Кои британски медии прокарват руската пропаганда

Учени от Кралския лондонски колеж доказаха как Русия влияе на западното мнение за НАТО, демокрацията и Скрипал

OFFNews | 01 март 2019 в 19:30 | 3261 |2

Медийните издания RT и Sputnik изпълняват ролята на фабрики за пропаганда на руската държава по време на инциденти като отравянето на Сергей и Юлия Скрипал, търкания с НАТО и още, като разполагат с набор от тактики, за да изграждат образа на руската мощ и дневен ред в новините.

Макар досега това да беше силно подозирано от много хора, сега заключенията се основават на ясни факти и данни от първото подробно изследване за това как RT и Sputnik нарочно сеят объркване и разделение в Обединеното кралство и отвъд, проведено от д-р Гордън Рамзи и д-р Сам Робъртшоу от Института по политика на Кралския лондонски колеж (King’s College London).

Изследването, носещо името „Новините като оръжие: RT, Sputnik и целенасочената дезинформация“ (Weaponising news: RT, Sputnik and targeted disinformation), се основава на анализ на 12 хиляди материала, публикувани от двете руски медии на английски, както и на над 150 хиляди онлайн публикации в британски новинарски издания.

То потвърждава, че RT и Sputnik отразяват обширно темите, свързани с руската армия, като пишат особено много за развитите и модерни военни технологии, с които страната разполага. Значителна част от руските материали са препечатани безкритично от предимно четири британски таблоида: Daily Mail, Express, Sun и Daily Star.

Отразяването на Европейските и Северноамерикански демокрации пък е предимно съсредоточено около социалната и политическа нефункционалност на въпросните държави. В 140 страници проучването разкрива как свързаните с руските власти медии играят различни роли спрямо ситуацията. Понякога те се опитват да ограничат щетите по руския авторитет, друг път засилват изкуствено престижа на Москва, като гледат да понижат този на Запада, особено по отношение на вътрешната политика. Често пък наводняват медийното пространство с огромно количество новини по една и съща тема, но с всевъзможно различни, противоречащи си и объркващи гледни точки, целящи да размият фокуса на читателя и да го накарат да не знае в какво да вярва.

Типичен пример за това е случаят със Скрипал. Според проучването, двете медии са публикували 138 различни и противоречащи си описания и предположения по случая с отравянето на Скрипал, отразени в 735 статии само в периода от един месец след инцидента.

Изследването е разкрило, че RT и Sputnik често пъти се позовават на т.нар. елитни руски правителствени представители – личности и институции – чиито мнения варират от помирителни до чисто конспиративни. Когато обаче въпросните елитни фигури използват нападателен и конфликтен език спрямо Запада, нивото им на отразяване в британските медии значително се повишава. Това всъщност е и най-успешният прийом на руските медии да вкарват своята гледна точка в западните новинарски потоци: чрез агресивни изказвания от елитни правителствени източници.

Лошият Запад и добрата Русия

Отразяването на НАТО в двете руски медии е широко, но и изключително отрицателно. От 617 статии, споменаващи НАТО в рамките на 8 седмици през 2017 и 2018 г., което е около 5% от общия им новинарски поток, 80% съдържат критика към Алианса. Той е представен хем като заплашителен за Русия, хем като слаб и неспособен. 280 материала критикуват НАТО, че е агресивен или незаконен, лъжлив спрямо своите съюзници и предателски спрямо своите членове и дори противници. 181 материала се фокусират върху разправии между страните членки. 80 статии говорят за лошия ефект от членството в НАТО за малките държави, а 168 оправдават засилването на руския военен капацитет в отговор на НАТО.

RT и Sputnik пишат доста и за самата руска армия, като в повечето случаи те ползват ласкателен тон. Този тип статии са особено популярни сред британските таблоиди, които често пъти копират информацията безкритично. Така са засечени 83 статии в Express, Daily Mail, Sun and Daily Star, които са описали 120 различни прототипа на свръхмодерни руски военни разработки. И четирите медии доста често говорят за руската военна мощ и опасни нови оръжия.

Политическата дисфункция на Запада също е любима тема на руските медии, като от 2641 материала за Англия, САЩ, Франция, Германия, Швеция и Украйна 2157 (81,7%) съдържат една или повече упорни точки относно политическата нестабилност в тези страни. Преобладаващи теми са: терористични нападения, провали на правителствата, провали на политическите партии, социални конфликти (включително миграция и религия), насилие и престъпност, конфликт между държавните институции.

Случаят Скрипал

Сред основните упорни точки са, които руските медии разпространяват, са:

- 32 вариации на темата, че реакцията на Англия и съюзниците ѝ са водени от вкоренена „русофобия“, че разследването е „лов на вещици“, а отговорът на Лондон към отравянето е незаконен;

- 20 вариации на темата, че Новичок-ът може да е набавен не от Русия, а от Англия, САЩ, Украйна, Иран и редица други европейски страни;

- 16 вариации за самите Скрипал: че са престъпници, че самата Юлия Скрипал е занесла отровата в Англия, че двамата дори не били отровени;

- 7 варианта на това, че Англия всъщност е отровила Скрипал, че друга държава ги е отровила и е обвинила Москва, че отравянето всъщност е измислено;

Препоръчани материали
ордер

Рейтинг : 11250

02.03 2019 в 05:49 2
+ 9
- 1
ОНЯ ДЕН ИМАШЕ ИЗКАЗВАНЕ НА МАРИЯ ГАБРИЕЛ, ЧЕ ВЕЛИКАТАБРИТАНИЯ Е НА ПЪРВО МЕСТО ПО ПУСКАНЕТО НА ФАШЛИВИ НОВИНИ....СИГУР ЩЕ ДА Е ЗАРАДИ СКРИПАЛ И ФЛАШИМЕНЦИИТЕ ПОКРАЙ НЕГО!!!!!
El Commandante

Рейтинг : 66755

01.03 2019 в 21:07 1
+ 9
- 1
Жалкари....