Туроператори масово нарушават правата на клиентите си чрез две неравноправни клаузи в общите условия на договорите, установи Комисията за защита на потребителите.
Първата се съдържа в общите условия на всички туроператори. Тя съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си, пишат от КЗП. Тези ограничения са, че туроператорът задължава клиента да подаде жалбата само писмено и в офиса му в срок от 7 дни след датата на завръщането.
В същото време, Законът за защита на потребителите определя 14-дневен срок за подадаване на жалба и този срок започва да тече не от датата на завръщането, а от откриването на несъответствието с договореното. Той допуска също устна жалба, ако човекът може да изпусне законовия 14-дневен срок за писменото й депозиране.
Второто нарушение е, че туроператорите се "самоосвобождават" от отговорност. Те са записали, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването. Те посочват като примери за въпросните независещи от тях причини забавяне на самолетни полети, автобусни превози по технически и метеорологични причини, промяна на разписанието от страна на превозвача, загуба или повреда на багажа по време на пътуването.
Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора, констатират от КЗП.
"Основното задължение на туроператора към потребителя по Договора за организирано пътуване е да го осъществи съобразно договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният/автобусният билет. При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения. В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача с оглед предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж", се казва в прессъобщение на КЗП.
С други думи, клиентът може да претендира за обезщетение от туроператора при промени в датите за пътуването, както и при загуба на багаж и може да оспори клаузата, с която операторът се "самоосвобождава" от отговорност с обяснението, че проблемите са възникнали по независещи от него причини.
По препоръка на КЗП по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали тези клаузи, а за други даденият срок за това тече, уточняват от Комисията.
За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили от началото на 2015г. са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
мнение от IP
Граждански организации против западни дипломати да се срещат с Пеевски
мнение от IP
Недопустимо е магистър да взима колкото хигиенист, каза председателят на Съвета на ректорите
kokoto
Проверяват 40 души за строителни измами във Варна, четирима са задържани
мнение от IP
Доказано ли е, че Земята е кръгла: как се съсипва една обществена телевизия