Не е чак толкова лошо да стигнеш дъното. Може да стъпиш на него и да се изтласкаш обратно към повърхността.
Клетата КЗП стигна своето дъно като се превърна в една мини арена за политически битки, на която настояще и бивше нейно ръководство, съюзени и превърнати в политически проксита на своята червена кралица, водят ожесточена битка със своя „нов“ принципал, считайки го за президентското оръжие на отмъщението.
Но да започнем отначало. И да си зададем правилния въпрос, който не е КАК се стигна дотук, а ЗАЩО се стигна дотук. А това „защо“ съдържа в себе си няколко „под – защо-та“
Защо Комисия за защита на потребителите, която трябва да бъде независим мандатен колегиален орган, и като такъв да осъществява контролните си пазарни функции свободно и самостоятелно, без политическа украса или вмешателство, е пришит към конкретна политическа фигура – министъра на икономиката?! (По силата на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) той се явява неин принципал.)
И вместо Комисията да работи експертно и независимо в интерес на българския потребител като следи за нелоялни търговски практики, опасни стоки, неравноправни договорни клаузи и прочие, същата е превърната в евтино, но ефективно средство за личен политически ПР.
Защо ръководството на КЗП, подобно на КЗК, КЕВР, Омбудсман и прочие, не се избира от Народното събрание?! Защо и е необходим принципал?! И защо този принципал е точно министъра на икономиката. Та това е фигурата, притежаваща възможно най-големия потенциал за конфликт на интереси спрямо българския потребител. Как министърът на икономиката хем ще премахва административната тежест от бизнеса, хем ще му създава оптимална среда за развитие, а пък същевременно ще прокарва закони в защита на потребителите… и инспекторите на КЗП ще обикалят по търговските обекти с актове в ръка?!
Та, решението е простичко. За да не гледаме смехотворните политически изяви на бившето и настоящето ръководство на КЗП в сутрешните блокове на телевизиите, нека престанем да боядисваме клетата КЗП в конкретен политически цвят и да й дадем шанс в нейното ръководство да попаднат доказани експерти, избрани с консенсус.
Предвид задаващата се криза и силно влошена икономическа среда, новото НС трябва да включи в приоритетите си спешна поправка в ЗЗП, с която да осигури необходимата самостоятелност и независимост на Комисията, за да може тя да се избира и отчита само от и пред НС.
И наистина да се занимава само със защита на потребителите!
---------
Авторът Александър Масларски е бивш служител на Комисията за защита на потребителите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
dolivo
Борисов нападна журналистите, че са съобщили за чекмеджето с пачките
PaulPierce
Ще хвръкне ли и Альоша? Кметът на Пловдив от ГЕРБ увърта
PaulPierce
Политико: Проруски националисти идват на власт в Скопие, следва напрежение с България и Гърция
edin slep
Политико: Проруски националисти идват на власт в Скопие, следва напрежение с България и Гърция
Гьорче2
Борисов нападна журналистите, че са съобщили за чекмеджето с пачките