Доклад: Няма никакъв саботаж. Безхаберие в БДЖ е довело до големия пожар на гара Коньово

Светослав Метанов | 09 март 2019 в 15:27 | 10835 |2

Серия от грешки и откровени мърлящини в БДЖ са довели до големия пожар на гара Коньово, при който на 30 март миналата година, при който напълно изгоряха два пътнически вагона на влака София - Бургас.

Веднага след инцидента жп властите у нас лансираха версията, че възпламеняването, което по щастлива случайност не взе жертви, е в резултат на умишлени действия - саботаж.

Почти година по-късно обаче се оказва, че няма нищо такова. Окончателният доклад на звеното, разследващо катастрофата, не е установило следи от каквито и да е лесно запалими течности по обгорелите повърхности. Напротив - всички пропуски, довели до огнената стихия във влака са на БДЖ, категоричен е документът от 21 декември 2018 г., с който OFFNews разполага.

Проверката е установила, че огънят е възникнал от късо съединение в инвертора на трети вагон, който е бил ремонтиран само преди три години в жп завода "Интерком" в Дряново. Монтажът на устройството обаче е осъществен на грешно място във вагона (върху дървена повърхност, от която винтовете се саморазвиват) и по грешен начин (вертикално, а не хоризонтално). Въпросните нередности обаче не са някаква приумица на вагоноремонтния завод, а съвсем официално изискване на самия възложител - БДЖ-Пътнически превози.  

Звеното за разследване на жп инцидентите е провело редица интервюта в различни бази на жп превозвача, от които категорично е установено, че след ремонта на вагона, от който е тръгнала огнената стихия никой не е проверявал състоянието на инсталацията на проблемния инвертор.

"Вследствие на направените изследвания, измервания, анализи на техническата документация и състоянието на вагона, Комисията за разследване стигна до извода, че непосредствената причина за запалване на вагона е възникналото късо съединение, съпътствано с волтова дъга, поради механично увреждане изолацията на захранващите проводници за 24V на Инвертора, захранващ контактите за 220 V в купетата на вагона", пише в доклада.

И още:

"От датата на монтирането 2015 г. до деня на запалването на Инвертора през 2018 г. документално не беше установено да е извъшвана профилактика."

В края на доклада е възложено на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация” да разпореди на БДЖ „Пътнически превози” ЕООД да въведе в изпълнение 8 препоръки за безопасност:

С препоръка № 1 се предлага да се проведе обучение на превозния персонал на длъжности началник влак и кондуктор за работа с монтиран Инвертор във вагона.

С препоръка № 2 се предлага да се промени мястото и начинът на монтаж на Инвертора в хоризонтална повърхниназа работа в експлоатационни условия.

С препоръка № 3 се предлага да се преработи схемата на захранване на инвертора в автоматичен режим с отделни автоматични предпазители със стойности 80А.

С препоръка № 4 се предлага захранващите кабели на електрическата инсталация за 24 V да бъде защитена в гофриран кожух.

С препоръка № 5 се предлага да се поставят указания при контактите за 220 V в купетата на вагоните, които да илюстрират тяхното предназначение.

С препоръка № 6 се предлага да се допълни системата за поддръжка на Инвертора, обвързана с Планово-предупредителната система за ремонт в СУБ.

С препоръка № 7 се предлага на персонала извършващ поддръжка на Инвертор в пътнически вагони, същата да се извършва по смисъла на предвидените в СУБ за тази цел процедури.

С препоръка № 8 се предлага да се разработи Инструкция за експлоатация и поддръжка на Инвертор във вагони с изградена електрическа инсталация за 220 V.

Препоръчани материали
Izoblechitel

Рейтинг : 2225

09.03 2019 в 18:47 2
+ 0
- 0
От корупция и лошо качество измря сумати и народ. виновни няма!
reKontra

Рейтинг : 551

09.03 2019 в 16:03 1
+ 0
- 0
Глупава, но вече стандартна логика. Равили се били винтовете!!!! Да не са в стиропор завити? Айде бегай,бе!! Циркаджии! Всичко в Б-я е да се отбие номера и да усвоим едни пари. Стабилността е постигната,ама къде е дъното не разбирам.