Препоръчваме ви: Нострадамус в Античния театър

Румен Янев | 19 май 2017 в 17:5241740

Преди 16 години, когато се появи студийният запис на рок операта „Нострадамус“, световната музикална критика ахна.

Произведението бе окачествено като крайъгълен камък в жанра, а българският виртуозен китарист и композитор Николо Коцев вписа името си в съвременната история на световната музикална класика. Произведението, което той сътвори, за пореден път доказа една сладко-горчива истина за рода ни – като племе и организация не ни бива особено, но като индивидуалности и творци покоряваме върхове. Примерите са не един и два, а Николо ни дава поредния.

Няма да ви разказвам съдържанието на операта. За нея е писано много. Знае се, че оригиналният студиен запис е осъществен с участието на звезди като Глен Хюз, Джо Лин Търнър и Алана Майлс, които всъщност са и съавтори на либретото. Изпълнява се от голям симфоничен оркестър, рок групата „Кикимора“, хор, балет и солисти. Сценичната премиера се състоя през ноември в новата спортна зала в Русе и за нея тонрежисьорът Димитър Бакалов, който е бил зад пулта, ми призна, че е останал изумен. И ми направи впечатление, че това признание идва от човек, озвучавал стотици родни и чуждестранни звезди. Тогава билетите са свършили три седмици преди спектакъла, а самото представление е било нещо невиждано. Българските изпълнители на главните роли – Александър Атанасов в ролата на Нострадамус, Звездомир Керемидчиев от група „Ахат“ в ролята на Инквизитора, Нора Караиванова и Амалия Ненова са показали не само уникални вокални качества, а и неподозирани артистични умения. С Бакалов се познаваме от 30 години и за първи път го видях така въодушевен. Затова и се обадих на Николо Коцев за един кратък разговор преди събитията. Приседнахме за малко и първото, за което го помолих бе да ми обещае, че след спектаклите ще направим пространно интервю за изкуството, живота, творчеството, вселената и всичко останало. Той се съгласи.

- Готови ли сте за спектаклите? - попитах го.

- Всичко е подготвено – каза ми той. - Единственото, което не зависи от нас е дъждът.

- Да, наистина – съгласих се. - Все пак, нека вярваме, че Нострадамус е предрекъл хубаво време за този ден. Защото Античният театър в Пловдив е открит, но пък обстановката е уникална.

- Така е – усмихна се Николо, - но все пак има известни технически неудобства при изграждането на сценографията, с които вече знаем, как ще се справим. Мъчно ми е, че не можем в пълна степен да използваме особеностите на мястото, защото сценографията ни в основна степен е мултимедийна, но пък околното пространство някак си създава настроение за пътуване във времето.

- А как ще успеете да пренесете спектакъла от Пловдив в София за часове?

- Е, тук вече решението е като при турнетата на големите групи. Работим с два екипа. Докато тече спектакълът в Пловдив, в Зала 1 на НДК ще се подготвя сцената за представлението на 27 май. Само тонрежисьорският екип ще се прехвърли.

- Работиш с оркестъра на Русенската опера.

- Работя с целия състав на операта – оркестъра, хора и балета. Това не е просто концерт на рок група със симфоничен оркестър. Тук имаме драма, балет, сценично действие. Много се радвам, че певците показаха и артистични умения, а съчетанието между сценичното действие и текста, който тече върху екрана, дава цялостна представа за историята – чумната епидемия, смъртта на краля, предсказанията на Нострадамус ...

- Премиерата мина. Сега би трябвало да си по-спокоен.

- Всеки спектакъл е предизвикателство. Не мога да съм спокоен. Иска ми се хората да проявят интерес, защото, без да се хваля, подобен спектакъл не се прави всеки ден. Знам, че все още има билети.

- Е, знаеш, че българинът обикновено си купува билет в последния момент. Като че ли не е сигурен, дали ще доживее събитието.

- Така е, но ми се иска този последен момент да е примерно седмица преди спектакъла. Да не говорим, че тук има една практика, която ме притеснява. Ден, два преди събитието започват да ми се обаждат приятели, познати, познати на познатите и да ме молят за пропуски.

- Има такова нещо, но постепенно мащабите на това явление намаляват. Вярвам, че публиката ще усети особеното предизвикателство да види и чуе историята на Нострадамус, облечена в уникална музикална форма и разказана с гласа на Бен Крос и прекрасните български и чуждестранни певци сред уникалния интериор на Античния театър в Пловдив. Това ще е нещо като анонс към бъдещето на града като европейска столица на културата.

- Да, така е. Много ми се иска спектакълът да влезе в програмата за 2019 г.

- Пожелавам ти го. Подсещам почитателите на рока и оперното изкуство за датите на представленията – 26 май в Античния театър в Пловдив и 27 май в Зала 1 на НДК.

Няма коментари към тази новина !

 
33