Какво се случва с протоколите на хронично болните пациенти и защо в аптеките има напрежение?

OFFNews 22 май 2020 в 16:43 5029 0

От няколки дни в аптеките е създадена безпрецедентна ситуация, пише магистър-фармацевт до OFFNews. По думите му напрежението идва от некоректната информация, която НЗОК подава на пациентите, чиито протоколи за скъпоструващи лекарства са изтекли след края на извънредното положение. Според автора на писмото това излага на риск здравето на хронично болните, които не могат да получат лекарствата си, и създава предпоставки за конфликт в аптеките. Какъв е казусът?

Съгласно параграф 21 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който изтича по време на действието на този закон, се удължава служебно от НЗОК за времето на извънредното положение и 2 месеца след неговата отмяна, при условията и реда посочени от НЗОК.

От разпоредбата се разбира, че ако протоколът е изтекъл на 14 май 2020 г., той не следва да се удължава служебно, тъй като извънредното положение беше в сила от 13 март до 13 май 2020 г.

Въпреки това в аптеките отиват пациенти, които твърдят, че обаждайки се в НЗОК им се обяснява, че след изтичане на извънредното положение протоколите им се удължават, независимо от датата на изтичане на протоколите, което противоречи на цитирания по-горе параграф.

Според действащите нормативни рамки магистър-фармацевтите не могат да отпускат лекарства по изтекли протоколи след 13 май, тъй като законово това не е регламентирано.

В писмото си до редакцията фармацевтът казва, че за да е сигурен, че клиентите не го подвеждат, анонимно е позвънил в в НЗОК за информация по проблема. И получил същия отговор.

В съобщение на Българския фармацевтичен съюз до членовете му обаче изрично се предупреждава, че продажбата на лекарства по такива протоколи не е разрешена, нещо повече - няма никаква гаранция, че изпълнени рецепти по протокол, изтекъл след 13.05., ще бъдат платени.

OFFNеws се свърза с Министерството на здравеопазването, откъдето потвърдиха информацията от БФС и заявиха, че няма никакво основание подобни рецепти да се изпълняват и че служебното удължаване на протоколите с два месеца е валидно само, ако са изтекли по време на извънредното положение.

Потърсихме отговор и от Здравната каса, откъдето обещаха да предоставят информация по казуса. Часове по-късно в сайта на НЗОК беше публикувано следното уточнение:

Във връзка със запитвания от страна на здравноосигурени граждани за режима на издаване на протоколи за лекарствени продукти за домашно лечение, напълно или частично заплатени от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), информираме следното:

Съгласно § 21 от преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, срокът на валидност на протоколите за скъпоструващо лечение на хронично болни пациенти, който е изтекъл по време на извънредното положение, се удължава служебно от Националната здравноосигурителна каса за времето на извънредното положение и два месеца след неговата отмяна при условия и по ред, определени от Националната здравноосигурителна каса.

Съгласно горецитираната разпоредба служебно се удължава срокът на валидност на протоколите (по образец „Протокол за предписване на лекарствени продукти, заплащани от НЗОК/РЗОК“), изтичащи по време на извънредното положение, т.е. от 13.03.2020 вкл. до 13.05.2020г. вкл. Валидността на тези протоколи е удължена служебно за времето на извънредното положение и 2 месеца след неговата отмяна, т.е удължаването е до 13.07.2020 г.

В случай че срокът на валидност на даден протокол е изтекъл на/след 14.05.2020 г., същият не се удължава служебно. В този случай, с пълното съдействие на договорните партньори на НЗОК, здравноосигуреното лице следва да подготви документация по издаване на нов протокол за продължаване на терапията (в т.ч. клинична оценка, лабораторни и инструментални изследвания). В тези случаи се издава нов протокол по общия ред, предвиден в Националния рамков договор за медицинските дейности (НРД за МД) за 2020-2022 г.

Също днес, малко преди НЗОК да излезе в официално становище, получихме и запис от разговор, от който е става ясно, че има разминаване между официалната позиция и това, което служителите на Касата казват на пациенти. По телефона им се обажда жена, която пита подновяват ли се протоколите. От НЗОК вече не твърдят категорично, че протоколите се подновяват автоматично, но казват, че не се знае на този етап. Жената трябвало да се обади друг ден - е указанието въпреки възражението ѝ, че случаят е спешен и лекарството е много необходимо веднага.

OFFNews разполага със записа, но няма разрешението да го публикува, затова само го преразказваме.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови