Япония – мястото, където иновациите променят живота

Страната е предпочитан първи пазар за революционни технологии като диагноза от хиляди километри и нагряване на тютюн вместо пушене

OFFNews 10 април 2024 в 10:00 19936 0

Снимка Istock

Ако има място, на което иновациите са си вкъщи, това е Япония. Страната, която изобрети влака стрела, QR кодовете и андроидните роботи напредва със забележителна скорост именно благодарение на технологичните решения. В част от случаите те се създават в самата Япония, а в друга се внедряват успешно и успяват да се превърнат в тренд за останалия свят. Общата им цел е една – да подобрят качеството на живот, да ускорят прогреса и да улеснят процесите на производство или услуга. За да създадат по-добър утрешен ден за настоящите и бъдещите поколения, иновативните японски компании прилагат най-новите технологии към най-интересните възможности в света. Това не е случайно - Япония е водеща в развитите пазари по отношение възможностите за научноизследователска дейност и ранно технологично внедряване, както и по отношение на човешкия капитал.

Цялостната възприемчивост на обществото към иновациите превръща Япония в държава на изгряващите възможности и тя често е предпочитана като първата дестинация, в която революционни продукти намират своя пазар. Така Страната на изгряващото слънце продължава дългогодишната си традиция да решава предизвикателствата чрез предприемачество, сътрудничество и иновации.

Smart Eye Camera замества офталмолозите

Източник: www.ouiinc.jp

И говорейки за подобряване на качеството на живот на хората не можем да не споменем OUI Inc., японски медицински стартъп, основан от офталмолози от Медицинския факултет на университета Кейо. Компанията си постави амбициозната цел да намали слепотата по света и създаде технологично решение, чрез което това е възможно дори в държави без лекари. 3D-медицинско устройство Smart Eye Camera може да диагностицира очни заболявания на хиляди километри, използвайки светлинни източници от смартфони, за да постигне изображения с висока резолюция, равностойни на тези, които се получават с професионални микроскопи. Устройството се използва в над 25 развиващи се страни по света, включително Кения, Замбия, Индонезия и Монголия, където средният брой офталмолози на един милион души население се оценява на нищожните 3,7. Иновацията е насочена към идеята смартфоните да могат да се използват за справяне с липсата на специализирани местни заведения със скъпо диагностично оборудване.

Бездимни алтернативи вместо цигари

Източник: Shutterstock

Здравето на населението във Япония е във фокуса на иновациите и затова съвсем логично страната е първият пазар, на който различни компании представят своите революционни технологии, насочени към решението на важни обществени проблеми, какъвто е тютюнопушенето например. Още преди десет години на пазара там се появяват първите бездимни алтернативи. Япония по това време има тежък проблем с изключително високите нива на тютюнопушене в страната. Устройства като IQOS обаче променят картинката – след пилотната презентация на устройството за нагряване на тютюн в Нагоя, обемът на продажбите на цигари бележи непрекъснат спад и достига близо 44%. Тези резултати демонстрират революционния потенциал на бездимните алтернативи. Експертите са категорични, че успехът в битката с тютюнопушенето в Япония чрез устройствата за нагряване на тютюн се дължи освен на отношението към иновациите, които японците почитат, и на уважението към пространството на другите. Липсата на дим от цигарите е една от водещите причини пушачите да приемат никотин с алтернатива без горене. Само преди месец в Япония беше премиерата и на следващото поколение технологично решение за пушачите, които искат да се откажат от цигарите - IQOS ILUMA i.

Кафене с дистанционно обслужване

Източник: www.dawn2021.orylab.com

Японският начин да те обслужат в ресторант също включва технологии – в много ресторанти, кафета, места за бързо хранене, ще ви сервира робот. Все повече предприемачи въвеждат роботи за доставка на подноси, за да решат проблема с недостига на работна ръка в японската ресторантьорска индустрия. Това позволява на персонала да се съсредоточи върху задачите, които могат да изпълняват само хората. Вместо да прекарват време в сервиране и изнасяне на чинии, те могат да отделят повече време за разговори с клиентите и да работят върху съхраняването на човешкия контакт. Така сервитьорите могат да използват спестените минути, за да дадат подробно описание на ястията или да препоръчат нещо специално.

Роботите – аватари пък са разработени, за да помогнат на хора в неравностойно положение да намерят работа. Това се случва в кафенетата с дистанционно управление. Можете да видите в квартал Чуо в Токио, че служител, наречен "пилот", управлява аватар-робот от дома си, за да обслужва клиентите. Пилотът приема поръчките чрез робота, може да разговаря с тях и да ги обслужи като човек. А хората, които не могат да напуснат дома си поради тежки увреждания или други причини получават шанс да работят в кафенето чрез робота и да по този начин да не се чувстват изключени от обществото.

Строителен материал от хранителни отпадъци

Японски компании от различни индустрии разработват нови материали в стремежа си да създадат устойчиво общество, да намалят изхвърлянето на храна и да намалят човешкия отпечатък върху природата. Изхвърлен ориз и зеленчуци, платове, които не отговарят на строгите стандарти за качество на продуктите, парчета японски порцелан – всичко това може да се претвори в нови материали, които да се използват отново вместо да се изхвърлят на сметището. Неотдавна японска компания създаде строителен материал с четири пъти по-голяма якост на огъване от бетона... от различни видове хранителни отпадъци. Те се изсушават, стриват на прах, поставят се в калъпи и се оформят с помощта на термокомпресия. Материалът, създаден чрез този процес, може да се използва и за изработване на мебели, като има големи надежди за бъдещото му приложение като строителен материал. Досега са използвани 70 вида хранителни отпадъци, като най-здравият нов материал произлиза от китайско зеле. А традиционната за местното изкуство преди векове оризова хартия днес получава нов прочит – произвежда се от ориз с изтекъл срок на годност, за да се предотврати изхвърлянето му. Новият хартиен материал има отличителен бял цвят и е с мека и гладка повърхност. И е поредният успешен резултат от съчетанието между японска традиция и съвременни технологии.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки