Нов вид био храни 'Планински продукт' може скоро да се появят в супермаркетите

Мартин Георгиев | 16 април 2018 в 13:28 | 2293 |0

Нов вид сертифицирани храни - с етикет "Планински продукт" - може скоро да се появи по рафтовете в супермаркетите.

Както става ясно от името, това ще са храни с призход от планинските райони и - вероятно - добити следствие на вбио производство.

Идеята бе представена по време на дискусия в Дома на Европа, а инициатор бе евродепутатът Момчил Неков (БСП). Той посочи, че обсъждане за въвеждането на термин "Планински продукт", гарантиращ качеството на определени продукти, вече се води в други европейски страни. Досега конкретни стъпки са предприети в Италия, Франция, Австрия и Румъния, а България е особено подходяща, тъй като има един от най-големите дялове планински площи в ЕС. Съчетано с нарастващото недоверие към продуктите на глобализираната агроиндустрия, това определя съществуването на значителен пазарен потенциал за планински и полупланински продукти.

Неков каза още, че министърът на земеделието и храните Румен Порожанов е запознат с идеята за "Планински продукт", а в агенцията по храните вече има създадена група, която да работи по създаването на етикет "Планински продукт".

По време на дискусията бе представено и социологическо проучване на агенция "Афис", което показва, че въвеждането на новия вид сертифицирани храни на практика се подкрепя от почти всички и няма противници (то е проведено сред 1038 души чрез интервю на адрес в периода 9-14 март 2018).

60% от хората подкрепят идеята за въвеждане на нов термин за качество на храните - "Планински продукт". 26,7% от анкетираните отговарят с "може би", а 10 на сто нямат мнение по въпроса. Прави впечатление, че въпреки колебанията или липсата на мнение, практически няма противници на тази идея, коментираха от "Афис".

Проучването е по поръчка на Групата на прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент. 

Най-големите привържениците на въвеждането на стандарта за качество "Планински продукт" са живеещите в столицата. Идеята получава най-голямо одобрение от хора с висше образование, както и тези с по-високи доходи и стандарт на живот.

Социологическото проучване сочи още, че по принцип степента на доверие към продукти с етикети, деклариращи "високо качество" или специфични продукти, не е много високо. 19% от анкетираните отговарят, че не вярват на надписи върху хранителни стоки, обозначаващи защитени или биопродукти. 51 на сто казват, че само понякога се доверяват , а 25.5% посочват "в повечето случаи".

За да се ползват храните с планински и полупланински произход с предимство, те трябва да отговарят на досега доминиращата житейска представа за качествата и характеристиките им, се казва още в заключенията на агенция АФИС.

На въпроса "Какви качества трябва да притежава продуктът с планински произход?", 94% отговарят, че очакват той да е по-здравословен. 89 на сто от анкетираните смятат, че той трябва да бъде по-вкусен, а 82% считат, че за производството му не трябва да се използват химически добавки, както и пестициди. Относително по-ниско, но също преобладаващо мнозинство очакват, че цената е по-висока.

Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !