информация на вестник „Сега“. Спасова не само не разкри защо е била наложителна тази инвестиция, но и се опита да „приземи“ финансовото си положение с изявлението „Седем месеца го изплащахме“. Разбира се, елементарна сметка показва, че това означават 47 хил. лева месечно, изворът на които така и не става ясен.

Ето част от изказванията на събеседниците в предаването по БНР "12 + 3":

Мирослав Иванов, медиен съветник на МЗХ: 

"Те предложиха най-ниската цена.

Смятаме, че това са млади хора, които работят в пространството на Фейсбук и Туитър.

И другите компании, които поканихме, бяха млади хора.

Ние не можем да предположим коя фирма ще предложи най-ниска цена.

Ние искахме от тях да са работили по подобни проекти. Да са имали поне една референция и подобен договор, който са осъществявали в областта на информационното обслужване и рекламата. Те предоставиха такъв договор.

Имаше и комисия по избора на тази комисия.

Точно това е смисълът на малките обществени поръчки до 50 хил. лева - да се явяват малки играчи на пазара, които не могат да се борят с такива процедури, които изискват милиони."

Кристина Спасова, управител на фирмата - победител: 

"Регистрирахме фирмата през септември, като сме се събрали екип от хора - всеки със своите клиенти и умения. Кандидатствахме декември и подадохме изисканата от нас референция - спечелен проект. Работили сме в сферата на рекламата и комуникацията с корпоративни клиенти през октомври и ноември. Освен това сме предложили и специалисти, които могат да обезпечат този договор: ръководител на екип с магистърска степен и експерт с бакалаварска степен.

Когато през януари подписахме договора, веднага започнахме да се запознаваме с материалите за развитието на селските райони. Веднага предложихме концепция за изготвянето на Фейсбук страницата и нашият екип започна да я изготвя. Освен това сме заложили и рекламна кампания във всички големи специализирани агросайтове, която започва на 31 август. Заложили сме да открием страницата на 1 септември. Поради тази причина досега в интернет и по медиите информация не е имало.

Ние сме заложили, че ще подсигурим най-малко 1300 души - активни потребители.

За да може да предложим качествен продукт, още през август ние започнахме да тестваме страницата и отстранихме някои техничически проблеми. Страницата е готова на 95-96%. И сме готови 10 дни преди крайния срок.

Това, което ми помогна (да спечеля поръчката) е това, че преди това съм работила в агенцията по храните, преди това в пътната агенция и в други администрации. Повече от 4 години се занимавам с дейности от сферата на PR и връзките с обществеността.

Това, с което съм се занимавала в агенцията по храните, е да контактувам с медиите и да отговарям за пресцентъра.

По отношение на офиса - през септември ние бяхме в офис под наем. Тъй като се занимаваме и с обучения, решихме да направим и такава инвестиция. Офисът е изплащан в продължение на 7 месеца.

До момента ние сме получили за Фейсбук страницата 15 000 лева. Цялата поръчка е на стойност 47 500 лева. В тази сума се включват рекламна кампания, която е над 10 хил. лева, техническата изработка, която е приблизително толкова, обработката на първоначалната информация, която трябваше да синтезираме и поддръжката й за 12 месеца. Това включва освен рекламната кампания и популяризирането на кампанията в теми и рубрики, в които хората се интересуват от програмата.

Още в началото на август ние сме публикували на страницата във Фейсбук публично всички дейности - графикът на тези дейности и предстоящите дейности по този договор и сме поели ангажимента към всички потребители всеки месец да публикуваме отчет за предходния.

Ако администрацията се опитва да се затваря към по-младите фирми - това не е добра практика.

Кандидатствали сме и в други министерства. Ако някой ни пазеше и някой ни даваше някакви протекции или предимство, предполагам, че щяхме да печелим и други, но не е така. Ние играем на един равен пазар и предлагаме конкурентни продукти."

Мирослав Иванов:

"По отношение на Фейсбук страницата освен че трябва да я направят и поддържат, те трябва да отговарят на въпроси, поставени там. Тоест те допълнително трябва да имат ангажирани експерти, които когато се поставят въпроси, тези експерти да отговарят на обикновените хора.

Това, че към момента има толкова малко участници, не ни плаши, тъй като видях същата страница на ПРСР на Европейската комисия. В момента тя има 1658 приятели." 

Кристина Спасова:

"Това не е обикновена Фейсбук страница. За нея допълнително са разработвани приложения, за да може да отговори на нуждите на бенефициентите на програмата. Сумата, за която е сключен този договор, представлява 0,1% от бюджета на цялата програма."

 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!