Окончателно: Съдът отмени промените в плана за Пирин, няма втори лифт в Банско

OFFNews
16 януари 2019 в 14:21 | 4324 |7

Петчленен състав на Върховния административен съд отмени окончателно промените в Плана за управление на Национален парк „Пирин“, приети от Министерски съвет на 29 декември 2017 г, съобщиха от пресслужбата на съда. 

Решението на кабинета разширяваше възможностите за строежи в националния парк, обявен от ЮНЕСКО през 1974 г. за обект на световното наследство. То предизвика протести в София и други градове у нас и в чужбина. 

По предложение на екоминистър Нено Димов правителството одобри частично изменение в Плана за управление на парк „Пирин“, с което се дава възможност за строителство и за извършване на водохващания на 48% от територията на целия парк. Решението бе мотивирано със строителството на втори лифт в Банско.  

Лидерът на НФСБ Валери Симеонов, тогава вицепремиер, заяви по повод възможността съдът да отхвърли решението на МС: "Аз ще се върна в Бургас, ще отида на бургаския мост, ще си закача една релса на врата, ще скоча и ще се удавя". 

Делото бе образувано по 2 касационни жалби – на Министерския съвет на Република България и на министъра на околната среда и водите. До обжалването се стигна след като тричленен състав на ВАС реши в края на юли м.г., че с промените в плана за управление на парк „Пирин”, обявен от ЮНЕСКО през 1974 г. за обект на световното наследство, са нарушени разпоредби от българското и международното право. 

В 30 страници върховните съдии от касационната инстанция на ВАС излагат подробно мотивите за решението си. В него за включени изцяло нови моменти в тълкуването на разпоредби от българското и международното право, взети са предвид решения по дела на Съда на Европейския съюз, европейски директиви, както и последните решения на Комитета за световно наследство към Конвенцията за опазване на световното културно и природно наследство.

Ключов момент в решението е тълкуването на чл. 21, т. 1 от Закона за защитените територии (ЗЗТ). Разпоредбата гласи: „В националните паркове се забраняват строителството, освен на туристически заслони и хижи, водохващания за питейни нужди, пречиствателни съоръжения, сгради и съоръжения за нуждите на управлението на парка и обслужването на посетителите, подземните комуникации, ремонт на съществуващите сгради, пътища, спортни и други съоръжения.” Тълкуването и на тричленния, и на петчленния състав на ВАС е, че чл. 21, т. 1 от ЗЗТ има забраняващ характер и допуска единствено ремонт, но не и изграждането на нови спортни съоръжения в парка, уточняват от ВАС. 

Измененията на Плана за управление на Национален парк „Пирин”, одобрено от МС, попада в обхвата на Закона за защитените територии (ЗЗР), Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и поради тази причина трябва да бъдат спазени изискванията за процедури за екологична оценка и оценка за съвместимост. Тълкуването на петчленния състав относно изискването на чл. 81 и чл. 85 от ЗООС, както и на чл. 31 от ЗБР е, че министърът на околната среда и водите е бил длъжен да извърши екологична оценка, за да се прецени дали са изпълнени целите на закона.

Петчленният състав е цитирал и решения на Съда на Европейския съюз по дела С-160 от 2107 г. и С-290 от 2015 г., според които екооценката е задължителна. Не са спазени и изискванията на Директива 2001/42 за екологичните оценки. Директивата е част от дейността по прилагането на Орхуската конвенция в ЕС. През 2003 г. е публикувана и Директива 2003/35/ЕС, която въвежда правила за участието на обществеността при подготовката на някои планове и програми, имащи отношение към околната среда.

Критерий за това на кой етап следва да се счита, че е задължително участието на обществеността може да бъде изведен от практиката по прилагане на конвенцията и решенията на Комитета за съответствие към Орхуската конвенция. Върховните съдии считат, че с измененията на плана за управление на НП „Пирин” се извършва значителна промяна в нормите, режимите, условията и препоръките за осъществяване на дейностите в Зона II А, Зона III и Зона IV. Промяната на предназначението на големи площи от националния парк и включването им в зоната за туризъм и зоната на сградите и съоръженията означава прекратяване на възможността тези площи да бъдат използвани пълноценно за опазване на биоразнообразието. Поради това е било задължително участието на обществеността да се реализира и чрез процедурите по екологична оценка и оценка за съвместимост.

Препоръчани материали
ордер

Рейтинг : 11250

16.01 2019 в 23:40 7
+ 17
- 0
А можеше Цвики и да вземе парично-политическо решение....както при Ф16!!!!!
Jinx

Рейтинг : 1380

16.01 2019 в 19:11 6
+ 0
- 0
Абе окончателно, ама за момента. Това решение е нелепо и ще трябва да се преразгледа.
zuljin

Рейтинг : 2110

16.01 2019 в 17:17 5
+ 19
- 0
leomesi, ти сигурно вярваш, че и Жирардели е собственика на Юлен?
МУАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАХАА
С втора кабина такъв монопол ще заформи Цеко в района, че развитието ще е само за него.
Потенциал няма, освен ако не изсекат още толкова гора и не направят нови писти. С втора кабина няма да има опашка, но горе на пистите ще е меле и едва ли някой ще може да кара.
Твърде елементарно и повърхностно ги мислиш нещата...
Шопа

Рейтинг : 1324

16.01 2019 в 15:55 4
+ 11
- 1
Айде Валерка, всички те чакаме на бургаския мост....
leomesi

Рейтинг : 1000

16.01 2019 в 15:24 3
+ 0
- 29
Така подписват смъртна присъда на зимния туризъм у нас. Не искам да съм краен, но без втори лифт в Банско не може да се очаква кой знае кво развитие там. А тъпото е, че потенциал няма. Акъл обаче няма.
ЛАФЪРДИЕВ

Рейтинг : 828

16.01 2019 в 15:00 2
+ 28
- 1
ДАЛАВЕРКО, РЕЛСАТА!!!!
Не са прай, че чакаш зелените да ти я донесат.
Сам обеща, че ши я намериш и турнеш...
бацка

Рейтинг : 816

16.01 2019 в 14:43 1
+ 12
- 0
Браво на ВАС! Така се връща доверието на обществото в съдебната система - като се мачкат мутроградните решения.