Морбилито заличава имунната памет

OFFNews 04 ноември 2019 в 10:07 2266 0

Снимка Pixabay

Две независими изследвания доказват, че морбилито уврежда дългосрочно имунната система и прави децата уязвими към други инфекции. Това състояние според специалистите се запазва дълго след възстановяване от болестта.

Учени от Харвардското медицинско училище са изследвали образци от кръвта на 77 неваксинирани по религиозни съображения деца в Холандия и проверили състоянието на имунната им система преди да заболеят от морбили и два месеца след като са изкарали болестта по време на бума през 2013 г.

Специалистите установили, че вирусът е унищожил между 11 и 73% от защитните антитела на пациентите, излагайки ги на по-голям риск от вирусни и бактериални щамове, към които по-рано са били невъзприемчиви. Данните от проучването са публикувани в Science.

„Представете си, че имунитетът ви срещу патогените прилича на албум със снимки на престъпници и някой е пробил куп дупки в него. Би било много по-сложно да разпознаете тези престъпници, ако ги срещнете, особено ако са били надупчени такива важни елементи за разпознаване като очите и устата“, разказва Майкъл Мина, един от авторите на изследването.

Учените наблюдавали и деца, които имат поставена ваксина против болестта и не открили снижаване на нивото на антителата.

Аналогично изследване на екип от Кембриджския университет публикувано в Science Immunology, изследва В-клетките на имунната система с помощта на генно секвениране (декодиране на генома). В-клетките участват в образуването на антитела. Учените проверили образци от 26 неваксинирани деца и открили, че клетките на имунната система, формирани след определени болести, са изчезнали. Друг тип В-клетки били изтощени и по тази причина имунната система бил върната в незрялото й състояние.

„Това е пряка демонстрация на „имунна амнезия“, при която имунната система забравя как да реагира на прекарана по-рано инфекция“, отбелязва имунологът д-р Велислава Петрова*, която оглавява екипа.

Годишно морбили поразява 7 млн. души и е причина за над 100 хиляди смъртни случая. Заради пониженото ниво на ваксинациите през 2018 г. заболеваемостта се увеличи с почти 300%.

Морбили е силно заразна, разпространява се по въздушно-капков път. Когато се озове в респираторния тракт вирусът прониква в имунните клетки. Вследствие на това организмът е по-малко подготвен да се бори с новите инфекции. Морбилито може да отслаби защитата срещу други заболявания, срещу които има ваксини – грип, туберкулоза, дифтерия и да предизвика бум на заболеваемостта.

Тези изследвания дават представа за имунологичния дефицит след боледуване от морбили, който интересуваше учените повече от 100 години.

"Съгласен съм, че получените данни подкрепят аргументите в полза на вакнисирането. Не мисля обаче, че това ще промени нивото на ваксинациите, тъй като хората, които вземат такива решения, действат ирационално", казва инфекционистът и имунолог Ян. В. Липкин.

*Д-р Велислава Петрова е възпитаник на Националната природо-математическа гимназия в София. През 2017 г. защитава докторска степен по имунология в Университета в Кеймбирдж за работата си над морбили вирусите и техния ефект върху имунната система. Понастоящем е асистент в King’s College в Кеймбридж и работи над проект на ООН за доставяне на мобилни лаборатории в бежански лагери и в отдалечени региони на Африка. Научната си дейност продължава Wellcome Sanger Institute, където изследва генетичните фактори, които влияят на имунната ни система при отговор на ваксини и инфекциозни заболявания.