Първото в историята кацане върху комета е вече факт! (хронология и видео)

OFFNews
12 ноември 2014 в 07:36 | 25975 |25
ESA/Rosetta/Philae/CIVA Модулът 'Фила' , прикрепен към кометата 67P / Чурюмов-Герасименко

Наблюдавайке наживо пресконференцията:

В 18:03ч. (17:00 GMT) спускаемият модул Philae на сондата "Розета" (Rosetta) кацна на кометата 67P / Чурюмов-Герасименко е местността Agilkia. За пръв път в историята, човечеството успя да спусне апарат върху комета, носеща се в открития космос на над 500 милиона километра от Земята.

Постижението е дело на мисията "Розета" на международния екип на Европейската космическа агенция (ESA).

Европейската космическа агенция започна обратното броене около 11ч. българско време, като операция бе планирано да продължи около седем часа.

Кадър от германския град Дармщат, където основния екип в контролната зала на мисията вече спокойно празнува успешния й край.

Снимкa: Facebook - ЕSA

Мисията "Розета"

Пътят към кометата

Роботизираната космическа сонда Розета (Rosetta) е създадена от Европейската космическа агенция (ESA) с цел да извърши подробно проучване на кометата 67P / Чурюмов-Герасименко от орбитата около нея и да изпрати спускаем модул на кометата.

Космическият апарат се състои от два основни елемента: самата космическа сонда "Розета", която разполага с 12 инструменти и спускаемия модул "Philae" с 9 инструменти.

Мисията е техническо предизвикателство по няколко причини. Разстоянието между Земята и кометата изисква сондата да е автономна по време на критичните фази. Местността за евентуалното кацане е абсолютно непозната. Сондата трябваше да оцелее, подложена на огромните амплитудни вариации на слънчевата топлинна и светлинна радиация заради траекторията й.

След една година закъснение поради повреда мисията трябва да се откаже от първоначалната си цел, кометата 46P / Wirtanen, "Розета" е изстреляна на 2 март 2004 година с ракетата “Ариана 5” .

По време на пътуването си космическият кораб прелита над астероидите Šteins през 2008-та и Lutetia на 10 юли 2010 г. Проучването им е вторична научна цел на мисията. "Розета" е в латентно състояние в продължение на 31 месеца, за да се намали потреблението на енергия по време на най-отдалечената си от Слънцето фаза на траектория си. През януари 2014 космическият кораб започва серия от маневри за поставяне на сондата в орбита около 100 км около кометата.

Така, след повече от 10 години, сондата достига кометата на 6 август тази година. "Розета" е шестият космически апарат, който наблюдава комета от близко разстояние, но е първият, който влиза в орбита около нея и с предвидено кацане на ядрото на кометата.

Апаратът обикаля кометата 17 месеца, през което време извършва най-подробното изследване на 67P / Чурюмов-Герасименко, правено някога.

Мисията е контролирана от Европейския център Space Operations (ESOC) в Дармщат, Германия.

Имената

Сондата е кръстена на Розетския камък, каменна плоча от египетски произход, с издълбани три идентични по смисъла си текстове, два от които са написани на древноегипетски език (единият с йероглифи, а другият - демотическо писмо), а третият текст е написан на старогръцки. Сравнявайки текстовете на Розетския камък, учените са успели да дешифрират древноегипетските йероглифи.

Модула "Philae"  е кръстен на Нилския остров Фила (Philae), където е открит Розетския камък.

С помощта на космическата сонда "Розета", учените се надяват да научат как е изглеждала Слънчевата система преди да се оформят планетите, както и да повдигнат леко завесата пред най-голямата загадка на човечеството - произхода на Живота.

По аналогия с едноименния камък, космическият кораб, "Розета" също носи многоезично послание – микро-гравиран диск от никелова сплав с изписани 13 000 страници текст на 1200 различни езици.

Произходът на Живота

Днес е общоприета хипотезата, че Земята и цялата Слънчева система са се кондензирали от космичен облак от прах и газ. През първите 500 млн. години от живота на Слънчевата система, върху младите планети се разбиват множество небесни тела, между които и комети. Тяхното ядро е съставено предимно от лед (въглероден диоксид, метан и вода), прах и скални частици.

Предишни наблюдения (сондата  Джото), показват, че кометите съдържат сложни органични съединения. Това са молекули, които са богати на въглерод, водород, кислород и азот. Това са елементите, които изграждат нуклеиновите киселини и аминокиселини, основните съставки за живота, какъвто го познаваме. Смята се, че кометите са доставили огромно количество вода на Земята, а също вероятно са донесли и органични съединения, които са допринесли за появата на първичната атмосфера и може би дори и за възникването на Живота.

„Розета“ и „Philae“ също ще търсят органични молекули, нуклеинови киселини (градивните елементи на ДНК и РНК) и аминокиселини (градивните елементи на протеините) чрез вземане на проби и анализ на ядрото кометата и обвивката обкръжаваща ядрото, наречена "кома", състояща се от газ и прах. Това ще помогне да се даде оценка на приноса на кометите за зараждането на Живота на Земята.

Хронология на космическата операция (ъпдейтваме с най-важните подробности):

22:19ч. Представител на Европейската космическа агенция писа в Туитър: "Може би днес кацнахме два пъти!"

20:03ч. Европейската космическа агенция съобщава за трудности с изстрелването на харпуните, които ще подпомогнат закрепването на апарата за повърхността на 67Р.

18:00-19:00ч. Първи снимки на ядрото на кометата от модула "Фила"

18:09ч.  Първото в историята кацане върху комета е вече факт!

Първото в историята кацане върху комета е вече факт

17:41ч.  Вече отдалечавайки се, модулът "Philae" изпрати още една снимка на "кораба-майка":

сондата Розета

16:22ч. (българско време) Първото изображение е изпратено от модула "Philae" от 511,0 млн км. Показва сондата "Розета" малко след раздялата!

сондата Розета

13:33ч. (българско време) "Philae" се насочва към площадката за кацане, наречена Agilkia на името на остров в Нил. В това нещо много символично - на този остров е преместен храма на Изида, който преди това е бил на остров Philae, съименник на спускаемия апарат.

13:10ч. (българско време) Контролната зала на мисията е установила контакт с "Розета", както се очакваше след разделянето й с модула "Philae", който вече се спуска върху повърхността на кометата 67P / CG.

Към 11 ч. българско време: разделянето се потвърди - след десет години пътуване, Philae се отделя от Rosetta и се отправя към кометата 67P / CG.

Първият сигнал от “Philae“се очаква след около два часа, когато модулът установи комуникационна връзка с Розета. Модулът “Philae“ не може да изпрати своите данни до Земята директно - той трябва да го направи чрез Розета.

След като връзката е установена, модулът ще препредава чрез Розета доклад за състоянието на своето състояние, заедно с първите данни за науката - снимки, направени скоро след разделянето.

След кацането си, "Philae" ще започне да изпълнява следната научна програма:

- определяне на параметрите на ядрото на кометата;
- изследване на химическия й състав;
- изследване на промените в активността на 67P / CG.

10:35ч. Старт на операцията.

В тази анимация, изготвена от специалисти на ESA, се показва как точно ще стане уникалната операция:

Препоръчани материали
Стефан 13.11 2014 в 20:34 25
+ 20
- 21
Не разбрах какво трябва да го правя това. Демек да платя, за да го гледам ли?
Не, разбира се. Би трябвало и да им е неудобно богаташа да муфти от просяка. Те да ми платят, пък аз ще направя каквото умея по това. Иначе и даром не го ща, писнало ми е да стоя като сираче пред сладкарница.
Между другото, и там неправилния другар дирижира бала. Пари има, престъпно много. Но те се пилеят бомбастично безумно, в немислими глупости. Бюрокрацията вилнее и съсипва всичко, и всички. Всяка разумна мисъл се тъпче. При американците е същото безумие. За МКС, за 10 години бяха похарчили 11 милиарда долара в празно бръщолевене, без да сложат и първия кадастрон на чертожната дъска, та да надраскат поне детска рисунка. Най-накрая се усетиха че не могат да направят нищо, и я поискаха от руснаците. Те свиха рамене, изкикотиха се, и за 100 милиона направиха модула Алфа. Реакцията на ония беше да се обидят като насрано дете - ама що така руснаците искали и пари. И да пратят някъв журналюга, който да пищи че това било тяхно, понеже те били дали пари. Руснаците пак свиха рамене, и им казаха тогава да си взимат тая тръба, и да се махат. Щото по същите правила пък, не са плащали ни за папките, ни за надписите на копчетата, ни за научени екипажи. Тутаткси клекнаха и млъкнаха, а на своите в първия екипаж бяха раздали някви скиорски очила, и келнерски бели ръкавици. Понеже тоя буклук бил правен от руснаци с брадва, и вътре можело да хвърчат стружки, и да има зарази. Руснаците попитаха къде тогава са очилата и ръкавиците за тях, и ония казаха че разбира се не носят. На въпроса какво ще правят, когато руския пилот ослепее от стружките, а инженера пукне от овълчените космически микроби, ония се извиняваха две години.
Идиотията е смъртоубийствена.
А най-страшното е, че и при руснаците се натресе същата кретенска бюрокрация в западен стил. Изгониха старците, измислили всичко това, назначиха келеши тип тролове, но пък със самочувствие, и ракетите започнаха да избухват на старта.
Китайците още не разбират как работи скафандъра Орлан, също като американците и германците, де:), японците не могат да се научат да правят ракети, Индусите разчитат за тая работа главно на будистка левитация, и трохи от руснаците, и само Северна Корея иска и прави нещо. Но с толкова малките си ресурси, няма как да стигне много далече.
А в това време тука, хора които уж имат всичко, но очевидно не различават гравитация от галимация, макар че трябва да го умеят от пети клас, плещят "позитивни оценки", и призовават някого да работи, без сами и да знаят темата на разговора.
Всички видове партийни секретари убиват всякаква мисъл, затова даже най-бруталните комунизми и фашизми не са ги допускали и близо до науката. Пък сега либерастите ги сложиха да я ръководят.
Това е и краят.
И изобщо, заради гръмналите от идеология и правилно мениджърство мозъци, както и заради успешно масово насаденото навежество, ние всъщност не успяхме да излетим в космоса. Това са някви последни конвулсии.
А тия, които ще ни сменят, понеже кончита вурстите не раждат, няма да имат нито природните ресурси, нито историческото време да започнат отначало, и да стигнат по-далече.
анонимен 13.11 2014 в 13:10 24
+ 0
- 0
Няма да кацне Филе там където са избрали да кацат там е като прах за пране и сондата или ще гръмне или ще излети обратно в космоса
iva 13.11 2014 в 13:02 23
+ 1
- 0
ne razbiram ne6to ::::nali slanceto e na 150 miliona km ot zemjata, a tazi kometa e na 511 miliona ot zemjata ,kak taka togava slanceto pravi sjanka varhy kometata, kato to se namira na po nisko nivo ot neja ????????
Коста 12.11 2014 в 23:58 22
+ 21
- 2
Стефане, понеже казваш, че мисията била скъпа, виж този линк и ми отговори гледа ли (ще гледаш ли) Interstellar
Стефан 12.11 2014 в 20:42 21
+ 23
- 31
Да, като тебе. Да беше прочел поне какво съм написал.
Когато работех това, вие троловете още не бяхте измислени, и работата и писането вървяха нормално.
Argo 12.11 2014 в 20:02 20
+ 38
- 26
Стефане, много приказки на пазара. Те умните хора не си разнасят ума по форумите, пращат го до далечни комети.

Това е крачка напред за човечеството. Няма значение, кой го е осъществил.

Приказки от рода на скъпоструваща и безмислена мисия, само един глупак може да го каже.
Стефан 12.11 2014 в 20:00 19
+ 23
- 29
Ако искаш да използваш комета за стигане до облака на Оорт на стоп, апарата трябва да изглежда силно различно. Трябва да е много голям, за да има къде да се сложи атомен реактор, и грубо казано да е нещо като гира, или поне въртолет. За да може поне някак да отдалечиш и екранираш електрониката от облъчването. Толкова далече Слънцето не може да го зарежда, па и какъв ще да е тоя реактор, и тая електроника, които да работят хиляди години ...
Вилито 12.11 2014 в 19:32 18
+ 0
- 21
Едва ли ще докажат нещо и да докажат, едва ли ще е сигурно. Вземали са толкова проби, от къде ли не... Ще вземат проба от непознат материал, може би станал такъв в следствие на физико-химични реакции, носейки се през космоса. Хабят пари на вятъра. Според мен се оправдават с тези проби. Просто са искали да видят дали ще овладеят кацането на подвижен обект. Може би най-оптималното, което могат да постигнат е да оставят апарата да се носи заедно с кометата до възможно най-далечната точка и да събират информация относно полета й. Ако въобще може да бъде получен сигнал до Земята...
Стефан 12.11 2014 в 17:55 17
+ 31
- 28
Какво значи пък това? Тяхна сонда е извадила ледена ядка от грунта на Марс?:)) Нещо не съм чувал за тая работа.
С никаква сонда, за никакво смислено време, не можеш да разузнаеш ледените запаси нито на Луната, нито на Марс. Така можеш само да ги доказваш, когато ги намериш от орбита, или със сеизмични методи. Можеш само с дълговълнов радар, нещо като на спътниците на морското разузнаване. Те пък имат гадния навик да пият повече ток, и от ламята от приказките, за което вече хич не стига изотопен генератор, като на малките роботи. И съвсем не стигат слънчевите батерии. А руснаците вече не продават "Ромашки". Това са микроскопични козлодуйчета, правени за големи спътници.
Между другото, че Луната не е много прашна, и Лунохода няма да потъне в километри прах, е било известно от радиотелескопите на ИЗМИРАН, а не от лопатите на космонавтите. Които са на Кавказ, не в космоса. От сеизмометрите на руските "Луни" пък е известно, че тя е суха. Всяко лунотресение, предизвикано от метеорит, колкото торба цимент, там кънти по няколко земни дни, а не секунди, като на мократа Земя. Ако някъде на Луната има някаква вода, тя ще е някъде в сенките в кратерите, някоя и друга пряспа от комета.
Всеки метод си има своите възможности, и всичко е интересно. Въпроса е да се вземе колкото може повече от всеки полет, който струва гигантски пари, но те са на последно място. Несравнимо по-висока е цената на човешките усилия и надежди. И времето, разбира се. Историческото време, което ние човеците все повече нямаме.
Стефан 12.11 2014 в 17:31 16
+ 32
- 30
За да не докарват комплекс за малоценност у идеологическите правилни атанасови.
Клоуне, ЕДИНСТВЕНИТЕ, които имат пилотируема космонавтика, и ЕДИНСТВЕНОТО място, освен Земята, където живеят хора, са руски. Не? Докато бяхме част от Интеркосмос, и ние бяхме там. Саме не сме никъде.

А дай цитат, където съм казал, че това е безсмислено.
А виж, че докато са я мислили тая станция, половината са говорили като мене, другата половина - каквото е в момента, а после някой добре угоен "ефективен мениджър" е решил за приличен рушвет, вместо още една камара прибори да натовари на станцията вагон пи-ар - не се съмнявай. По същата причина, американците се канят да кацнат първо на астероид, и чак после на Луната. Което е тежка безсмислица от икономическа гледна точка, неимоверно повече, отколкото от научна. Но пък минава за могъщ имиджов ход, в очите на невежите.