Сливане на университети и сформиране на управленски борд във всеки ВУЗ, който да се отчита пред министъра на образованието. Това предвижда проектът на стратегия за висшето образование на Министерството на образованието и науката за периода 2014-2020 г.
Планира се "институционално" разделяне на академичното от стопанското управление на университета, като второто да се ръководи от борда.
"При по-нататъшните реформи следва да се обсъди възможността за прилагане на доказалия своите предимства в развитите страни модел на управление, при който академичното и стопанското ръководство се разделят институционално (при запазване на водещата роля на Ректора в управлението на подбора, кариерното развитие, методите на обучение и други ключови академични дейности). За целта е препоръчително да се въведе нов управленски орган: Университетски борд, с президент и външни членове, както и представители на студентите (общо до 70% от местата да са за външни членове и студенти).
Бордът следва да е висш управляващ орган в съответното висше училище и да е отговорен пред министъра за своята дейност", пише в 55-страничната стратегия.
Текстът не дава яснота за това чии представители ще са "външните членове".
От министерството очевидно разбират, че прокарването на подобна идея никак няма да е лесно:
"Въвеждането на тези промени е едно от най-сериозните предизвикателства и същевременно – твърде деликатна тема в академичния и публичния дебат за продължаване на реформите във висшето образование. Затова към прилагането на такава иновация следва да се пристъпи само след открит и честен диалог с ръководните органи на висшите училища и с цялата академична общност. Особено важно е да се избере ефективен вариант за мониторинг и контрол от страна на държавата и обществото при засилената автономия и дуална форма на управление на висшите училища. В резултат на дебата да се намери най-точната формула за промяна, която да съчетава националните традиции с интернационалните тенденции и успешни практики", пишат авторите на стратегията.
Сливане на университети
Намаляването на броя университети е описано като "оптимизиране на общия брой на висшите училища - не с административен натиск, а чрез добре обмислени финансови и данъчни лостове" и аргументирано с твърде големия брой висши училища у нас (51 - 37 държавни и 14 частни) на фона на недостатъчно високото качество и ефективност, а и на демографската картина и отворените граници в ЕС.
По план процесът на сливане на ВУЗ-овете трябва да започне през 2015-2016 г. Авторите на стратегията си представят обединение на висши училища "на регионален и предметен принцип", опирайки се на опита на Белгия, Финландия и Украйна.
Идеята за сливане на университети не е нова. Обсъждани преди години варианти са били например обединение на инженерни университети в София.
Според авторите на стратегията е необходимо "преодоляване на дублирането и разпокъсването на професионалните направления между висшите училища; насърчаване на интеграцията (вкл. създаването на съвместни екипи) при обучението по направления, които съвпадат в рамките на един и същи регион". Това би довело до "реализиране на икономия на преподавателския състав, намаляване на гастролиращите хабилитирани преподаватели; повишаване качеството на обучението, чрез подобряване на комуникацията преподавател - студент)".
Задължително е и университетите да разширят предлаганите електронни услуги и онлайн обучение, като така "преосмислят структурата на разходите си и евентуално целите си", както и да установят партньорства в световен мащаб, пишат авторите на стратегията.
Финансиране
Предвижда се сериозна промяна и в модела на финансиране на университетите. Сега то зависи пряко от броя на студентите и специалностите. Бюджетът е равен на годишната издръжка на студент в дадена специалност (най-ниска е тя в педагогическите и икономическите специалности, а най-висока - в специалностите по изкуствата и медицината) по броя на студентите в съответните специалности.
Този модел е определен от МОН като неефективен, най-вече защото пряката зависимост между парите и броя на студентите не е стимул за повишаване на изискванията и качеството.
"За да се въведат в действие пазарните механизми е наложително, наред с принципа „парите следват студента” (обвързване на финансирането на входа) да се приложи с приоритет другият принцип, с нарастващо значение в световната практика: финансиране, в зависимост от професионалната реализация (т.е. на изхода на системата)", се казва в стратегията.
Предложени са три нови варианта на модел на финансиране:
1) чисто пазарен модел, при която държавата участва със свой дял, но преобладаващата част от ресурсите се привличат от други, главно корпоративни източници;
2) гарантирани държавни субсидии, при запазване на опцията за алтернативно привличане на ресурси;
3) смесен модел, при който държавата гарантира определен минимален праг за предоставяне на субсидии, в рамките на обосновани поръчки от институциите и пазара на труда; друга/нарастваща част да се осигурява чрез пазарна конкуренция между висшите училища (вкл. възможността за извършване на по-широка стопанска и предприемаческа дейност – приложение на концепцията и световните практики за т.нар. предприемачески университет);
От тях екипът, изготвил стратегията е препоръчал въвеждането на смесения модел.
"С оглед на българската специфика (традиции, равнище на доходите, географски диспропорции и др.) е препоръчително да се възприеме смесеният модел - след внимателно проучване на успешните европейски практики и консултации с водещи финансови експерти."
Акредитация
Нов модел на акредитация на университетите предвижда още стратегията. Сегашните два вида задължителна акредитация - институционална и по професионални направления да се замени с "еднократна акредитация: и на институцията висше училище, и на професионалните му направления".
Предлага се акредитацията да се извършва с участието и на чуждестранни агенции и експерти - идея, която също не е нова и около която привидно има консенсус, но която и до днес не е намерила реализация.
Специалности и програми
Необходима е и промяна на академичните учебни програми и на предлаганите специалности, които не са адекватни на пазара на труда, категорични са от министерството.
"Около 80% от професионалните направления и специалностите във висшите училища трудно се вписват в актуалната структура на най-търсените професии", констатират от МОН.
Трябва да се прекрати "самоцелните практики за обявяване на авангардни или несвойствени специалности, единствено с цел привличане на студенти към съответното висше училище", пишат от МОН. Те планират и да стимулират интеграцията на български и чужди ВУЗ за трансфер на доказали ефективността си учебни програми. Просветното министерство препоръчва и осъвременяване на учебните програми на 80% от студентите до края на 2014 г., съгласно препоръката на ЕК към Националната програма за реформи и Конвергентната програма на България.
Пазар на труда
Има "драстично разминаване между профила на подготвяните специалисти във висшите училища и реалното търсене на пазара на труда. Показателно е, че по-малко от 30% от завършващите студенти се реализират по съответната професия. В същото време се очертава остър и траен дефицит на кадри по инженерни и технически специалности", се казва в стратегията. За да преодолее недостига на определени специалисти МОН ще предложи на МС увеличаване на местата за прием, финансирани от държавата, в тези специалности (главно инженерни) от 2014/2015 г., пише в стратегията.
"Налага се също така да се разработи система за интернационализирано търсене на възможности за реализиране на завършващите студенти; тази дейност следва да се съчетава с поддържане на непрекъснат контакт със завършилите специалисти и подпомагането им в намиране на работа - чрез консултации и курсове за повишаване на квалификацията. Целесъобразно е кариерните центрове към висшите училища да се обединят в обща информационна мрежа, като се създаде единен информационен портал, осигуряващ достъп на бизнес компаниите до висококвалифицирани специалисти", пише още в стратегията.
През 2015 г. МОН планира да предложи Програма за ускорена модернизация на висшето образование, базирана на новите информационни технологии, изготвена с работодателите и синдикатите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
28.11 2013 в 19:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 19:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 19:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 18:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 18:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 18:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 18:10
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 17:31
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 17:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
28.11 2013 в 17:12
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
4I4ATA
Исторически парк или държава в държавата, на която самата държава не обръща внимание
alfakentavur
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Бешката
След 4 ч. дебат за промените по Патриарха: Трайков не иска да е кмет на дупката на геврека, от която хората са си тръгнали
Mateevk
Гнусно! Училище връзва пионерски връзки на деца. Депутат от ГЕРБ гледа от първия ред (видео)
alcom4
Русия започна масирано настъпление в Харковска област