Костов & Костов - Пловдив може повече

Даниела Добрева
22 октомври 2019 в 10:41 | 1281 |0

Атанас Костов е кандидат за кмет на Пловдив от Демократична България. Асен Костов е претендент за кмет на район „Северен“ от ДБ. Ето вижданията им за развитието на града под тепетата, които OFFNews потърси за интервю.

- Пловдив е един от най-големите работодатели. Защо заплатите са толкова ниски?

- Атанас Костов: Формирането на заплати е процес, който е базиран на пазарни, социални и образователни принципи и критерии. Бизнесът в Пловдив е стагниран от тежка административна тежест, лицензионни и разрешителни режими. От друга страна, няма как аршинът да е един за всички професии. В някои индустрии заплатите наистина са ниска, но в други са нормални, бих ги определил даже като високи (пример са IT секторът и високотехнологичните бизнеси), което сочи накъде трябва да се развива бизнесът в града. Не е вярно и че задължително висшистите са по-добре платени от хората със средно образование. Един добър готвач или стругар понякога получават по-добра заплата от един кадър, завършил социална психология. Ето защо “заплатите са ниски” е вид оксиморон – ако кадрите се преквалифицират и развиват, той ще изчезне.

Асен Костов:Една от основните причини е, че значителна част от големите работодатели са в областта и биз несът плащат данъците си в съседните общини. Друг фактор е огромната общинска администрация. Поддържането на подобен щат неминуемо оказва негативно влияние върху средните нива на работната заплата.

- Защо инвестициите бягат от града?

- Асен Костов: Заради бавната и тромава администрация. Заради фаворизирането на определени фирми и лица, приближени до властимащите в момента. Важно е всички да разберем, че първият и най-важен фактор за всеки инвеститор е бърза администрация, с минимална бюрокрация и електронни услуги.

Атанас Костов: Пловдив няма подходяща бизнес среда – няма сграден фон, т.нар “пловдивско сити” липсва. Ние не можем да привлечем един нормален кол център, камоли сериозна корпорация. Липсва градоустройствена среда – комуникации, високо скоростни трасета за интернет, ток, вода, осветление, пътища. Тези комуникации в едно биха дали друг облик на града, по-точно на конкретна нова част от него, обособена като нов бизнес център. Къде е той? Няма такъв. Няма финансови и данъчни инструменти за облекчаване на бизнеса, над които Община Пловдив да е помислила, с цел привличане на иновативни и модерни предприятия! Дали те са възможни – да, описани са в чл.44, ал.5 от Закона за местните данъци и такси – данъчни облекчения при сделки, касаещи прехвърлянето в изпълнение на задължение по закон или въз основа на акт на Министерския съвет за безвъзмездно предоставяне на имущества на инвеститори по приоритетни инвестиционни проекти. Странно е как никой в Общината не вижда тези опции, как бизнеса не ги вижда?

- От какви промени се нуждае Пловдив?

Атанас Костов: От електронизация на публичните административни услуги в областта на разходването на средствата (обществени поръчки, договори), културата, транспорта, образованието и медицината. Гишетата трябва да изчезнат – в 21 век да чакаш на опашка, за да си запишеш детето на детска градина или училище, да получиш шофьорска книжка или паспорт, скица или разрешително за заведението ти е немислимо. Ние ще съберем общинските институции заедно и те ще предоставят единна, електронна административан услуга на гражданите.

Асен Костов: Най-вече от промяна на начините на управление. Огромната част от пловдивчани живеят с усещането за огромна отдалеченост между тях и местната администрация. Пряката демокрация и възможностите за широк обществен дебат и консенсус по основните въпроси са нещо, което практически отсъства в Пловдив при сегашното управление.

- Какви са вашите идеи за подобряване на качеството на градския транспорт?

- Асен Костов: На първо място – създаване на бус ленти, където това позволява. Пълната ревизия на проекта за градския транспорт е друга мярка. В момента Пловдив е платил десетки милиони, за една система, която няма и един реален ден работа.

Атанас Костов: Иницииране на гаранционна отговорност на изпълнителя по транспортния проект – незабавно, това е единствената юридическа опция за момента. Освен това превръщането на светофарите в наистина умни, както и разширяване на велоалеите в Пловдив с нови 30 км. Аз ходя всеки ден на работа с колело – повече хора могат да го правят, ако има достатъчно адекватна инфраструктура за колоездачите и туристите – включително наем на колела.

- Как ще решите въпроса с паркирането?

Атанас Костов: мисля си, че паркингите на големите хипер маркети трябва да се използват нощно време свобoдно или срещу минимална годишна такса от живущите наоколо. Същото може да се случи и с паркинга на зала “Колодрума” например. Да стои огромен паркинг незает, а хората да се карат за всяко място, показва липса на каквато и да е визия от общината за решаване на проблемите. Новите сгради трябва задължително да се проектират и предават в експлоатация с подземен паркинг. Съществуват множество подземни паркинги под блокове, бизнес сгради и магазини в идеалния център и не само, които не функционират. Общината трябва да създаде електронен инструмент за отдаване под наем на подобни паркинги и предлагането им на пазара на имоти.

Асен Костов: Паркирането е проблем, който в различните райони на града има своите различни измерения. Конкретно в „Северен“ основния проблем е че голяма част от новите сгради не спазват задължителните условия за минимален брой паркоместа. Града расте, а район „Северен“ е едно от най-предпочитаните места за живеене. В този контекст, оптимизирания градски транспорт е една от естествените мерки, които да облекчат ситуацията с паркирането.

- Какво ще правите с терените, освободени от незаконните гаражи?

Асен Костов: Голяма част от тях могат и трябва да бъдат изследвани и приобщени в зелената система на Пловдив и кварталите. Други могат да бъдат превърнат в паркоместа. Балансът между обществения интерес и здраве трябва да бъде водещ в подобни решения.

Атанас Костов: Всичко е въпрос на целесъобразност – ако в дадено място има нужда от парк, трябва да се направи парк, ако има нужда от детска площадка – нека е такава, ако пък липсват парко места да се мисли и в тази насока. Трябва функционалността на публичните пространства да е смесена – да дават удобства, но да предоставят и екология.

- Ако станете кмет/общински съветник, ще теглите ли кредити и за какво ще идат те?

Асен Костов: Първо трябва да се направи детайлен анализ на целия бюджет на Пловдив, както в приходната, така и в разходната му част. Един от реалните проблеми е неравномерното разпределение между бюджетите на отделните райони. Собствените приходи на Община Пловдив са достатъчни с подобни нива на данъците. Нужно е по-добро планиране на разходите и по-активно участие на местната власт в различни публично-частни сътрудничества.

Атанас Костов: Бюджетирането следва да се прави по пера и приоритети. Естествено в много случаи се ползват и външни инструменти на финансиране. Не мисля, че винаги трябва да се говори за кредити – може източниците да са всякакви – проекти на ЕС и Европейската комисия, включително приходи от инвестиции на общината в конкретни сделки, наеми, приходи от тях и т.н. Никой пловдивски кмет не гледа на тази община като инвеститор – нека да погледнем и в тази посока. Тегленето на кредити е най-лесното нещо, но си мисля, че кметът трябва да мисли като мениджър, а не като мащеха.

- Как ще работите, ако общинският съвет е доминиран от ГЕРБ или друга партия?

Асен Костов: Целта на Демократична България е да влезем активно в общината, районните кметства и общинския съвет. Мисля, че целта на целия ни екип е ясна – интересът на пловдивчани и Пловдив на първо място. Надявам се нашите колеги от другите партии да споделят тези наша теза.

Атанас Костов: Егоизмът в политиката трябва да бъде преодолян. Ако дадено решение е добро и обосновано вярно за града, бих го подкрепил, независимо дали излиза от нашата коалиция или не. В същото време ще бъда и стожер на законността – тя липсва и няма да се поколебая да я посочвам с пръст…на всяка цена!

- Ще спасите ли парка зад хотел "Санкт Петербург"?

Асен Костов: Това ще бъде първата ми задача, без значение като районен кмет на „Северен“ или като общински съветник. Казусът е лесно решим, но се изисква воля и активна позиция в интерес на обществото.

Атанас Костов: това е каузата на Асен, моя кауза и на коалицията Демократична България. Спасяването, облагородяването и доизграждането на инфраструктурата и зелените площи на този парк и на всеки друг в нашия град е неизменна част от програмата ни. Това не е просто цел, това е наше верую.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !