Николай Фенерски:
Знаеш ли, че в някои музикални съсловия у нас си известен като „Брамс на Балканите“ и как приемаш това определение?
Горан Брегович:
(смее се)
- Радвам се, че ме познават, това, че знаят за мен, само по себе си е много. Но чак толкова високо не бива да летя. За мен е много важно, че имам публика в София. Но въпреки това е голям комплимент. По-важно обаче, пак казвам, е самият факт, че имам публика в България.
НФ:
- Рок музиката ли е стилът, който е най-много отворен към другите музикални стилове? Коя е разликата между свободата на рок музиката и свободата на джаза?
ГБ:
- Аз произлизам от рокендрола от епохата на комунизма. У нас в рока за свободата са се борили по различен начин, отколкото в рока на Запад. Затова винаги съм смятал, че рок музиката в комунистическите страни е била много по-важна отколкото в западните. Защото музикантите при нас е трябвало да воюват и за такива малки свободи, за каквито рок музикантите на Запад дори не са си и помисляли. А в музикален смисъл е трудно да се каже. Не са много свободните музиканти и в рока. Трудно е да сравняваш музика, която има свободната форма на джаза. Но същественото според мен е музиката... И да има публика за нея. Всичко останало – дали е свободна една музика или не – зависи от гледната точка.
НФ:
- Кое продава музиката ти?
ГБ:
- Предполагам, някакво човешко любопитство. Хората са любопитни. Ако си наивен, ще смяташ, че всичко, което се създава в музиката, е в МТВ. Но съществуват паралелни светове, има хора, които откриват композитори по-странни дори и от мен. И има публика за тях. Има любопитни хора, които търсят и откриват малките култури. Това е световна тенденция – интересът към малките култури. И не само в музиката, но и в литературата, в киното, изобщо. И това е, което ме продава и мен, композитора на Балканите, тая любознателност.
НФ:
- Пълната зала мерило ли е за нивото на музиканта и човека на изкуството?
ГБ:
- Разбира се, че не е. Деветдесет и девет процента от тези, които пълнят залите днес, след десет години няма да означават нищо. А някой, който днес е незабелязан, след десет години може да бъде от значение. Има такива примери много.
НФ:
- Има ли някаква тайна връзка (нека тайна веза ;)) между стила джипси джаз, (джаз-мануш), Великия Джанго Райнхард и балканската музика?
ГБ:
- Трудно ми е да определя... Не мога да кажа какво е циганската музика. Тя е толкова разнообразна между Индия и Европа, трудно е да се каже кое е общото в нея. Единственото, което е общо, това е оня необяснимо огромен талант, с който циганите създават музика. Едно необяснимо чудо. Но не може да се намери нещо такова общо, за което да кажеш „това е циганската музика“. А музиката на Джанго Райнхард е повлияла върху циганската музика в цяла Европа, според мен.
НФ:
- Каква е причината рок музиката в Сърбия да е толкова различна от рок музиката в другите балкански страни? Имам предвид недостигнатите върхове на Бьело Дугме например.
ГБ:
- Може би затова, че рок музиката е била твърде важна тук, а и комунизмът ни не е бил толкова твърд, колкото в други комунистически страни. Тук се дишаше по-свободно. И поради това навярно рокът е бил по-различен.
НФ:
- Какво е отношението ти към пробива на Влатко Стефановски и Мирослав Тадич?
ГБ:
- Мисля, че Балканите са заслужили да имат двама толкова велики китаристи. Влатко е изумително добър китарист. Аз може петдесет години да свиря по осем часа на ден и пак няма да го достигна, няма да мога да свиря като него. Това не се учи. Човек се ражда с такъв талант.
НФ:
- Как музиката преодолява глупостта на политиците?
ГБ:
- Музиката и всяко изкуство говорят на самото човешко сърце. Това е явление, за което няма граници, достига навсякъде и докосва всеки човек поотделно. Такава е била неговата роля винаги.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
03.12 2014 в 19:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 19:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 18:11
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 17:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 17:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
БотоксПутю
Ива Иванова е новият изпълнителен директор на Държавен фонд ''Земеделие''
Trabajo
Поръчаното от СССР Септемврийско въстание. Лекция на проф. Вили Лилков за пътя към атентата в Света Неделя - част II
alfakentavur
България ще продължи с подкрепата си за Украйна, обеща Главчев
Kilca
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение
alfakentavur
''Върнете ни паркоместата''. Протест по ''Фритьоф Нансен'' срещу новата организация на движение