МОН обяви датите за изпитите след 4., 7., 10. клас и матурите

Изпитите за седмокласници и десетокласници повече няма да са на едни и същи дати. Намалява се изискуемият брой задължителни текущи оценки за оформяне на срочна

Александра Маркарян 18 юли 2023 в 11:07 19530 0

Министърът на образованието проф. Галин Цоков

Снимка БГНЕС/Стефан Василев

Министърът на образованието проф. Галин Цоков

Изпитите след 7. клас през 2024 г. ще се проведат със седмица по-късно от досега. Този по български език и литература ще е на 17 юни, а по математика - нa 19 юни. Изпитите след 7. и 10. клас вече няма да са на едни и същи дати. Така ще се постави приоритет върху по-бързата проверка на работите на седмокласниците.

Промените обяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на пресконференция в МОН днес наред с друга: намалява се изискуемият брой текущи оценки през срока за учениците.

Планира се тези промени да влязат в сила от следващата учебна 2023-2024 година.

Графикът

4. клас

Националните външни оценявания ще са на 27 и 28 май.

7. клас

- български език и литература - 17 юни;

- математика - 19 юни.

Мотивът на министъра е, че с изместването със седмица на националното външно оценяване след 7. клас по български език и математика ще се даде повече време за подготовка.

Квестори на изпитите ще са учители от същото училище, където се явява ученикът.

10. клас

Националното външно оценяване след 10. клас ще е, както следва:

- български език и литература - 10 юни;

- математика - 12 юни.

Матурите

Държавните зрелостни изпити ще са на 17 май (български език и литература) и на 20 май (втори задължителен изпит).

Втората сесия за матурите ще се проведе през август. Тази по български ще е на 22-ри, а втората задължителна - на 23.08.

Дните, в които се провеждат изпитите след 7. клас и матурите ще са неучебни.

Допълнителни изпити

Те са по предмети по желание и догодина са насрочени за периода 22-31 май.

Брой оценки

Важна промяна, върху която министърът акцентира, е намаляването на минималния брой на текущите изпитвания по модулите (от две на едно) и по учебните предмети, изучавани с 4 и повече часа седмично (от 4 на 3). Това ще стане с изменение на Наредба №11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Предвижда също да се даде възможност за ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност, която може да отнеме и по-продължителен период.

Няма да има изключения за профилираните предмети. Така няма да се изисква например по първия чужд език ученик да има 6, 7 оценки, посочи министърът.

Лаборатории за иновации

Ще се създадат 5 лаборатории за иновации в 5 училища. В тях учители и директори и от други училища ще могат да усвоят и приложат на собствения си терен успешни другаде образователни практики.

На брифинга беше обявен и графикът с ваканциите през учебната 2023-2024 г. Може да го видите ТУК.

Медиатори

Решен е проблемът с финансирането на работата на образователните медиатори в системата на предучилищното и училищното образование, съобщи още министърът. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет. В наредба се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи, чрез който ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя, в рамките на определените с работни места за тези служители.

„Радвам се, че успяхме бързо да намерим решение, защото имаше опасност дейността на медиаторите да блокира“, обясни проф. Цоков. Благодарение на тяхната работа в системата на образованието са обхванати 2 800 ученици, застрашени от отпадане. Борят на достигнатите родители от образователните медиатори е над 14 хил.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки