От гладуване сутрин не се дебелее

Росица Йончева | 04 февруари 2019 в 12:38 | 3454 |0

Който се въздържа от закуска печели - или поне така се говори. Вероятно обаче няма никакво значение дали се храните рано сутрин или не.

Закуската се смята за най-важното хранене за деня. Твърди се, че да започнеш деня си добре подсилен предотвратява както глада, така и приемането на ненужни калории. Оттам идва и твърдението, че който иска да отслабне, трябва да се храни добре сутрин. British Medical Journal оспорват това чрез своето проучване.

В базите данни могат да се открият над 600 проучвания по темата, но само 13 от тях отговарят на критериите на австралийската изследователска група за техния мета-анализ. Изследователите изключват от своето проучване наблюденията, в които не е пояснено как са се хранели наблюдаваните лица. Избраните изследвания са проведени между 1990 и 2018 г. в САЩ и Великобритания. От тях изследователите стигат до следното заключение: няма доказателства, че хората наддават на тегло, ако пропускат закуската, нито е доказана загубата на тегло при редовно закусване.

Закусващите приемат средно по 260 калории повече на ден.

Седем от оценяваните проучвания се фокусират върху промените в теглото на хората, които пропускат закуската. Други разглеждат как тя влияе на дневния прием на енергия. За проучванията са изследвани хора с различни тегла, които или закусват редовно, или се въздържат напълно. Те били наблюдавани между един ден и 16 седмици, в зависимост от проучването.

Изследователите установили, че тези, които не закусват, поемат на ден около 260 калории по-малко от хората, които се хранят сутрин. Те също така тежат със средно 0,44 килограма по-малко. Между хората с наднормено и нормално тегло не е намерена разлика.

Освен това, следобед човек не се чувства по-гладен, ако е пропуснал закуската. Въпреки това, авторите подчертават, че резултатите трябва да бъдат тълкувани внимателно. „Редовната закуска може да има положителни ефекти, но не е задължителна за всички“, казват те.

"Отказът не е непременно най-добрата диетична стратегия за всеки", пише генетичният епидемиолог Тим Спектор в придружаващ коментар (British Medical Journal, 2018). "Някои хора обичат да закусват, а други не", казва той. За да разберете идеалната диета за себе си, просто трябва да експериментирате с нея.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !