'Роснефт' гони 'Ройтерс' от Русия заради критични публикации

Руската държавна енергийна компания се разгневи на разкритията за венецуелската връзка

OFFNews | 21 април 2019 в 14:39 | 5155 |1
Петролната компания на Венецуела
Петролната компания на Венецуела

Компанията „Роснефт“ ще се обърне към Федералната служба за сигурност с искане да бъде забранена дейността на международната информационна агенция Ройтерс в Русия, съобщава „Новая газета“.

Повод за това искане е публикация, според която руската държавна енергийна компания помага на Венецуела да заобикаля санкциите, наложени от САЩ през януари т.г. В статията на Ройтерс се уточнява, че „Роснефт“ играе ролята на медиатор между държавната петролно-газова компания PDVSA и нейните клиенти, купуващи венецуелски нефт. Експертите прогнозират, че тази ситуация може да стане причина за въвеждането на нови американски санкции срещу Русия.

В изявлението, публикувано в сайта на руската компания, текстът на Ройтерс е наречен „откровена лъжа, а агенцията е определена като „псевдоагенция“. „Тази структура системно се занимава със създаването и разпространението на целенасочена дезинформация, легализиране на слухове в интерес на поръчителите, измисля си информационни поводи с цел да нанесе поражения на руската икономика, на руските компании и на руската държава“, се посочва в изявлението.

На 18 април Ройтерс написа за схемата, с която Венецуела избягва американските санкции с помощта на „Роснефт“ и се позова на официални източници и документи – PDVSA прехвърляла фактурите на своите клиенти в руската компания, която ги заплащала и си удържала комисионна. „Роснефт“ при това е получавала от клиентите на венецуелската компания парите за пълната стойност на петрола.

В схемата е замесена индийската компания Reliance Industries Ltd, закупила от PDVSA 390 500 барела нефт само за ден през март т.г., т.е. 40% от общия венецуелски експорт за същия ден. Финансовият директор на Reliance Industries Ltd Шрикант Венкатачари е потвърдил пред Ройтерс, че дружеството му е купувало венецуелски петрол чрез руски и китайски компании. Освен това PDVSA не е получавала печалбите, с петролни доставки Венецуела погасявала дълговете си към Русия и Китай.

Източник на Ройтерс е заявил, че PDVSA предоставя задълженията си на „Роснефт“, част от парите се превежда чрез руско-венецуелската банка Еврофинанс Моснарбанк, която попадна под санкциите на САЩ през март т.г. По-рано агенцията пресметна, че руското правителство и „Роснефт“ са вложили във венецуелската икономика около 17 млрд.долара през последните няколко години.

Публикуването на подобни сведения бе определено от руската компания като „противоправна дейност“, поради което Ройтерс повече не можела да се приема като информационна агенция и средство за масова информация. Именно затова Ройтерс следва да прекрати функционирането си на територията на Русия, считат в „Роснефт“.

В руското законодателство не съществува юридическа процедура, позволяваща блокиране на чуждестранна медия на територията на Русия, твърди директорката на Центъра за правна защита Галина Арапова. Според нея може да блокиран отделен текст, но да се забрани изцяло дейността на чуждестранно издание е невъзможно. „Ако не ви харесва текст – подайте иск за защита на бизнес-репутацията си. Ако смятате, че са нарушени други норми, то нашата Държавна дума е предвидила твърде широк спектър от възможности за блокиране на публикации в Русия за всичко, което искате. Но в Руската федерация вие не можете да забраните пълния достъп до конкретна медия, такъв механизъм у нас не съществува“, коментира юристката.

Говорителят на „Роснефт“ Михаил Леонтиев пред Business FM казва, че става дума за гарантиране на националната сигурност, затова няма смисъл да се занимават със съда, а трябва незабавно да се отиде във Федералната служба за сигурност. Използването на категории като националната сигурност в подобни ситуации е злоупотреба с правото на сезиране на правоохранителни органи, зад които стоят политически мотиви, подчертава Галина Арапова. Според нея изобщо не е работа на ФСБ да се занимава с разглеждане на текстове, които не са се харесали на шефа на компанията Игор Сечин, а и при липсата на правни механизми за забрана на Ройтерс в Русия е ясно, че от нея се иска невъзможното.

През март т.г. Руската дума прие закон за фейк-новините, забраняващ разпространението на недостоверна обществено-значима информация. Той позволява на Роскомнадзор да блокира публикации в медиите при досъдебен режим. Компанията „Роснефт“, оглавявана от Сечин, предявява претенции към медиите не за пръв път и е подавала искове само срещу руски издания. Сред тях са „Ведомости“, РБК, руското издание на Forbes и „Новая газета“.

Препоръчани материали
Севтопол

Рейтинг : 1001

22.04 2019 в 09:09 1
+ 0
- 0
Ей на това му се вика свобода на словото.