Откриха микроб, който блокира маларията

OFFNews 04 май 2020 в 16:09 2861 0

Снимка Pixabay

Учени откриха микроб, който пази напълно комарите от заразяване с малария, съобщава Би Би Си.

Екипът от Кения и Великобритания смята, че откритието има "огромен потенциал" за контрол на заболяването.

Маларията се разпространява чрез ухапване от комар, затова опазването на насекомите от паразита, който я причинява, може да опази и хората.

Учените сега проучват дали могат да пуснат комари в дивата природа или да използват спори, за да потиснат болестта.

Блокиращият маларията микроб - Microsporidia MB - е открит при изучаването на комари от района на езерото Виктория в Кения. Той живее в червата и гениталиите на насекомите. Учените не са открили нито един комар с Microsporidia MB, който да е носител на паразита, причиняващ маларията. Лабораторни опити, публикувани в Nature Communications, потвърждават, че микробът осигурява защита на комарите.

Микроспоридите са гъбички, или най-малкото са тясно свързани с тях, и повечето са паразити. Намират се в около 5% от изследваните насекоми.

Данните показват, че блокират 100% маларията - отбелязва пред Би Би Си д-р Джеръми Херен от Международният център по физиология и екология на насекомите със седалище в Найроби, Кения. Той признава, че откритието ги е изненадало. "Мисля, че хората ще открият, че това е истински пробив", казва той.

Повече от 400 000 души умират от малария всяка година, повечето от които са деца на възраст под 5 години. Въпреки огромния напредък в борбата с болестта през годините, е ясно, че са необходими нови средства и по-добри резултати.

Пред учените предстои още работа, но Microsporidia MB може да укрепи дотолкова имунната система на комарите, че да могат успешно да преборят маларията. Присъствието на микроба в насекомото може да има толкова дълбоко въздействие върху метаболизма на комара, че да го направи "негостоприемен" за маларийния паразит.

Изглежда, че ефектът от Microsporidia MB е дългосрочен, което означава, че той ще осигури и продължителна защита от маларийния паразит.

Най-малко 40% от комарите в региона трябва да бъдат инфектирани с Microsporidia, за да има значителен напредък в борбата с маларията.

Микробът може да се предава между възрастни комари, както и от женската на потомството ѝ. Мъжките комари (които не хапят) могат да бъдат заразени в лаборатория и след това пуснати в околната среда, за да заразят женски, смятат учени.