Шефове на пътни фирми свързани с обучението на одиторите, които ги проверяват

OFFNews 11 октомври 2018 в 07:09 6600 3

Шефове на пътни фирми свързани с обучението на одитори, които ги проверяват

Шефове на големи фирми, свързани със строителството на пътища, са индиректно обвързани с подготовката и обучението на независими одитори, от които на практика зависи предаването на новопостроения пътен обект на държавата. Становището на пътните одитори е свързано с безопасността на пътя, а зад обучението им и членуването им в браншови организации индиректно стоят собствениците на две от най-големите фирми в страната, които са ангажирани със строителството на пътища.

Това показва разследване на Нова тв, излъчено в понеделник. От изнесените в него факти и от допълнителна проверка, която OFFNews направи, става ясно, че шефовете на "Трейс" и "Юпитер 05" имат пряка връзка с процеса на подготовка на одитори. Нещо повече - поръчките, които държавата прави, за да наеме независими одитори, минават през браншова организация, която е пряко свързана с единия от двамата.

Става въпрос за Николай Иванов - управител на една от най-големите фирми за мантинели у нас "Юпитер 05" ООД Николай Иванов и в същото време председател на Управителния съвет на Българска браншова орагнизация пътна безопасност. В нея са регистрирани като членове голяма част от пътните одитори в България, които е вероятно да са попадали на строителен обект с мантинели, произведени от "Юпитер". 

От публикуваната на страницата на организацията информация се вижда, че член на УС е доц. д-р Румен Миланов, който е със статут на почетен член на сдружението. Именно Миланов, който е завършил висшето си образование в Академията на МВР в СССР, а през годините е оглавявал служби като Наиционална полиция, Наионална жандармерия, Националната служба за борба с тероризма, Националната служба за охрана и изключително непродуктивния орган за борба с корупцията БОРКОР, в момента е преподавател в УАСГ и е пряко отговорен за обучението на одитори. 

Това се случва единствено в УАСГ. Любопитното в случая е, че ръководител на катедра "Пътища" в университета е друг крупен строителен предприемач - Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на "Трейс Груп Холд". Това е фирмата строител на пътя край Своге, където при катастрофа загинаха 20 души. 

Като началник на катедрата в университета, той се явява пряк началник на Румен Миланов. В същото време двете фирми - "Юпитер 05" и "Трейс" са в търговски отношения, тъй като втората поръчва мантинели от първата за пътищата, които строи.

"Проф. Михайлов няма нищо общо с одиторите. Това, че е от катедрата, какво ги прави зависими? Значи сигурно зависим е и американският президент, и някои други, сигурно и вие сте зависими някъде в телевизията, сигурно и аз съм зависим", коментира пред Нова тв Миланов. Той е категоричен, че опасността от наказателно преследване е тази, която спира подобно влияние на строителните фирми над одиторите.

От "Трейс" от своя страна също отричат зависимост на обучаваните в катедрата на Михайлов одитори с това, че специалността му няма нищо общо с пътния одит.

Шефът на "Юпитер 05" Николай Иванов също смята, че в случая не става въпрос за конфликт на интереси, въпреки че одитори твърдят, че след приключване на курса им по обучение, те са поканени да станат членове на браншовата организация. 

"Всички одитори са напълно независими и не мисля, че някой от тях е обвързан с фирмата. Те членуват при нас и участието им е доброволно", твърди Иванов.

От Института за пътна безопасност коментираха пред OFFNews, че на практика голяма част от одиторите в България са членове на Българска браншова организация Пътна безопасност. Справка на института, поискана от АПИ, показва че само малка част от тези хора са наемани за извършване на пътни одити.

В същото време нормативната уредба не изисква регионалните пътища да бъдат инспектирани. Според наредба, приета през 2011 година, приоритет в одитирането имат международните пътища. Така на практика става ясно, че пътищата в страната не са минавали пътен одит. 

Именно Институтът за пътна безопасност изнесе данни за нередности на пътя край Своге. Само ден преди жестоката катастрофа там, от организацията изнясат доклад, от който става ясно, че има поредица от пропуски в хода на проектирането, изграждането, ремонта и въвеждането на пътя в експлоатация. Една от сериозните нередности при пътя са именно мантинелите, показва анализът на института. В него се отбелязват пропуски и при поставянето на пътните знаци, а също и на разположението на тротоара за пешеходци.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

6516

3

tuti

11.10 2018 в 14:44

Обучаващите трябва да са наясно с теорията и практиката!

5820

2

Ади

11.10 2018 в 13:31

Тъй като страната ни е достатъчно малка и като площ, и като население, като икономика пък да не говорим, то нормално е да има само по няколко по-големи фирми в отделните сектори на икономиката. И разбира се, тези фирми, както навсякъде по света, движат целия сектор. Та някак е логично да са и свързани помежду си тези фирми, защото няма как примерно голяма строителна фирма като "Трейс", "Главболгарстрой" и т.н. да си поръча мантинелите или някакъв друг необходим за изпълнението на конкретен обект елемент от някоя малка фирма. Просто малките фирми не могат да насмогнат на такива поръчки. И също така кой, ако не крупните бизнесмени, доказали се в работата, да са в преподавателския състав на добрите университети? Така е по целия свят, защото обучението трябва да е свързано с практиката. У нас обикновено е обратно - големите бизнесмени вместо да предават знанията си на студентите обикалят кръчми, ходят с модели и плеймейтки и подобни. И, ако случайно се намери един такъв бизнесмен, който е и професор в реномиран български университет, дайте да го оплюем и за това. Ами отказвам да съм част от тия, които постъпват така.

5926

1

Р. Петров

11.10 2018 в 12:02

Нормално е обучението да се води от професионалисти, които знаят как стават нещата на практика, не само на терория. Това не означава непременно конфликт на интереси (освен ако не се търси под вола теле, разбира се).