Задава се новият Кан - юбилейното 75-о издание. То ще се състои от 17 до 28 май 2022, но в една по-скоро мрачна атмосфера, белязана от тревоги и несигурност - ужасите на войната в сърцето на Европа, ковид, все още дебнещ в тъмното на киносалона, повсеместна инфлация... В добавка, французите трябва да наместят най-голямото световно киносъбитие между президентските и парламентарни избори. Разбираемо е защо блясъкът и фиестата отстъпват на втори план.
На 14 април най-после беше обявена Официалната селекция, в която винаги по това време е втренчен киносветът. Традиционната пресконференция на президента Пиер Лескюр и артистичния директор Тиери Фремо премина без журналистически въпроси, строго и някак формално. Нямаше ги обичайните закачки и намигвания с пресата. Още през февруари, като категорична позиция против войната в Украйна, фестивалът декларира, че няма да приеме руска делегация. Сега, когато се знае (почти) всичко, имаме някаква предварителна идея какъв фестивал ни чака.
Снимки: Официален сайт на фестивала
Какво е новото?
Първо – Кан има нов Президент, който ще влезе в своя мандат от 2023. Това е жена, за първи път в историята на фестивала и тя се казва Ирис Кноблок. По произход германка и с юридическо образование, тя е избрана за тригодишен мандат от административен съвет като фаворит на Министерството на културата. Профилът й е доста различен от този на предишните президенти - Жил Жакоб беше филмов критик, а Пиер Лескюр е ръководил Canal+. Кноблок е работила 11 години за Warner Bros в Лос Анджелис, после в Лондон преди да оглави от 2006 до 2020 френския филиал на холивудския мейджър. След това става президент на WarnerMedia за Франция, Германия, Бенелюкс, Швейцария и Австрия. При изслушването си цитира Трюфо: „Киното е идеалната смес от спектакъл и истина“ и припомня, че Warner са финансирали много френски филми. Нейното влияние и стил на управление ще се усетят обаче от следващия фестивал. Друга новост - фестивалът има нов партньор и спонсор France Televisions - което сочи към синергия в медийното покритие. Нови партньори са още Тic-Ток и ВМW. Носещата греда на фестивала, разбира се, е
ЕЛИТНИЯТ „МНОГООБЕЩАВАЩ“ КОНКУРС
от 21 филма. След особеното, дистанционно и специално ковид-издание през 2020 и миналогодишния Кан, преместен през юли заради пандемията, сегашното състезание респектира с „бляскаво качество“ („Монд“) и е връщане към нормалността след двегодишна криза. Селекционният комитет е изгледал геройски 2200 филма от 155 страни (почти колкото са в ООН), за да финализира една мощна програма, отговаряща на всички традиционни кански критерии – географски и геополитически баланс, добри пропорции стари-млади, „абонати“-новодошли, мъже-жени, експерименти-класичност.
Открояват се четирима носители на „Златна палма“, които продължават да работят на най-високи обороти. Това на първо място са белгийските братя Дарден, всепризнати майстори на социалното кино, които имат вече две „Палми“. Те ще се борят за трета с „Тори и Локита“, филм за приятелството между двама юноши от Африка, изгнаници в Белгия. Румънският режисьор Кристиян Мунджиу, също носител на „Палма“, ще се състезава с филм, който изследва злоупотреби с европейски политики в село в Трансилвания, но със сигурност надскача конкретиката за да ни накара да се замислим за съдбата на страната му. Звучи някак близко и родно. Заглавието му е „R.M.N.“, което ще разшифроваме когато видим филма.
Шведът Рубен Йостлунд („Палма“ за „Квадратът“) ще се включи с нова сатирична комедия „Триъгълникът на тъгата“, в която проследява пасажери на луксозен круизен кораб с капитан-марксист, стигнали до пустинен остров. И последният член на този най-престижен режисьорски клуб е японецът Хирокадзу Коре-еда („Крадци от магазини“), който пък ще представи „Брокер“ със звездата Сонг Канг-Хо от южнокорейския „Паразит“ и разказва история за кутии, в които се слагат нежелани бебета... Останалите имена от селекцията не им отстъпват по оригиналност на замисъла, а по всяка вероятност и по майсторство.
Не можем да споменем всички, но най-интригуващи за момента ми се струват няколко фигури, като никога не се знае откъде ще изскочи хитрият заек с палмата... Например руският режисьор-дисидент Кирил Серебренников, напуснал легално родината си в началото на войната с Украйна и установил се в Берлин. Наричан „ужасното дете“ на руската сцена, той най-после ще изкачи стълбата на Кан след две принудителни отсъствия заради свирепа цензура. След „Лято“ и „ Грипът на Петров“ ще представи историческия „Жената на Чайковски“ и само можем да предчувстваме какво визуално пиршество ни очаква. Друг състезател, който съвсем не е за пренебрегване, е полският колос Йежи Сколимовски, един от стълбовете на полската Нова вълна от 60-те, завърнал се след Калифорния в родната Полша. На почтените 83-години, в супер форма, той ще представи новия си филм „Ео“, показващ света през погледа на едно сиво магаре с меланхолични очи, което среща добри и лоши хора, но никога не загубва невинността си... В една от ролите ще видим Изабел Юпер. Силен играч е и канадецът Дейвид Кроненбърг (на 79) с научно-фантастичния филм на ужасите „Престъпления на бъдещето“ - кошмарно потапяне в недалечните десетилетия, когато човечеството ще трябва да се адаптира към изкуствената си среда. Поставят се въпросите за трансхуманизма и замяната на органи. Преминаването отвъд естественото състояние води до метаморфози, които неминуемо ще засегнат биологичната нормалност... И когато това ни го покажат Кристен Стюарт, Виго Мортенсен и Леа Сейду става страшно, но и суперинтересно. Любопитна заявка прави и американецът Джеймс Грей („Към звездите“ с Брад Пит), който разказва лична история за израстването си в Ню Йорк през 80-те със страховитото заглавие „Времето на Армагедон“. Там ще видим Антъни Хопкинс и Ан Хатауей.
Жените-режисьорки също не са подценени - в състезанието участват пет дами: французойките Клер Дени със „Звезди по пладне“, заснет в Централна Америка и Леонор Серай с „Малкият брат“; италианката Валерия Бруни Тедески с „Бадемови дървета“ – филм за театъра и личността на Патрис Шеро; американката Кели Райнхард с „Showing Up“, малък филм, показващ една друга Америка, различна от познания модел; както и Шарлот Вандермеерш (в тандем с Феликс Грьонинген) с „Осемте планини“. Да напомним, че заглавията тепърва ще се уточняват, а как после ще бъдат преведени от разпространителите е съвсем друг въпрос...
Кан обаче не е само състезание между най-добрите в един определен момент. Структурата му обхваща много широко културно поле, в което се оглежда, многопосочно и многослойно, целият социално-политически живот на планетата – традицията и новите движения, попкултурата, експериментите с киноезика. Във втората по важност, също състезателна програма,
„ОСОБЕН ПОГЛЕД“
са селекционирани 20 заглавия. По традиция това са ,„филми на млади хора, авторски и откривателски“, „младо, радикално, експериментално кино“, както го определя и Тиери Фремо. От тях 8 са първи филми, а 9 са дело на жени-режисьорки. „Особен поглед“ е витрина на издигащото се световно кино, на прииждащи кинематографисти от всички географски ширини: Япония, Пакистан, Полша, Румъния, Камбоджа, Норвегия, Франция, Коста Рика, Исландия, Израел, Турция и още... Сред тях със сигурност интерес ще предизвика и дебютът на украинския режисьор Максим Наконечний „Поглед на пеперуда“, разказващ за млада жена-войник, която е преживяла месеци на плен в Донбас и се връща у дома бременна след изнасилване...
Председател на журито и тази година е дама, заместила на това място британската режисьорка Андреа Арнолд от миналата година. Името е познато - Валерия Голино, италианската актриса, режисьорка и продуцент от т.н. „неополитанско поколение“. Определят я като свободна жена, силна и дръзка, „силен и страстен творец“, който преобръща кодовете и не спира да задава въпроси към съвременността.
В Официалната селекция влизат и още много интригуващи заглавия и автори. Извън състезанието се разполага прелюбопитната програма „Извън конкурса“ (6 филма), където по различни начини е застъпен
ЗВЕЗДНИЯТ БЛЯСЪК
неизменна част от фестивалния код на Кан. Тази година да представи нова версия на „Top Gun“ – „Топ гън: Маверик“ е поканен самият Том Круз и това е отдаване на почит към „един от онези творци, които се ангажират с киното“ дългосрочно. Аурата на Елвис Пресли също ще озари Кроазет през биографичния „Елвис“ на Баз Лурман с Том Ханкс в една от главните роли (но не Елвис). Джордж Милър, „бащата на Лудия Макс“ пък ще покаже един филм „анти-Лудия Макс“, романтична фетъзи драма, нещо като размисъл за историята на света с Тилда Суинтън. Казва се „3000 години копнеж“. На особена почит в Кан са и
ПОЛУНОЩНИТЕ ПРОЖЕКЦИИ
за заклетите киноманиаци. Те са 4 и сред тях се открояват „Лов“ на южнокорейския режисьор, звезда и модел Джунг-джае Лий – шпионски трилър с декор от 80-те и най-вече „Moonage Daydream”, монтажен филм от архивни кадри с главен герой Дейвид Бауи (реж. Брет Моргън).
КАН ПРЕМИЕРИ
е сравнително нова секция, в която се показват важни филми на значими режисьори, приятели на Кан, непопаднали в конкурса. Тази година фокусът е върху 8 заглавия, които несъмнено ще привлекат и вниманието на световните разпространители. Сред тях се откроява новият филм на Марко Белокио („Почетна Златна палма“) „Екстериор нощ“ , „доста вълнуващ и силен“, в който 83-годишният майстор разсъждава за собствената си младост през история с отвличането и убийството на Алдо Моро от Червените бригади през 1978. Тук е и последният филм на Оливие Асаяс „Ирма Веп“, комедията на Панос Кутрас „Додо“... Интерес несъмнено буди и една друга секция с цели 10 филма, наречена
СПЕЦИАЛНИ ПРОЖЕКЦИИ
където се наместват филми с теми важни и актуални за културата и общество. Тук вниманието привлича филмът на Итън Коен (единият от братята Коен) „Джери Лий Люис: тревожният ум“ и „Естествена история на разрушението“ на украинския режисьор Сергей Лозница, добре познат от години в Кан. Чилийският майстор Патрисио Гусман показва документалния „Моята въображаема страна“ за протестите в Сантяго през 2019. Прелюбопитно е и участието на Теодора Друмева, която тепърва ще проучваме. Засега се знае само, че е родена 1978 в Исперих и ще представи своя първи филм „Скитниците“. Така България индиректно отново се разписва в Кан, след миналогодишния пробив на „Жените наистина плачат“. И няколко думи за
НАЙ-ПРЕСТИЖНОТО ЖУРИ В СВЕТА.
След непредсказуемият и цветен като поведение Спайк Лий президент тази година ще бъде Венсан Лендон, носител на Наградата за мъжка роля от 2015 за „Пазарният закон“ и актьор, който помним от „Титан“ (миналогодишната „Златна палма“). Сравняват го не без основание с Жан Габен и Лино Вентура – мъжествен, грубоват, сдържан, но излъчващ доброта и сигурност. Останалите членове също впечатляват, особено силната режисьорска фаланга: иранецът Асгар Фархади (Голямата награда за „Герой“), младият французин Ладж Ли (Награда на журито за „Клетниците“, 2019), американецът Джеф Никълс, норвежкият режисьор и сценарист Йоахим Триер. Сред дамите с чар и талант блестят англо-американската актриса и режисьорка Ребека Хол, дебютирала във „Вики Кристина Барселона“ на Уди Алън, индийската актриса Дийпика Падуконе, шведската актриса Нооми Рапасе, италианската актриса и режисьорка Джасмине Тринка. Едно перфектно калибрирано жури откъдето и да го погледнеш. Да припомним, че освен преден мост на киното, Кан винаги е бил обърнат и към историята, с преклонение към големите майстори. Затова и
СЕКЦИЯТА КАН КЛАСИК
е важен аспект от профила на Кан. Тук се представят филми-жалони от историята на киното във формат 4К, специално реставрирани и дигитализирани. Тази година гостите ще видят „Майката и проститутката“, скандалния филм на Жан Йосташ, предизвикал бурни страсти преди 50 години. Страната, на която Кан отдава почит този път, е Индия със щателно реставрирания филм на Сатяджит Рей „Съперникът“. Ще бъде отбелязана и 70-та годишнина от премиерата на култовия мюзикъл „Пеейки в дъжда“; ще се завъртят и емблематичният за бразилското Синема ново „Бог и Дявола на Земята на слънцето“ на Глаубер Роша, „Маргаритки“ на Вера Хитилова, „Шуша“ на Виторио де Сика, „Процесът“ на Орсън Уелс и куп документални филми, посветени на легенди като Жерар Филип, Жан-Клод Кариер, Роми Шнайдер, Джейн Кемпиън, аржентинеца Фернандо Соланас...
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
alfakentavur
Путин отстрани Сергей Шойгу като министър на отбраната
Constanza
Синът на Явор Божанков простреля друго дете (допълнена)
Constanza
Путин отстрани Сергей Шойгу като министър на отбраната
БотоксПутю
Арестуван в Австралия бивш US пилот от военноморския флот работил с китайски хакер