COVID Алианс: Хронично болните имат нужда от електронни услуги и интегрирана домашна грижа

OFFNews
28 май 2020 в 16:35 | 727 |0

За спешно облекчаване на административните процедури за пациентите с хронични заболявания у нас с въвеждането на поетапна електронизация в здравеопазването и гарантиране на интегрирани социално-здравни грижи в домашна среда – около това се обединиха участниците в дискусия, организирана от Националната пациентска организация (НПО), в рамките на която бе представен напредъкът на инициативата COVID Алианс.

Проектът на НПО, съвместно със съсловните организации, водещи медицински дружества, пациенти, фармацевтичната индустрия, ИТ сектора и др., има за цел да предложи нормативни, социално-здравни и дигитални решения, които да намалят последиците за страната и здравната система от COVID-19.

Националната пациентска организация подготвя платформа, която да интегрира дигитални услуги за лекари и пациенти, които да подпомогнат здравеопазването до изграждането на единната държавна информационна здравна система. До две седмици може да бъде показан първият прототип на този портал, увериха от Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването, технологичен партньор на НПО.

Присъстващите на дискусията медицински специалисти подкрепиха предлаганите мерки, особено избягването на ненужни посещения в лечебни заведения.

„Дистанционните консултации за пациентите с диабет в стабилно състояние са напълно възможни и приложими“, коментира в рамките на срещата проф. Цветалина Танкова от Българското научно дружество по ендокринология. „Ние можем да облекчим драстично пациентите в стабилно състояние, за които не е необходима непременна среща с лекаря, когато това може да се случи дистанционно“, допълни проф. Танкова. 

„Голяма част от моите пациенти са с хронични заболявания. Ако те могат да ми изпратят по електронен път спирометрия, лабораторни изследвания, рентгенова снимка, няма проблем да бъдат консултирани дистанционно“, коментира от своя страна проф. Коста Костов от фондация INSPIRO, консултант на УМБАЛ „Света Анна“. 

„Подкрепяме електронните рецепти, направленията, създаването на електронен регистър на протоколите, които да заместят хартиените копия. Застъпвали сме се за това да има по-дълъг срок на протоколите за пациентите с хронични заболявания, наша беше инициативата за протоколи, които да са със срок една година. Не трябва обаче да се губи връзката с пациента, а иновациите да навлизат бавно, за да могат да се прилагат от всички“, препоръча д-р Гергана Николова, член на Управителния съвет на лекарското обединение.

„Поне три стъпки на пациентите с хронични заболявания, които всеки месец получават лекарства, могат да бъдат спестени веднага, ако личните лекари и специалистите в извънболничната помощ използват системата на държавата за сигурното електронно връчване, в която повечето джипита са регистрирани.“ Това допълни д-р Костадин Сотиров, член на Управителния съвет на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари.

Според него, протоколите могат да бъдат изпращани през тази система до РЗОК или НЗОК, а Касата от своя страна да ги финализира и изпраща по електронен път до лекуващия лекар. На това основание медикът ще може да издава рецепта на пациента. Фармацевтите биха могли да проверяват протоколите през съществуващата система на касата и пациентското досие, коментира още д-р Сотиров.

От септември тази година Българският червен кръст ще наблюдава 500 възрастни пациенти във Враца и региона, включително с колцентър и специален софтуер, който следи основните им жизнени показатели. „В условията на COVID центровете за домашна грижа на БЧК бяха единствената връзка на пациентите с техните лекуващи лекари и аптеките“, каза по време на дискусията д-р Надежда Тодоровска, заместник генерален директор на БЧК.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !