Стайните цветя не пречистват въздуха

OFFNews 12 ноември 2019 в 10:15 2819 0

Снимка Pixabay

Твърденията за способностите на стайните цветя да пречистват въздуха в помещенията са силно преувеличени. Доказаха го учени от Дрекселския университет във Филаделфия, Пенсилвания. Резултатите от проучването им са публикувани в Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology.

„Това беше много разпространена заблуда. Растенията са великолепни, но те не пречистват въздуха в помещенията достатъчно бързо, за да провлияят върху качествата му“, казва Майкъл Уоринг, ръководител на изследователския екип.

Учените са анализирали резултатите от 12 изследвания, провеждани в продължение на 30 години. Основният им извод е, че естественият или вентилационният въздухообмен в помещенията (домовете и офисите) снижава концентрацията на летливите органични съединяния значително по-бързо от растенията.

Гръмкият експеримент, който създаде мита за стайните растения като филтри на въздуха, е проведен през 1989 година от НАСА в опит да се намери начин за пречистване на въздуха в космическите станции. Тогава е било обявено, че растенията могат да бъдат използвани като пречиствател на химични вещества, които предизвикват рак.

Според авторите на новото изследване обаче подобен род експерименти се провеждат в лаборатория, в изолирана среда, която има много малко общо с домовете и офисите. Растенията били в разположени в малка херметична камера и разграждали един вид летливи органични съединения, чийто разпад бил наблюдаван в продължение на много дни. Получените данни не били тествани в реални помещения с естествен или вентилационен въздухообмен.

Авторите на обзора, които използвали данните от наличните изследвания, изчислили скоростта на подаване на чист въздух. Установено било, че скоростта, с която растенията снижават концентрацията на летливите органични съединения, е много по-ниска от стандартната скорост на въздухообмен в сградите. Така доказали, че общото влияние на растенията на качеството на въздуха няма реална стойност.

"Това е метричен стандарт, който се използва при научни изследвания за въздействието на въздухопречиствателите на вътрешната среда, но много учени не са взели предвид инженерната екология и не са разбрали как скоростта на въздухообмена взаимодейства с влиянието на растенията върху качеството на въздуха в помещенията", отбелязва Уоринг.

Съгласно получените от екипа му резултати, за да са конкурентноспособни на системите за пречистване на въздуха в сградата или дори само на два отворени прозорци в къщата, са необходими от 10 до 1000 растения на квадратен метър.

"Безусловно, това е пример как научните резултати могат да заблудят или да бъдат неправилно тълкувани. Същевременно е и прекрасно доказателство, че научните изследвания трябва да бъдат прераглеждани непрекъснато и резултатите им да се подлагат на съмнение за откриване на истината", добавя Майкъл Уоринг.